![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 oktober 2003 Locatie: Banned user Leeftijd: 36
| Citaat:
De factor is specifiek per schip, en is ook daar te berekenen door het gewicht van het schip (de waterverplaatsing, in de toestand zoals je het model wilt zien (beladen, onbeladen) te delen door (lengte waterlijn * breedte waterlijn * diepgang. Per scheepssoort en per periode is een globale blokcoefficient te geven, maar deze kan dus afwijken. Het systeem met de bunnen of waterballast op andere manieren is een slim systeem om het gewicht van het model binnen de perken te houden. Zorg er wel voor dat de tanks, bunnen etc ofwel helemaal gevuld, of helemaal leeg zijn. Anders krijg je een zgn "vrije vloeistof oppervlak" waardoor het schip slagzij kan maken (of erger). | |
| | |
| | #33 (permalink) | |
| Lid sinds: 17 november 2003 Locatie: Luik , Belgie Leeftijd: 47
| Citaat:
de basis van scheepsstabiliteit , ik heb dat nog moeten leren , Delta Phi berekeningen , metacentrische hoogte , vrije oppervlakten , enz... Brrrr ! ik krijg koude rillingen ervan , kopbrekend dat dat was... ben het allemal vergeten ondertussen was dus niet zo belangrijk , vermoed ik... de groetjes Laurent | |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 20 maart 2004 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 27
|
Hoi Allemaal, Dit begint een behoorlijke discussie te worden d = (D x 1000) / S^3 en G = L x B x D x F. De eerste formule is het makkelijkst, het enige moeilijke in deze formule is dat de waterverplaatsing/gewicht van het originele schip in tonnen opgezocht en ingevuld moet worden. Deze formule is helaas niet te gebruiken voor schepen die zelf worden ontworpen omdat er dan geen waterverplaatsing/gewicht van het originele schip bekend is De tweede formule is een heel stuk lastiger. Voor deze formule heb je veel meer gegevens nodig, namelijk de lengte (ter hoogte van de waterlijn), breedte (ter hoogte van de waterlijn) en diepgang van het (originele) schip. Deze maten moeten in decimeters ingevuld worden in de formule. Daarnaast moet ook de factor uitgerekend worden zoals Skiff aangeeft. Voor deze formule zijn veel meer gegevens nodig en niet alle gegevens zijn makkelijk te vinden Zo dan gaan we nog een keer de Smitwijs Singapore berekenen; Met de eerste formule; d = D x 1000 / S^3 = 4818,9ton x 1000 / 50^3 = 38,5512kg Met de tweede formule; Eerst moeten we achter de factor zien te komen; F = W / (L x B x D) F = factor W = waterverplaatsing van het (originele) schip in tonnen, L = Lengte van het (originele) schip ter hoogte van de waterlijn in meters, B = Breedte van het (originele) schip ter hoogte van de waterlijn in meters, D = Diepgang van het (originele) schip in meters. F = 4818,9t / (65m x 15,3m x 7,6m) = 0,64 Dat vullen we dan weer in in de formule; G = L x B x D x F = 13dm x 3,006dm x 1,52dm x 0,64 = 38,01 kg. Dat lijk heel veel op de uitkomst van de eerste berekening Beide formules kunnen dus, maar de tweede is wat moeilijker. Hopelijk is het nu allemaal duidelijk. Groetjes Danny.
__________________ Fotograferend lid Vaargroep MailLine. |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Dit is langzamerhand een heel wis- en natuurkundig topic geworden! Ik heb het met aandacht gevolgd. Tot nu toe berekende ik de waterverplaatsing (= massa) van mijn modellen als volgt: Categorie 1: Dit model is te tillen: bouwen! Categorie 2: dit gaat me m'n rug kosten... NIET AAN BEGINNEN! Disciplus Simplisticus Roel |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 4 december 2002 Locatie: Brunssum Leeftijd: 46
|
Ja Roel, jehebt helemaal gelijk met die wis en natuurkunde topic, gelukkig kunnen we hier nog iets leren. En wat je categorieen betreft ben je daar niet 1 vergeten ??? Categorie 3: gewoon bouwen, in bad leggen en lood erin pleuren totdat het model goed ligt. André |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Nog een categorie: past 'ie achterin de auto? Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #38 (permalink) | |
| Citaat:
Ik heb plannen voor een nieuw schip en een van de mogelijke kandidaten is een Stan Patrol 4207 (van Damen te Gorkum) dit zijn de schepen "Zeearend" en "Visarend" van de Kustwacht / Douane. (zie de info in de draad van het "Conrad bootje") Ik heb loa, beam, depth at sides,en draft propellor, maar NIET de displacement (dus de waterverplaatsing) Met dit laatste kun je eenvoudig de model wv berekenen (zie de voorgaande discussie) maar zonder moet je terug grijpen op de "Factor" zoals Laurent die heeft geintroduceerd. Mijn gegevens (afgerond): loa: 42 m beam: 7 m depth (sides/ propellor): 3,7 / 2,6 m Model lengte: ongeveer 1 meter, dus schaal 1:40 Dit geeft (ongeveer): loa: 1 m beam: 17,5 cm depth: 7,5 cm als factor houdt ik even 0,45 aan (is een soort destroyer) model wv: (in dm geeft liters, dus kgs) 10 x 1,75 x 0,75 x 0,45 = afgerond 6 kg Iemand ervaring met een vergelijkbaar modelschip (qua lengte en vorm) om dit antwoord te checken? Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! | |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 20 maart 2004 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 27
|
Hoi Wimg, Dat is dus het grote probleem van deze formule's als je de waterverplaatsing niet hebt kun je weinig met de formule's Rekenen met de lengte en breedte ter hoogte van de waterlijn; G = L x B x D x F = 13dm x 3,006dm x 1,52dm x 0,64 = 38,01 kg Rekenen met de maximale lengte en breedte; G = L x B x D x F = 15,064dm x 3,136dm x 1,52dm x 0,64 = 45,96 kg Dat is een verschil van 7,95kg Het beste lijkt mij dus om deze berekening nog een keer te maken als je de tekeningen van de schepen hebt, dan kun je namelijk op de tekening de maten op de waterlijn aflezen Groetjes Danny.
__________________ Fotograferend lid Vaargroep MailLine. |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Dat is nu juist mijn probleem: De lengte over de waterlijn heb ik ook al niet Hier is de basis: http://home.wanadoo.nl/wlm/douane/va...enddetail1.htm http://home.wanadoo.nl/wlm/douane/va...enddetail2.htm (Mooi he!) Zoals je ziet ontbreken er nogal wat gegevens. Maar, op basis van wat meetwerk kom ik aan het volgende: lente over de waterlijn: zo'n 39,7 meter Op schaal zou dat zo ongeveer 92 cm worden (Let op! Al m'n waarden (schaal etc) zijn "vet" afgerond omdat het maar om voorlopige idee vorming gaat. Op dit moment boeit de werkelijke wv me nog niet. Later, wanneer een en ander definitief zou worden, ben ik ook meer geinteresseerd in naukeurigere waarden.) Dus: model wv zou worden: 9,2 x 1,75 x 0,75 x 0,45 = 5,4 kgs De vorige waarde was zo'n 6 kgs, dus ik zit nu zo'n 10% lager. Ook die 5,4 kg moet voldoende zijn om de RC kwijt te kunnen, dus dat is het eerste criterium bij de keuze van een nieuw schip. Dus nu wederom m'n vraag: Iemand ervaring met een schip van dezelfde afmeting (ongeveer he (en daarmee de factor ) Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 17 november 2003 Locatie: Luik , Belgie Leeftijd: 47
|
enkele voorbeelden van "Block Coëfficienten" voor bekende oorlogsschepen http://navalhistory.flixco.info/H/142736/8330/a0.htm de groetjes Laurent |
| | |
| | #43 (permalink) |
|
Laurent, Dit zijn over het algemeen wat "zwaardere" en oudere schepen (ten minste: voor zover ik kan zien) Deze laten zich denk ik slecht vergelijken met de Stan Patrol 4207 Ik kan in de site niet doorzoeken op de boven aangegeven links, dus of er meer is kan ik niet beoordelen. Wim
| | |
| | #44 (permalink) |
| Guest
|
Die factor die jij vind kan goed, zoals alle moderne (kleinere) Marineschepen (nouja, kustwacht in dit geval) heeft de Visarend een zeer slanke romp. Zoals in het lijstje stond, voor een destroyer geldt een factor van 0,45. Vergeleken met slanke oude schepen (bijvoorbeeld de HR. MS. De Ruyter, zoals net na de oorlog gebouwd) klopt deze factor wel volgens mij. De Visarend zal waarschijnlijk net zoiets zijn. |
|
| | #45 (permalink) |
|
OK! Deze waarde is dus wel realistisch. Ik moet maar eens op onderzoek uit of ik wat meer en betere info kan krijgen van die schepen. Wim
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |