Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 26 augustus 2004, 19:19   #1 (permalink)
RubenO
Guest

Standaard Vorm huidplaten op modeljachtje.

Hallo allemaal,

Misschien een wat vreemde vraag maar ik ben bezig een model van een zeiljachtje te maken (wat ik ga gebruiken voor onderzoek voor mijn profielwerkstuk). Nu heb ik met een demo van het programma hullform een rompje ontworpen.
Dit programma laat dan de vorm en afmetingen van de spanten zien, de plaats van de spanten en een 3D model. De spanten heb ik inmiddels gemaakt (gewoon van multiplex, het is immers toch niet voor de sier) en m.b.v. een soort 'kiel'balk in het midden van alles spanten heb ik nu de basis van mijn modelletje.
Nu zijn de huidplaten (of plaatjes :P) aan de beurt. Het probleem daarbij is dat ik dus geen tekeningen heb met de afmetingen en vorm van de huidplaten (het is trouwens een multiknikspant, in dit geval 3 platen per zijde). Heeft iemand een handige tip hoe ik die platen toch zo geod mogelijk op maat kan krijgen zonder ze al te vaak te monteren, bij te werken, weer te monteren etc.???
Papieren modellen heb ik reeds geprobeerd maar papier is te slap en neemt dus niet goed de vorm van de romp aan ...
Hoe doen ze dat op echte jachten eigenlijk ?? Vroeger hadden ze ook geen computer om het uit te rekenen ??

Met vriendelijke groeten,

Ruben Oedzes
  Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2004, 19:52   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hallo Ruben, welkom!

1e vraag, materiaal:
Karton van schoenedozen:
Niet te dik, maar wel lekker stevig en met een standleymes makkelijk te bewerken.

1mm dik ABS: zie karton van schoenedozen. Te verkrijgen bij de hobbyzaak onder de merknaam 'Evergreen' In diverse diktes leverbaar.

Dun vliegtuigtriplex: ook goed materiaal. Eenmaal goed in vorm kan je het gebruiken als mal, maar ook om permanent op je model te bevestigen. Glasmat er over, polyester en klaar!

2e vraag, hoe deden ze het vroeguh?
Ervaring, 'timmermansoog', uitslagen van vorige schepen. Lees de website van de Bataviawerf maar eens...

Groet,
Roel
Oud 26 augustus 2004, 19:55   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Drebo schreef:

"Hoi,

De meeste van ons bouwen een romp op door latten tegen de spanten te lijmen cq met nagels te bevestigen.
Hier wordt elke lat aangepast aan de benodigde vorm.
Zeker bij jachten is er door de ronde vorm denk ik geen huidplaten mogelijk.

Een ander manier is de om fijnmazige draad ( vliegenhor) tegen de spanten te nieten en dit te bekleden met epoxy en matten.

André"

(Ruben, niet dezelfde vraag bij twee rubrieken wegzetten graag...)
Roel
Oud 26 augustus 2004, 20:22   #4 (permalink)
RubenO
Guest

Standaard

Hallo,

Sorry, ik zal het voortaan bij 1 rubriek laten.
Maar bedankt voor de antwoorden. Ik zal het eerst eens met schoenendoos-karton proberen. Als het lukt (of niet) meldt ik het hier.

Mvg,

Ruben Oedzes
  Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2004, 08:31   #5 (permalink)
breinonline
Guest

Standaard

Bij jachten worden meestal geen platen toegepast. De rompvorm is te sterk gebogen in een of meerdere richtingen. Vroeger, maar ook nu nog werden dunne houten lange latten gebruikt om de romp te bekleden. Dit is ook nu nog veel toegepast door ons als modelbouwers. Een andere optie is inderdaad het wat moderner aan te pakken: kunstof.

[Offtopic]
Drebo, heb je misschien wat meer info over die vliegenhor-methode die je noemt, dat vind ik wel interessant
  Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2004, 09:58   #6 (permalink)
RubenO
Guest

Standaard

Hallo,

Nog geen tijd gehad om schoenendozen op te sporen, maar ik had nog een vraagje. In de modelbouwzaak verkopen ze balsahout (tenminste daar zie ik het voor aan), hoe buigzaam is dit? Kun je die platen zonder stomen op de spanten aanbrengen? Verder heb ik ooit eens een bootje gebouwd met hardboard als huid, wat op zich na een verfbeurtje ook wel goed werkte.
Over de lattenbouw gesproken: Naar ik meen is ongeveer in de jaren 50 van de vorige eeuw door meneer R. Van der Stadt (de wereldberoemde jachtonwerper) en meneer C. Bruinzeel het boten bouwen van platen plakhout bedacht. Zo is de valk ontstaan, waar er tegenwoordig nog honderden van rond zeilen. Daarop volgden wele variaties als primaat, juno, zeevalk etc. etc. Dus volgens mij moet het dan ook wel mogelijk zijn een (multi)knikspant te maken door platen in de lengterichting op de spanten te monteren ...

Ruben
  Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2004, 10:32   #7 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Knikspantboten kan je prima met hele platen maken, daar is het juist voor bedoeld.

Pasmaken is niet zo heel moeilijk: je hoeft slechts 1 kant pas te maken, tegen de kielbalk aan. Dit kan door een plaat (dunste berkentriplex van de Gamma)grof op maat te zagen, en dan deze tegen de kielbalk te houden. De plaat zal nu nog redelijk afwijken. Neem een potlood, streep aan hoeveel er nog af moet (gewoon een lijn trekken parallel aan de kielbalk) en teken voor de eenvoud ook even af in welke positie de plaat ligt (streepje op plaat en op kielbalk)

Maak nu het gedeelte tegen de kielbalk pas. Het kan zijn dat door lichte afwijkingen je dit 2 keer moet doen.

De rest van de plaat steekt nu nog over de spanten uit, dut is niet erg. De plaat kan je zelfs nu al monteren. (met lijm, spijkers of epoxylijm).

Als de plaat vast zit, schaaf / schuur / snij je het overtollige plaatmateriaal weg, zodat deze niet meer over de spanten steekt. Nu neem je een volgende plaat, en laat deze aan alle kanten weer oversteken. Weer monteren, overtollige deel weghalen, etc.

Succes!
skiff is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2004, 11:49   #8 (permalink)
RubenO
Guest

Standaard

Bedankt allemaal ,

Over dat berkentriplex, hoe buigzaam is dat?? Doordat het bootje in een bak water moet passen (i.v.m. profielwerkstuk) is 'ie maar 34 cm lang en tamelijk smal gezien het origineel zo'n 8 meter lang is en de breedte bij zeiljachten relatief gezien afneemt bij een grotere lengte.
Is dat triplex dan niet te dik, zodat het door de kracht die er bij buiging op komt de spanten ontzet ??
Of moet het gestoomd worden?
  Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2004, 15:36   #9 (permalink)

Standaard

Berkentriplex, in ieder geval het dunne (2mm oid) is ontzettend buigzaam.

Weliswaar slechts 1 richting op, maar je hout hoeft toch maar 1 richting op te buigen.
Oud 27 augustus 2004, 21:08   #10 (permalink)
RubenO
Guest

Standaard

Bedankt voor de tips!! Zodra ik tijd heb zal ik op zoek gaan naar berkentriplex.
  Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2004, 19:49   #11 (permalink)
RubenO
Guest

Standaard

Hallo allemaal,

Vandaag op mijn laatste vrije dag een stuk berkentriplex gekocht bij de bouwmarkt van zo'n 3 a 4 mm.
Meteen begonnen en inmiddels zijn er al 5 gangen geplaatst. Wel knapt het spul zonder verder waarschuwing (is een keer geknapt door de druk). Wat volgens mij wel een beetje schilt is het hout een tijdje in een bak met gloeiend heet water leggen.
Ik heb het nu als volgt aangepakt:
-) een strook hout grof uitzagen met een breedte van ongeveer een cm meer dan de maximale breedte die uiteindelijk dnog zal zijn (grootspant).
-)Deze strook hout met een piepklein koperen spijkertje op het grootspant vastslaan en nu om de overige spanten heenbuitgen.
-)Zo was met een potlood makkelijk af te tekenen wat er van het hout af moest, behalve de eerste keer (bij de kielbalk): toen heb ik de grote bij de spanten afgetekend en met een soort strooklatje (gewoon dun houten latje van de modelbouwzaak a 15 cent) de rest afgetekend.
-)Vervolgens de platen geschuurd en geschaafd totdat ze precies passen en op de spanten gespijkerd met dezelfde mini-koperen-spijkertjes.
Het begint er nu al een beetje op te lijken maar ik heb alweer vragen ...
Bestaan er ook (goedkope) watervaste plamuursoorten om de spijkerkopjes en een paar schuur-oneffenheden weg te werken?
Alvast iedereen bedankt voor de moeite!!

Met vriendelijke groeten,

Ruben
  Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2004, 20:04   #12 (permalink)

Standaard

Als je de boel lakt, dan hoeft het allemaal niet zo watervast te zijn, het scheepje ligt toch slechts kort in het water, en eigenlijk altijd op het droge. Je kan dus gewone snelplamuur nemen.
Oud 30 augustus 2004, 20:05   #13 (permalink)
RubenO
Guest

Standaard

Sorry voor alle spellingsfouten, ik wou wat te snel maar hopelijk is het nog te volgen.
dnog = nodig
buitgen = buigen
grote bij de spanten = grootte
  Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2004, 10:06   #14 (permalink)

Standaard

Met de knop "wijzig" (rechts boven je posting, naast "quote") kan je je post nog een keer nazien.
Oud 5 september 2004, 21:08   #15 (permalink)
RubenO
Guest

Standaard

Hallo,

Iedereen nogmaals bedankt voor de adviezen. De (kale) romp is inmiddels bijna klaar en al waterdicht. Het bootje ligt mooi op het water, alleen behoorlijk hoog (dus veel positieve ballast nodig!). Ik heb geprobeerd foto's te maken maar die zijn nogal onduidelijk geworden. Als ik een goede kan maken zal ik em hier plaatsen (hoe moet dat trouwens??).

Mvg,

Ruben
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten