![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 20 mei 2008 Leeftijd: 28
|
Ik Ben begonnen met het bouwen van een Depron Beaver met een spanwijdte van ongeveer 130 ik ben qua depron al een aardig eind gevorderd alleen met de elektrische setup wil het niet echt lukken (ik kom er niet helemaal uit) Het toestel zal leeg ongeveer een gewicht van 500 gram hebben. Ik wil graag borstelloos vliegen met een 9x3.8 prop (ik wil niet dat hij te snel gaat) Maar ik kom er niet uit welk type motor, regelaar en accu combinatie ik voor dit model zou moeten kiezen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. groet, |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2006 Locatie: Enter Leeftijd: 18
|
Mischien handig om een foto te plaatsen? Weten we hier ongeveer waar je het over hebt. Heb je het model wel met Carbon vertevigd enz..? Je moet geen motor bij een prop kiezen. Gewoon kijken naar motoren van bijvoorbeeld Turnigy, ongeveer 1200 kv denk ik, ongeveer 250 Watt moet zeker genoeg zijn! Waarschijnlijk rond de 80 gram, zal wel niet meer zijn... Regelaar daarbij, tsja is dus afhankelijk van de motor. Ga uit van 25 a 30 Ampère Accu: zo'n beetje 1700 tot 2200 mAh, 3 Cells Lipo, discharge 20C is goed. Ike
__________________ Mimi Dlg |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Is het de beaver die enkele maanden geleden in de FMT stond? Dan moet daar wel een voorstel voor een motor bijstaan. Probeer uit te vinden wat het gewicht van die motor is en het Kv getal. Als je een motor kan vinden met ongeveer hetzelfde gewicht en Kv waarde zou het goed moeten werken op je vliegtuig. Je moet inderdaad de prop bij de motor uitzoeken, niet andersom.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 20 mei 2008 Leeftijd: 28
|
Ik ga hem maken naar tekeningen van een franse site. ik weet ook al ongeveer wat andere mensen gebruikt hebben in hun setup ik kan alleen niet echt precies vinden wat zij ook hebben gebruikt. of is het zo dat het niet precies het zelfde hoeft te zijn en ook iets af mag/kan wijken |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 17 mei 2008 Locatie: gramsbergen Leeftijd: 17
|
het mag echt wel iets afwijken, als het qua power e.d. maar redelijk overeenkomt. Heb je die franse site ook?
__________________ http://www.klikhierniet.net/ |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
| Citaat:
Behalve het aantal Watt's/kilo is de vliegsnelheid belangrijk om het kistje in de lucht te krijgen (en te houden) ... de "natte-vinger" methode van 1,7 x de wortel uit de vleugelbelasting (in grammen per dm²) geeft de minimale snelheid in meters/per seconde om in de lucht te blijven ... stel de span is 130 cm en de vleugel 15 cm breed dan heb je 13 x 1,5 = 19,5 dm² opervlak. weegt het kistje daarbij 1000 gram, dan is dat 51,3 gram/dm² ... Dan wordt de minimale vliegsnelheid 1,7 x 7,16 = 12.17 m/sec = ca. 42 km/uur .. (of 730,xx meter/per minuut) ga je dit terugrekenen naar een 9x3.8" prop .. 1 omwenteling van een 3.8" prop is 0,096 meter vooruit ... 730 / 0,096 = 7604 omwentelingen per minuut om die snelheid te bereiken, maar een propellor werk nooit 100% als je uitgaat van 30% slip dat zit je zo rond de 10.000 toeren per minuut tel hierbij wat reserve dan zit je met de door jou gekozen prop op 12-13000 rpm's ... dan kom je op een motortje uit van ca. 75 gram, dat een KV heeft van ca. 1500 ... waarbij je dan beter een prop met ca. 5" spoed kunt nemen ... zodat je op 3SLipo rond de 12000 toeren maximaal kunt draaien met ca 200W opgenomen vermogen ... wat bij een 5" spoed prop (8,5x5" tot 9"x5") ongeveer 60-70 km/uur oplevert ...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! Laatst gewijzigd door Dirk; 15 maart 2010 om 11:00 | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Het is handiger om halfgas te vliegen met een wat oversizede setup, dan geen reserve te hebben met een te krappe. In mijn ervaring zijn depron modellen veelal een vrij kort leven beschoren, wat de motivatie om er wat moois van te maken doet slinken...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |