Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 29 augustus 2010, 20:34   #1 (permalink)

Question Echte beginner! Houtsoort vraag, mogelijkheden?

Goedenmiddag,

Voor de uurtjes tussendoor ben ik op zoek naar een hobby, nou ben ik altijd al wel technisch geweest, en handig met gereedschap. Nu heb ik in deze tak echt totaal geen ervaring, maar lijkt t me wel leuk om hiermee de tijd te kunnen doden.

Nou gaan mijn gedachtes al een geruime tijd over t bouwen van een Fokker DR1 (eerst bouwen, vervolgens maar eens kijken of we hem in de lucht krijgen).

Nou heb ik dus toegang tot aardig wat populieren multiplex, naar mijn gevoel mooi licht spul, rond de 4/5mm dik. Is het mogelijk hier wat mee te doen, of is dit toch nog te zwaar? Het moet geen meters groot vliegtuig worden natuurlijk..

Wat zijn anders de mogelijkheden met dit spul?

Mag ik jullie alvast erg bedanken voor 't iig lezen en overwegen van mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Bram.
BramA is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2010, 20:48   #2 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Geen idee hoe groot je ontwerp moet worden, maar een spanwijdte van 2 tot 2,5 meter is al erg groot. Daar zal je weinig triplex van 5 mm dik in aantreffen.

Een veel gebruikte houtsoort in de modelbouw is balsahout, een zeer lichte houtsoort. Zwaar belaste onderdelen worden vaak gemaakt uit tripex of of vuren latten.

Maar iets anders, het lijkt er op dat je geen enkele ervaring hebt in het ontwerpen, bouwen en vliegen van (met) modelvliegtuigen. Een project als jij nu voor ogen hebt is daarom bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

Wat je wilt is niet onmogelijk, maar pas na veel ervaring. Kijk maar eens rond op het forum daar vind je genoeg ideeen waarmee je als beginner aan de slag kunt. En zoek hulp, biij een vereniging of bij eervaren modelvliegers. De kans op een succesvolle eerste vlucht is zo veel groter.
Oud 29 augustus 2010, 23:26   #3 (permalink)

Roeland010's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Als hij tekeningen heeft van de fokker en hij is technisch en volgt een paar draadjes hier op het forum kan hij best een eind komen toch?...

Als je echt van scratch een fokker wilt bouwen dan heb ik ook zo mijn twijfels.

Waarom kies je niet voor een bouwpakket? Waar al het hout en tekeningen bij zitten?

Bijvoorbeeld deze;
Fokker Dr1 Triplane Airplane from Nexus Plans - Kit Cutters Inc.- Remote Control Airplane

En dan open je een bouwdraadje waar je foto's plaats en iedereen hier kan helpen...

Lijkt mij het meest logisch in ieder geval...
Oud 30 augustus 2010, 00:28   #4 (permalink)

Standaard

Bedankt voor de reacties! Ik heb al wat tekeningen, ook van andere vliegtuigen, dus dat is het probleem niet. Ik begin nu eigenlijk te twijfelen of populieren multiplex niet te zwaar is? Iemand hier ervaring mee?
Oud 30 augustus 2010, 00:35   #5 (permalink)

PH_AJH's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Ja, is te zwaar als je het sterk genoeg wilt hebben. Normaal gesproken pas je balsa toe waar het kan, berkentriplex en vuren waar extra sterkte nodig is. Populierenmultiplex (ik neem aan van de bouwmarkt?) is op sommige plekken wel te gebruiken maar het is niet erg sterk. Zaag er maar eens een smal strookje van, dan zie je dat het erg snel breekt. Sneller nog dan balsa als daarvan de vezels in de lengte lopen. En balsa is dan ook nog eens lichter.

Als je een paar bouwdozen bouwt zie je snel genoeg welk hout waarvoor gebruikt dient te worden. En daar zit nooit populierentriplex in trouwens, om de genoemde reden.

Op bouwtekeningen staat meestal aangegeven waar je de onderdelen van moet maken en dat is uit ervaring de beste keus.
PH_AJH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2010, 00:39   #6 (permalink)

Standaard

Ok, bedankt! Ik ga maar eens op zoek naar balsa.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Labels
beginner, fokker, multiplex, populieren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten