Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 juni 2010, 21:35   #1 (permalink)

RCmarc1995's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Standaard Hoe kan ik een LiPo het beste behandelen?

Hoi allemaal,

Ik ben vrij nieuw in de modelbouw en ik had even een paar vraagjes over een LiPo accu van mij. Ik heb onlangs de Dynam EZ Hawk bestelt en daar kwam een 1250 mAh 11.1v 3s1p accu bij. Mijn vragen zijn; stel ik heb de accu opgeladen, maar het weer laat niet meer toe dat ik ga vliegen. Wat moet ik dan met de accu doen? Kan ik hem de volgende keer weer aan de lader hangen of moet ik hem eerst ontladen en daarna weer opladen? Ik hem de standaard lader die er bij zit. En als ik aan het vliegen ben, regelt het vliegtuig zelf wanneer de motor uit moet omdat de spanning in de accu te laag wordt?
Alvast heel erg bedankt,

Groetjes Marc

Laatst gewijzigd door RCmarc1995; 12 juni 2010 om 21:41
RCmarc1995 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juni 2010, 22:40   #2 (permalink)
Syt

Syt's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Hoi Marc,

Er zijn vast heel veel regels en richtlijnen in adnere topics die je kunt vinden met de zoekfunctie, en ik zou me als ik jou was zeker verdiepen in hoe je een lipo correct behandeld....

Een paar tips.
-op de plank? dan niet vol geladen wegleggen, maar ongeveer op 60%. Je hebt mooie metertjes voor iets van 25 eu die aangeven hoe vol je lipo is, die dingen zijn een must.
-Laden met balancer.
-Niet leeg vliegen, je moet maar net merken dat je regelaar het vermogen terugregelt, dus gewoon in de gaten houden en af en toe ff landen, je leert zo zelf heo lang je kunt vliegen.
-NOOIT kortsluiten.. als je nog connectoren er aan moet zetten, kies goede, die niet op een andere accu passen, die niet los tegen elkaar kunnen en die geen open contacten aan de accu hebben zodat je per ongeluk kortsluiting kunt maken.
houd verder de aanwijzingen op de accu in de gaten, laad/ontlaad stromen etc..

Het loont om gewoon een avondje rond te lezen, je leert er veel van, en iedereen heeft andere tips.
Zo kun je ook ervaringen lezen wat er kan gebeuren als er wat fout gegaan is.
Alhoewel zulke verhalen vertellen hoe gevaarlijk het is etc etc en vaak erg ver gaan zit er een kern van waarheid in. Allemaal dingen die je wel meot weten, en ook in je achterhoofd moet houden...
In een goede volle accu zit gewoon heel veel energie, en daar kun je de raarste dingen mee doen....
Syt is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juni 2010, 22:44   #3 (permalink)

Standaard

marc

als je de lipo vol geladen hebt, kun je hem rustig een aantal weken laten liggen.
je hoeft hem niet meer bij te laden voordat je gaat vliegen.
als je hem voor langere tijd weglegd dan is het beter om hem niet helemaal vol weg te leggen.
als het goed is dan zal tijdens het vliegen je regelaar vanzelf gaan inhouden of stoppen, maar het is beter om hem niet helemaal leeg te vliegen.
ik weet niet of er een club in de buurt is, maar als dat wel het geval is zou ik je aanraden om daar eens naar toe te gaan.
daar zijn er vaak genoeg die al je vragen kunnen beantwoorden en je verder kunnen helpen.
dat kan je een hoop geld en brokken schelen.

succes ermee

Albert
aws1 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2010, 09:48   #4 (permalink)

ketnet's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

ik moet zeggen...
mijn 6S lipos laat ik toch nooit langer dan 5 dagen geladen liggen hoor!
het voltage zal niet zakken, maar de power zal wel na herhaling afnemen!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aws1 Bekijk bericht
als je de lipo vol geladen hebt, kun je hem rustig een aantal weken laten liggen.
Oud 13 juni 2010, 10:14   #5 (permalink)

plotterwelt's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ketnet Bekijk bericht
mijn 6S lipos laat ik toch nooit langer dan 5 dagen geladen liggen hoor!
het voltage zal niet zakken, maar de power zal wel na herhaling afnemen!
Mijn 25 lipo,s van 1S tot 5S liggen altijd volgeladen op de plank .
En er zijn er bij die een half jaar op de plank liggen zonder ze gebruikt worden .

Ik vlieg al met lipo sinds ze er zijn .

En van afnemende power heb ik nog niks gemerkt daar door .

Leegvliegen doe ik nooit onder 75% , en na het vliegen worden ze thuis weer opgeladen met balancer .

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2010, 10:18   #6 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

bdoets's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Syt Bekijk bericht
Je hebt mooie metertjes voor iets van 25 eu die aangeven hoe vol je lipo is, die dingen zijn een must.
Die zijn er vanaf plm. 2,50 bij Hobby King.
Oud 13 juni 2010, 13:59   #7 (permalink)

Standaard

Dus ik kan bijvoorbeeld mijn accu vandaag opladen en er dan morgen of later nog mee vliegen zonder dat hij langzaam ''leegloopt'' net zoals NimH accu's? En stel ik wil er een nieuwe lader bij. Is dit een redelijke een? HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing Simplex 1~4S LiPo/LiFe 12,110~240v charger..
Er is bij mij in de buurt helaas geen club, dus ik moet het zelf een beetje uit zien te vinden.

Laatst gewijzigd door RCmarc1995; 13 juni 2010 om 14:11
Oud 13 juni 2010, 23:27   #8 (permalink)
robin15243
Guest

Standaard

Met een blancer gaan ze gemiddeld 6x langer mee dan zonder. Echt een must-have dus. Laat je lipo's ook nooit te lang aan de lader liggen, daan gaan ze opzwellen, komt er zuurstof bij en gaan ze ongelofelijk kapot.

ik ben eens gecrashed (keihard, bijna 90* de grond in. ging 80km/u...) en de lipo ving de grootste klap op. Helaas gaf die de klap door aan de servo's (die toen ook helemaal dood waren) maar verder zag de lipo er wel goed uit. Hij was wat geknakt maar lekte niet.

De volgende dag was hij dikker en kon je duidelijk een luchtbel onder het tape voelen. Na een week was die heel dik... Weggooien moet wel want als je deze nog oplaad ontploft ie.
  Met citaat reageren
Oud 16 juni 2010, 23:38   #9 (permalink)

r.marijnissen's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robin15243 Bekijk bericht
Laat je lipo's ook nooit te lang aan de lader liggen, daan gaan ze opzwellen, komt er zuurstof bij en gaan ze ongelofelijk kapot.

ik ben eens gecrashed (keihard, bijna 90* de grond in. ging 80km/u...) en de lipo ving de grootste klap op. Helaas gaf die de klap door aan de servo's (die toen ook helemaal dood waren) maar verder zag de lipo er wel goed uit. Hij was wat geknakt maar lekte niet.

De volgende dag was hij dikker en kon je duidelijk een luchtbel onder het tape voelen. Na een week was die heel dik... Weggooien moet wel want als je deze nog oplaad ontploft ie.
Nooit te lang aan de lader?

Hij begint, laatste stuk balanceert hij nog wat en als hij echt de max bereikt dan laad hij niks meer bij.

Zou niet weten waarom hij zou moeten opzwellen.

Lees verder even wat beginners topics door.
Oud 17 juni 2010, 07:17   #10 (permalink)

plotterwelt's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robin15243 Bekijk bericht
Met een blancer gaan ze gemiddeld 6x langer mee dan zonder.

Waar heb je dat afgeschreven ?

Eigene ervaring kan het niet zijn .

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2010, 18:01   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RCmarc1995 Bekijk bericht
Dus ik kan bijvoorbeeld mijn accu vandaag opladen en er dan morgen of later nog mee vliegen zonder dat hij langzaam ''leegloopt'' net zoals NimH accu's? En stel ik wil er een nieuwe lader bij. Is dit een redelijke een? HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing Simplex 1~4S LiPo/LiFe 12,110~240v charger..
Er is bij mij in de buurt helaas geen club, dus ik moet het zelf een beetje uit zien te vinden.
Goede raad van beginner tot beginner : een goede microprocessor gestuurde lader zal alles voor jou doen zodat je je geen zorgen hoeft te maken en je kan concentreren op wat echt leuk is, nl vliegen.
Tenzij je lipo's laden leuk vindt natuurlijk
Zelf heb ik de Thunder AC6 charger van Hota die alle types batterijen aan kan, en bovendien een netsnoer heeft zodat je geen aparte voeding hoeft.
Heeft tevens een balancer aan boord.
Ik gebruik vaak de auto-stand waardoor het echt wel plug-n-play wordt. Enkel de stroomsterkte instellen, batterij eraan en start. Makkelijk zat.
Deze lader is te koop onder veel verschillende "vermommingen", zo ontdekte ik dat Hoellein.de ook een uitvoering onder het merk Hype verkoopt.
robbret is nu online   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2010, 17:41   #12 (permalink)

Standaard

Bedankt voor de info, nog een paar vraagjes. In mijn Dynam EZ Hawk zit een JST connector voor de LiPo accu. Maar als ik bijvoorbeeld op hobbyking kijk. Staat er nooit bij wat voor een connector erop zit. Moet ik deze er zelf opzetten of komt hij met een andere connector en kan ik er eventueel zelf een opzetten. Ook heb ik een beetje een probleempje met de balance charger die erbij zit. Ik heb er een adapter bij gekregen die maximaal 500 mA output heeft, terwijl de balancer een charge rate van 1 A heeft. Dit zou toch niet kunnen, of zie ik dat verkeerd. Want als ik hem eraan druk hoort er een lampje rood te branden, maar zodra ik hem erin druk, flitst hij één keer rood en dan gaat hij vaag groen branden.

Vriendelijke groeten,
Marc

Laatst gewijzigd door RCmarc1995; 23 juni 2010 om 15:45
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Labels
accu, laden, lader, lipo, vliegtuig

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten