Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 juni 2010, 21:35   #1 (permalink)

RCmarc1995's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Standaard Hoe kan ik een LiPo het beste behandelen?

Hoi allemaal,

Ik ben vrij nieuw in de modelbouw en ik had even een paar vraagjes over een LiPo accu van mij. Ik heb onlangs de Dynam EZ Hawk bestelt en daar kwam een 1250 mAh 11.1v 3s1p accu bij. Mijn vragen zijn; stel ik heb de accu opgeladen, maar het weer laat niet meer toe dat ik ga vliegen. Wat moet ik dan met de accu doen? Kan ik hem de volgende keer weer aan de lader hangen of moet ik hem eerst ontladen en daarna weer opladen? Ik hem de standaard lader die er bij zit. En als ik aan het vliegen ben, regelt het vliegtuig zelf wanneer de motor uit moet omdat de spanning in de accu te laag wordt?
Alvast heel erg bedankt,

Groetjes Marc

Laatst gewijzigd door RCmarc1995; 12 juni 2010 om 21:41
RCmarc1995 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juni 2010, 22:40   #2 (permalink)
Syt

Syt's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Hoi Marc,

Er zijn vast heel veel regels en richtlijnen in adnere topics die je kunt vinden met de zoekfunctie, en ik zou me als ik jou was zeker verdiepen in hoe je een lipo correct behandeld....

Een paar tips.
-op de plank? dan niet vol geladen wegleggen, maar ongeveer op 60%. Je hebt mooie metertjes voor iets van 25 eu die aangeven hoe vol je lipo is, die dingen zijn een must.
-Laden met balancer.
-Niet leeg vliegen, je moet maar net merken dat je regelaar het vermogen terugregelt, dus gewoon in de gaten houden en af en toe ff landen, je leert zo zelf heo lang je kunt vliegen.
-NOOIT kortsluiten.. als je nog connectoren er aan moet zetten, kies goede, die niet op een andere accu passen, die niet los tegen elkaar kunnen en die geen open contacten aan de accu hebben zodat je per ongeluk kortsluiting kunt maken.
houd verder de aanwijzingen op de accu in de gaten, laad/ontlaad stromen etc..