![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 september 2005 Locatie: utrecht Leeftijd: 55
|
Hallo allemaal , Ik heb een vraag : Wat is de beste manier om een te grote boot netjes door midden te zagen ? En daarna de waterdichte schotten te plaatsen ? MVG Hans
__________________ HORA RUIT (de tijd verstrijkt) Lid van VMBC Het Anker |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 30 april 2002 Locatie: poeldijk gem:_Westland Leeftijd: 32
|
een manier is: eerst twee waterdichte schotten op maat maken op de plaats waar je wil zagen. deze schotten aan elkaar zetten met bouten en moeren, tussen de schotten ringen plaatsen met de dikte van je zaag. daarna in de boot verlijmen als de lijm uitgehard is doorzagen bouten en moeren verwijderen je heb nu twee delen die als het goed is weer netjes aan elkaar passen
__________________ Een rommelige werkplaats is het kenmerk van een genie! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 september 2005 Locatie: utrecht Leeftijd: 55
|
Hallo Bol , (daarna in de boot verlijmen als de lijm uitgehard is doorzagen ) Ik zie daarbij een probleem , het is een bestaande boot dus met een dek , dus geen plaats om de er in te lijmen delen te passen . En daarbij als de lijm uitgehard is en daarna doorzagen en daarna pas de bouten verwijderen ??? arme zaag . Het is trouwens een dikke polyester romp . mvg hans
| | |
| | #4 (permalink) | ||
| Lid sinds: 30 april 2002 Locatie: poeldijk gem:_Westland Leeftijd: 32
| Citaat:
Citaat:
de gaten en bouten kan je gebruiken om de twee delen weer aan elkaar te verbinden en is het misschien een idee om en sleuf in het dek te zagen en daar dan de spanten in te laten zakken als je de spanten er na het zagen in lijmt heb je kans dat de twee romp delen niet netjes op elkaar aansluiten
__________________ Een rommelige werkplaats is het kenmerk van een genie! | ||
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2006 Locatie: Herselt, belgie
|
waar ik werk hebben we twee bandzaagmachines. En daar zaag ik mijn rompen op. Soms vind ik een polyesterromp wat te groot en dan haal ik er stukken tussenuit. Gaat prima met die bandzaag. Alleen wel opletten dat ik mooi haaks blijf. Zeker voor jouw idee is het noodzakelijk om mooi recht te blijven. Misschien heb je iemand met een bandzaag in de buurt ?
__________________ Azimut '50, Canadese onderzoeksboot, Severn Lifeboat |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Hallo Smartje , Helaas niet , maar het idee staat me wel aan . Ik ga maar even op zoek . mvg hans
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 1 oktober 2004 Locatie: Nieuwegein Leeftijd: 49
|
zo hebben wij eens onze tanker behandeld.... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() alle foto's geleend van Ronald zeeslepers.com m@illine pagina. en het resultaat is niet eens zo slecht.......vinden wij zelf Tom Boere
__________________ lid van raad van bestuur Vaarteam MailLine A member of IOS - Intern. OSV Society |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Hallo Tom , Kijk , dat is tenminste heel duidelijk , hartelijk dank . Mooie heldere foto's erbij , nu weet ik wat me te doen staat . Mijn boot is niet zo lang als die van jullie , zij is maar een 212 cm lang . Maar dat is net te lang voor mijn brommobiel . nogmaals mijn dank . MVG Hans
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 8 februari 2006 Locatie: Herselt, belgie
|
Ik zou toch oppassen met een dergelijke "hand-cirkelzaag" met je polyesterromp. De mensen met de tanker hebben een romp die vrij dik is opgebouwd. Dus redelijk massief van materiaal is. Ik vrees een beetje dat je ten eerste niet altijd mooi haaks gaat kunnen blijven op een polyesterromp. Misschien ook al omwille van de rompvorm ?!? Die tanker is lekker recht onderaan en opzij. Volgens mij gat het zaagblad in je polyesterromp gaan "happen". Ik zou voorstellen om zeker een fijne zaagvertanding te gebruiken. En traaaaaaaaag werken. Laat de zaag maar rustig zijn werk doen. Heb net nog een romp van Kehrer Modellbau doormidden gemikt. Maar dat was de romp van een open sportyachtje, en die is maar 24 cm breed en 75 lang. Gaat smoothy op die lintzaag... Alvast veel succes en vooral moed.
__________________ Azimut '50, Canadese onderzoeksboot, Severn Lifeboat |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |