![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2009 Locatie: hilversum Leeftijd: 15
| Ik ben bezig met een op afstand bestuurbare boot maar ik heb een vraag over weerstanden. ik weet niet hoe je de weerstand moet berekenen om van 5.5 volt naar 2 volt te gaan. ik weet de formule maar ik weet niet goed hoe ik hem toe moet passen kan iemand me plz helpen?? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Ik neem aan dat je die 2 Volt ergens voor wilt gebruiken, dus iets op wilt aansluiten dat werkt op 2 Volt. De spanning met een weerstand verlagen werkt alleen als de belasting door de 2 Volt gebruiker altijd constant is. Kan je aangeven wat je bedoeling is? Dan is het makkelijker om er op in te gaan.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Motoren vormen een variabele belasting. Dan kan je de spanning niet met een weerstand verlagen. Werkt een motor dan op 2 Volt???
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
De (schijnbare)weerstand van de motor is afhankelijk van toerental en belasting. Als je in serie met de motor een weerstand plaatst om de spanning te verlagen, dat verdeeld de spanning zich verhoudingsgewijs over de twee weerstanden. Als de weerstand van de motor veranderd, veranderd de verdeling en dus ook de spanning over de motor.
| | |
| | #9 (permalink) |
|
De waarde van een weerstand wordt uitgedrukt in Ohm. Met een weerstand gaat het niet zodanig werken dat een motor met 2 Volt wordt gevoed. Waarom dat heb ik je hierboven al eenvoudig uitgelegd. Dat kan ook op de uitgebreide manier waarbij met de toepassing van Ohm, inderdaad, die van de weerstandswaarde, bewezen kan worden dat het niet werkt. Maar voor een 12 jarige gaat dat iets te ver. Wat je eventueel wel kan doen is de twee motoren in serie (dus achter elkaar) aansluiten op de 5,5 Volt. Elke motor krijgt dan een spanning van 2.75 Volt. Dat is volgens jou opgave dan wel iets te veel.
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2009 Locatie: hilversum Leeftijd: 15
|
heel erg bedankt!!! ik ga het meteen proberen ik meld het als het gelukt is! oja en er zitten 4 (oplaadbare) AA batterijen in 1,2 volt dus. hoe kan het dat die motor dan 5.5 volt krijgt?? |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen | |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Accu's heben een nominale spanning van 1,2 Volt per cel. Een volle, net geladen cel kan een veel hogere spanning hebben. Tot wel 1,5 Volt. Deze hoge spanning daalt bij gebruik snel naar de nominale spanning van 1,2 Volt
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |