Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 juli 2009, 16:30   #1 (permalink)
ericbruggema
Guest

Talking Wat heb ik nodig voor een boilie boot

Beste allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb ook helaas nog weinig kaas gegeten over hoe je een bootje moet bouwen.

Nu ben ik zelf best handig met electronica en heb ook aardig wat ervaring met het maken van schaalmodellen van platen plastic (zelf ooit in het verleden al eens een bootje gebouwd van een oude race auto van mijn zoon).

Echter wil ik dit keer alles rustig gaan opzetten en vraag daarom jullie informatie.

Het bootje moet een paar mogelijkheden hebben, natuurlijk moet het kunnen varen maar ook wil ik dat er een dubbel uitschuif systeem inkomt waarmee ik het lokvoer op de plek van bestemming kan deponeren. Ook wil ik dat het bootje lijnen van de hengel kan loslaten zodat ik direct op mijn voerplaats het aas kan laten vallen zodat ik er niet gericht op hoef te gooien. Wat ik ook hoorde is dat er modules beschikbaar zijn waarmee men de diepte kan meten, alleen weet ik niet of dit veel werk is om in te bouwen en te laten communiceren met de receiver.

Wat voor zenderset (of losse componenten) raden jullie aan? het bereik moet iig zeker een paar honderd meter zijn.

Ongetwijfeld zal ik nog een berg met vragen zijn vergeten, juist omdat ik hier eingelijk geen kaas van heb gegeten. Dus don't kill me for that! :P

Alvast bedankt voor jullie tijd!
  Met citaat reageren
Oud 23 juli 2009, 16:46   #2 (permalink)

Leeftijd: 30
Standaard

Iedere modelbouw zender en ontvanger zullen het bereik wel halen, zeker op het water. Een 4kanaals zender lijkt me in jou geval wel nodig (gas,sturen, lokvoer,haakje met lijn=4)Als je er een lamp of andere functies op wilt zetten heb je natuurlijk meer kanalen nodig (of een printplaatje die het voorje regelt )Kortom je hebt nodig:
Een 4 kanaals afstandsbediening (of 2 goedkope 2-kanaals die je vast wel ergens gratis kunt krijgen'tip')
Motertje, schroefas, koppeling tussen schroefas en motertje, regelaar, accu, ontvanger, schroef, zender, bootromp, servo voor sturen en een servo voor de 2 lokvoerbakjes, kabels, stekkers, lijm enz.

Een bart smit bootje kun je als basis nemen en daar in plaats van de bovenkant een eigen bovenkant plaatsen met 2 voerbakjes en een systeempje met een servo om je lijnen uit te gooien. De opbouw kun je dan besturen met een 2e afstandsbediening.

Een dieptemeter is een los apparaatje (als je het niet zelf in elkaar wilt solderen) dat vaak in viswinkels verkocht word. Handiger in jou geval is een fishfinder..te koop in dezelfde winkels. De sensor hoef je alleen maar in de bodem van je boot te bouwen, of achter je boot aan te slepen.

Als je op 'voerboot' zoekt op het forum vind je vast nog veel meer leuke ideeen..
Jakko
jakkobink is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2009, 17:12   #3 (permalink)

Tinus-online's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

quartel heeft daar een kant en klaar model voor in de verkoop, kost wat, maar dan heb je ook wat. BaitBoat
Oud 23 juli 2009, 18:56   #4 (permalink)

Standaard

Leuke boot, maar ik zou hem zo stil mogelijk maken als ik jou was..op de boot van de link zijn 2 waterjets gemonteerd. het voordeel is dat die afgeschermd zijn zodat er weinig waterplanten in de schroef komen, maar ze maken wel veel meer herrie dan een gewone schroef. Als je hem stil wilt maken kun je ook ventilators erop zetten in plaats van schroeven onder de boot, je hebt dan helemaal geen last van waterplanten.
Jakko
Oud 23 juli 2009, 22:09   #5 (permalink)
ericbruggema
Guest

Standaard

Alvast bedankt voor jullie reacties, nou eingelijk wil ik het gewoon allemaal zelf maken! ik ben al een tijdje aan het zoeken op marktplaats en andere 2ehands sites maar kan geen geschikte (minimaal 4 kanaals, liefst 6 of uitbreidbaar) zenderset vinden, of ze zijn veelste duur (meerdere honderden euro's) of ze bevatten maar 2 kanalen.

En ik hoorde dat er ook een module voor het peilen van de diepte bij conrad te vinden was maar ook daar leverde mijn zoekactie niet echt veel op...

Ik zal dit weekend ook even tijd maken om een schets van het geheel te maken!
  Met citaat reageren
Oud 24 juli 2009, 10:40   #6 (permalink)

Standaard

Ik heb een 2.4GHz E-sky 6kanaals zender geleverd gekregen (5weken geleden gekocht) die niet met mijn heli werkt, die ligt nu nog helemaal nieuw in de de doos stof te verzamelen. Als je daar een ontvanger bij koopt zou je helemaal klaar zijn. Nieuw kost de zender al bijna niks. Als je er iets aan hebt dan wil ik hem wel voor wat minder dan de nieuwprijs, incl. verzenden, jou kant op sturen.
Ik had gedacht dat je een oude 2e hands zender toch wel makkelijker zou kunnen krijgen voor een paar centen, volgens mij zijn er vast wel mensen die nog een oude zender over hebben.
Voor de nieuwe 6 kanaals zender kun je me altijd een pb sturen, als je geen oude 4 kanaals zender kan vinden dan kan ik hier op zolder mischien nog wel wat voor je vinden.
Jakko
Oud 24 juli 2009, 11:31   #7 (permalink)

marten77's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Hallo Eric,

Kijk eens op je gemak, op deze site:
Voerboot forum

Daar staan vele voorbeelden, die specifiek gericht zijn op jouw doel.
Zo ook met die dieptemeters.

Succes...
Oud 24 juli 2009, 13:12   #8 (permalink)
ericbruggema
Guest

Standaard

Allemaal alvast bedankt voor het reageren. Ik denk dat ik eerst maar eens de electronica ga inventariseren aangezien dat het duurste van het hele project gaat worden.

Ooit heb ik een vorige project laten mislukken door de ontvanger stuk te maken (volgens mij ging hij vanzelf stuk, maar ik had het gedaan volgens mijn kammeraad )

zie hier

Dus mocht iemand nog wat hebben liggen (zenderset) dat hij/zij tegen een leuke prijs wilt weg doen (minimaal 4 kanalen) stuur mij dan even een prive berichtje!
  Met citaat reageren
Oud 28 juli 2009, 06:01   #9 (permalink)

Standaard

Hallo eric,

Ga eens via google naar bernsvoerboten.
Hij verkoopt complete voerboot bouwpakketten. Alles van goede kwaliteit, ik denk dat als je de onderdelen allemaal los in de winkel koopt dat je duurder uit bent.

Marcel
marcel01 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2009, 07:26   #10 (permalink)
ericbruggema
Guest

Standaard

Hallo Marcel,

Ik heb even gezocht en wel wat gevonden maar helaas alles zonder prijzen etc. heb even een berichtje gestuurd maar nog niets terug ontvangen
  Met citaat reageren
Oud 29 juli 2009, 11:31   #11 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo marcel
als ik je een goeie raad mag geven neem een zender op de 2.4 ghz
bij ons op de vijver hebben we als club het probleem dar er alleen met toelating mag gevaren worden maar die vissers met hun bootjes trekken zich daar niets van aan
geen probleem als er geen wedstrijd is maar anders dus wel
politie inbeslagnamen en dies meer zijn voor beide partijen geen goede oplossing

als deze mensen nu een zender op de 2.4 ghz kopen waren die problemen van de baan voor beide partijen
jij moet nog alles aankopen dus waarom meteen niet op veilig spelen en voor uw materiaal en dat van anderen
geen gedoe met frequenties en geen storingen van buiten af
wat aan sturing van je model betreft is er op de 2.4 Ghz geen verschil tussen de oudere systemen
en voor de prijs hoef je het niet tedoen
XG-6i Sport-Spec 2,4GHz
Best.-Nr. 94000 EUR 79,95
want er wordt wel geschreven dat je 4 kanalen nodig hebt maar zonder je verlichting lukt het best ook met 3
gas,roer en kombi haak en voer bakje want een servo kan de twee richtingen uit sturen
dus 1 kant voor je bakje en de andere voor je haak
ik heb ooit eens een boot voor op de maas moeten maken met heeeeeeeeel veel power want in maaseik stroomt deze toch tamelijk snel

groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."

Laatst gewijzigd door raf; 29 juli 2009 om 11:41
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2009, 15:07   #12 (permalink)
ericbruggema
Guest

Standaard

@Raf; inderdaad maar als je het toch over setjes hebt, weet je dan zo 123 een setje met alles er op en er aan met bv 4 kanalen?

Bv remote, ontvanger, 4x servo, 4x motor? etc?
  Met citaat reageren
Oud 29 juli 2009, 15:34   #13 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo eric

wat is het probleem toch met een setje

als je een besturing koopt van eender welk merk bastaat dat steeds uit minimaal
1 ontvanger en 1 zender
en in de winkel kunnen ze je aan de rest zeker helpen
want een regelaar zonder te weten welke motor je gaat inbouwen voor stellen is onzin
als je een 2.4Ghz wil kopen met 4 kanalen dan kom je plots in de 200 euro te zitten
en je kan best voor je boelie boot met 3 kanalen toekomen

1kanaal voor je motor regelaar
1 kanaal voor je roer
1 kanaal voor je haak dropper ,je voerbak en je verlichting
wat moet je nog meer hebben ??????
het probleem wat zich hier voor doet is dat je zoals veel vissers geen moer afweet van modelbouw en elektronica
dus ook geen idee hebt van wat wij als boten bouwers met de weinige mogelijkheden die we hebben kunnen doen en daarom als de dood zijn voor die knoeiers met hun boellie boten
als je het wil doen doe het dan meteen goed zodat je nooit schade berokkend bij anderen en dit zonder dat het 1000 euro meer moet kosten
de voorgestelde zender is er eentje die je ook makkelijk mee kan nemen en door de 2.4 Ghz heeft deze zender ook geen lange antenne die kan beschadigen
de optie okkasie op marktplaats vind ikzelf geen goede keuze
bij die nieuwe zender heb je ook meteen nieuwe accu's en 2 jaar garantie
wat ook niet weinig is als er iets mee verkeerd zou zijn

groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
Oud 29 juli 2009, 15:41   #14 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Standaard

hallo

hier nog een 3 kanaals zender maar dit is een set
X-3S Computersystem 2,4 GHz
Best.-Nr. 3122 EUR 179,- *

zender
ontvanger
1 servo
accu voor de zender is ingebouwd
en een kabel om de ontvanger aan te zetten

maar het kost je dus wel meer

groetjes raf
Oud 10 augustus 2009, 19:29   #15 (permalink)

Standaard

Volgens mij is dit ook een leuke deal:
DealExtreme: $91.12 F998 2.5-inch LCD Portable Sonar Fishfinder / Depthfinder (2ft~240ft Depth)
Jakko
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Algemeen scheepsbouw
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten