![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
hallo, eindelijk heb ik mijn voerbootje varende.. Nu krijg ik het echter niet voor elkaar om het rechtuit te laten varen, ondanks de trimknoppen. Ik moet dus continue bijsturen wat erg vervelend is. Ligt het aan het model (zie foto's) en wat kan ik er eventueel nog aan doen ? http://www.fotosop.nl/mijn_fotos.php...20090608121019 Laatst gewijzigd door EricdeG; 8 juni 2009 om 12:12 |
|
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 7 oktober 2007 Locatie: Zandvoort Leeftijd: 19
|
Wijkt het bootje steeds naar een kant? Of is dat wisselend, als het wisselend is zit er speling in het roer mechanisme. Als het steeds de zelfde kant is staat je straalbuis mogelijk niet recht. Probeer deze eens ze verstellen. Bart
__________________ Varend Maasbank (1:50). In aanbouw Smit Elbe (1:50), Smit New York (1:50) Lid Vaargroep VicWijs |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2008 Locatie: aerdenhout Leeftijd: 18
|
Hallo, Ik ken het probleem. Dit is een straalbuis van robbe uit mijn hoofd dacht ik 50 mm. Kan het kloppen dat je boot steeds naar links trekt? Wat gebeurt er als je precies dezelfde schroef eronder zet maar dan die de andere kant op draaid? Als dit het geval is dan praten we over het ´wieleffect´dit komt door 1 schroef hebt op je boot. Als je er twee hebt dan heb je als het goed is geen last van. tim
__________________ Werf: Smit Lloyd 107 Website:http://tamiyashop.kixtart.ws/Webwink...ginpagina.html |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Guest
|
Hallo, bedankt voor jullie antwoorden. Het is inderdaad een straalbuis van Robbe en de boot trekt naar 1 kant (zou uit mijn hoofd links). Ik moet dus de hele tijd bijsturen, weg irritant als je met je bakkie met voer naar een bepaalde plek moet. De straalbuis staat overigens recht. Dus er blijven dan niet veel opties over ? |
|
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 7 oktober 2007 Locatie: Zandvoort Leeftijd: 19
|
De straalbuis een beetje scheef naar rechts zetten, zodat die het effect opvangt. En dan bedoel ik mechanisch, niet op de trim. Bart
__________________ Varend Maasbank (1:50). In aanbouw Smit Elbe (1:50), Smit New York (1:50) Lid Vaargroep VicWijs |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 22 juli 2007 Locatie: Den Haag Leeftijd: 35
|
Hoi Eric, Heb je ook een foto van de onderkant ? Ik ben ook bang, dat de romp ook niet echt meewerkt aan het vaar gedrag ! Deze zal eerder zijn eigen weg willen gaan zoeken, dan dat die op de roer reageert. Dit mede door zijn wind-oppervlakte en volgens mij ook door een vlakke bodem ! Ben benieuwd naar de foto, dat kan het één en ander verklaren. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 21 april 2005 Locatie: Rozenburg Leeftijd: 34
|
Marten zou daar best eens gelijk in kunnen hebben. Als je stuurt gaat het bootje eerst wat dwarsweg voordat hij gaat sturen en zwaait hij daarna een beetje door zodat je moet tegen sturen? Zoja, probeer dan een klein kieltje aan de voorkant in de lengterichting recht naar beneden te zetten. Dan breekt de boot in ieder geval niet meer dwarsweg en zal hij beter reageren op het roer. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Guest
|
Hallo, bedankt voor jullie reacties. Krijg het niet voor elkaar om een foto te posten bij dit bericht, vandaar even een URL naar de foto's van de onderkant van de boot. Ik hoor graag van jullie. Pergotje, ik ben geen modelbouwexpert, ben al blij dat ik deze boot aan de praat heb. Wat bedoel je precies met een klein kieltje ? Heb je een voorbeeld aub. http://www.fotosop.nl/mijn_fotos.php...20090609215510 Laatst gewijzigd door EricdeG; 9 juni 2009 om 22:03 |
|
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 21 april 2005 Locatie: Rozenburg Leeftijd: 34
|
Ik bedoelde dus, als de boot helemaal glad van onder is met alleen de schroef en die staat nog niet helamaal achteraan ook, dan stuurt het heel lastig rechtuit. Vergelijk het met een karretje met 4 zwenkwieletjes, daar moet je goed je best doen om die recht vooruit te duwen. Heb je achter zwenkwieletjes en voor vaste wielen, zoals vaak bij een winkelwagen is het makkelijker om koers te houden. Dat bedoelde ik dus ook met een kiel te bereiken, maar ik zie dat je toch al iets van een kiel hebt. Ik bedoelde dus gewoon een plaatje vooraan midden onder de boot in de lengte richting, maar in die geval doet de kiel waar de schroefas inzit dit werk al wel. Probeer je servoarmpje eens 1 tandje te verzetten. Dus kruisschroefje los, servoarm optillen, roer een heel klein beetje verdraaien en op je servo het armpe 1 tandje verder op het rondsel te zetten. Nu zal je de boot weer moeten trimmen via de zender maar mischien kun je hem dan wel rechtuit krijgen. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 17 augustus 2006 Locatie: Ljouwert Leeftijd: 20
|
ik reageer hier even omdat je een nieuw topic had geopend leg er eens wat meer gewicht in de boot tot de romp voor 2/4 tot 3/4 in het water ligt. de boot zal dan ook minder zwalken over het water en beter stuuren maar wel minder snel gaan (lijkt mij ook niet nodig) . dat doe je gewoon door (vis) lood op de bodem vast te leggen. mvg alex
__________________ ''kleinbeetje'' woordblind sorry |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |