![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hier een uittreksel van een bericht er over The development of Superconducting Electro-Magnetic propulsion Ship has been going on, featuring a new propulsion concept that has never been actually applied to any ship before. The propulsion of the ship is performed by the thrust force with the use of superconducting electro-magnetic thruster instead of the conventional system. Initiated by Ship & Ocean Foundation (old name: Japan Foundation for Shipbui1ding Advancement) in 1985,the research and development have been continued on superconducting magnetic, electrode, liquil helium refrigerator, hull form, etc. The study is now coming to the final stage, followed by the sea trial expected in next year. In this paper, the result of the study and design concept of the said experimental ship is focussed on the propulsion system as to the feature of the propulsion plan |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Raf, Heb je een linkje? Als ik het zo lees, lijkt het op de aandrijving die magneet treinen gebruiken. Idd geen bewegende delen, maar wel VEEEEEEL stroom nodig Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2003 Locatie: Hillegom Leeftijd: 37
|
En dan heb je natuurlijk ook nog de Whale Tail waar Roel in MBA al een stukje over schreef. Als je de verhalen moet geloven gaat dat een heleboel energie schelen in de manier van aandrijving. Ik heb er nog eentje, deze is wel heel erg vers, van wie ik het heb moet je niet vragen, mag ik toch niet zeggen. Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar het aandrijven van grote zeeschepen met behulp van een vlieger. Denk dan aan een grote vlieger (spanwijdte 1500 m1) die aan lijnen van ruwweg 1,5 km1 hangt. Besturing op de manier van een kitesurfvlieger maar dan niet beneden (lijnen hangen te veel door met die lengte's) maar besturing boven. Misschien ook een leuk idee: RC vliegeren.
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen!! |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Guest
|
De zgn. "rups-aandrijving" (caterpillar-drive) is gebaseerd op het principe dat een geleider een kracht ondervindt wanneer deze in een magneetveld geplaatst is en er een stroom doorheen loopt; dit is wat een electromotor doet draaien. De geleider in kwestie in een caterpillar drive is zeewater; deze techniek heeft tot nu toe weinig opgeleverd, ondanks wat ze ons in de bioscoop proberen wijs te maken, omdat water, zelfs zout water, nu eenmaal een erg beroerde geleider is en dus de kracht laag blijft. Voor electriciteitsopwekking schijnt het wel interessant te zijn, maar daar gebruiken ze gesmolten natrium als geleider... En dan die supergeleidende magneten nog, natuurlijk. |
|
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Al gedacht aan een zeil voor de aandrijving Jaques Cousteau heeft overigens een schip (gehad) die "aangedreven" werd door de benouilli werking (?) van lucht die om een roterende (verticale) buis stroomt. Door drukverschillen krijg je een kracht in de voorwaartse richting. Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo allemaal ja die skit techniek die heb ik reeds gezien met een surfplank (gaat loeiend gart) en een zeilboot hebben ze ook reeds geprobeerd met zo een mattras er aan en dat ging ook behoorlijk dan dat schip met die twee rechtopstaande buizen dat heb ik ook ergens reeds in model zien varen en op tv een demo met die ponton met zo twee bakjes er achteraan die als gek stonden te roeien er kwam wel behoorlijk wat mechaniek bij kijken maar het trok haast de bolder uit de kaaimuur schepen met aktief roer een klein propje in het roer ingebouwd schottle aandrijving bij sleepboten en ander werk schepen ha en haast vergeten peddels en roeispanen zijn er ook nog sportieve groeten raf |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Guest
|
onder het kopje roeien heb je ook nog wrikken. een normale riem maar met een proportioneel stuk langer en iets breder blad, daarmee worden "achtjes" gedraaid. heb er in mijn mbl boek vast wel wat meer over staan, zal eens kijken. ik kan me herinneren dat Jaques Cousteau ook een schip heeft/had met een vast zeil (bijna letterlijk een vlietuigvleugel verticaal op de boot) of en hoe hij de bolling kon bijstellen weet ik niet meer |
|
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 31 oktober 2004
|
hallo ik zad ook te deken om een jet aandrijving te maken zo iets alleen dan op 12 cellen en een 10v graupner moter http://www.modelbouw.gompy.net/straal/straal.htm |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 14 november 2004 Locatie: Schiedam Leeftijd: 38
|
en wat dacht je hiervan? Als alternatieve aandrijving
__________________ ‹(•¿•)› Bouwverslag: patrouilleboot "Grote Stern" Check: http://www.VaargroepRijnmond.nl/ |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2005 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 60
|
Iedereen kent ze wel, maar volledigheidshalve, zeilen en raderwielen zijn er ook nog. In Australie doen ze ook aan het zgn. mud-racen. Op een overigens vrij normale speedboot romp, zitten geen schroeven, maar 4 smalle sneldraaiende wielen. Dat maakt dat het bootje er wat uit ziet als een auto. Die wielen hebben een profiel dat enigzins werkt als een impeller in een pomp. Een alternatief voor de swampboats uit het zuiden van de VS. Nog een alternatief om door de moerassen te evolueren is een platform, waaronder, in de lengterichting, aan weerzijden twee grote vlotters draaien, met een Archimedesschroef-profiel. Het was experimenteel in de 1960's, en er is niks meer van gehoord. Maar waarom niet eens in de modelbouw proberen.
__________________ De Liberation: motoren ingebouwd: schaal 1/65 gewicht 140gram Tijdelijk geen webstek Groeten Gilbert |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |