![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #32 (permalink) | |
| Lid sinds: 29 augustus 2010 Locatie: Voorburg Leeftijd: 26
| Citaat:
Groetjes Mike | |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Lid sinds: 6 januari 2008 Locatie: Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl
|
Aangezien de soldeerlas natuurlijk bloot ligt moet deze ook geisoleerd worden. Hiervoor kun je (ook weer) krimpkous gebruiken. Gewoon tevoren op de draad schuiven, dán solderen en daarna de krimpkous over de las schuiven en krimpen. Eventueel is een grotere diameter krimpkous te gebruiken om de hele las van drie draden netjes bij elkaar te houden. Het krimpen zelf doe ik met een verfbrander (Föhn) Citaat:
__________________ Gaan vliegen is een keuze, landen is verplicht... Laatst gewijzigd door Thieu; 1 september 2010 om 13:30 | |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
| Als de kabel op goede lengte is zou ik de busjes of pennetjes (licht aan welke kant je hem op wilt steken) uit het stekertje "pielen" ... als je dan de kabel er door hebt dat steek je de pennetjes of busjes weer (in de juiste volgorde) terug in de steker ... krimp-verbindingen zijn robuuster dan soldeerverbindingen en hebben mijn voorkeur ...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Citaat:
Ik draai eerst de draden in elkaar en soldeer ze dan.
__________________ Gaan vliegen is een keuze, landen is verplicht... | |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Lid sinds: 20 december 2008 Locatie: Lemmer Leeftijd: 47
|
Op zich wel een goed punt... Door het verwarmen van de koperdraden verzwakken deze. Alleen is mijn persoonlijke ervaring dat het lospeuteren niet altijd even gemakkelijk gaat. Ben je niet voorzichtig genoeg dan breken de lipjes af in de stekker en moet je alsnog met de soldeerbout aan de gang. Groet, Theo |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Het grote nadeel van solderen bij litzedraad is dat je een abrupte overgang krijgt tussen een harde (massief soldeer) en een zachte draad (de originele litze) juist op deze overgang krijgt je een verhoogde kans op breuk (en corrosie in vochtige omgevingen) ... elektrisch gezien krijg je een extra overgangs laag van tin tussen je geleiders van koper (en/of goud) ... goed krimpen kent deze nadelen niet ...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #39 (permalink) | |
| Citaat:
Echter, het lijkt me dat er ook bij krimpen min of meer een 'overgang' is van de soepele draad naar het deel dat vast in de 'krimp' zit. Verder lijkt me dit wel van belang als een draad regelmatig in beweging is, maar de verbinding tussen ontvanger en servo is erg statisch als hij eenmaal gelegd is. Blijft over de extra overgangs-laag bij de las. Indien een draad lang genoeg is om hem rechtstreeks op de ontvanger aan te sluiten dan heeft jouw manier natuurlijk de voorkeur (of je maakt de doorvoergaatjes groter
__________________ Gaan vliegen is een keuze, landen is verplicht... Laatst gewijzigd door Thieu; 1 september 2010 om 23:42 | |
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Goed solderen kent die nadelen ook niet . 2 draden aan elkaar gesoldeerd met een stukje krimpkous er over gaat ook nooit meer kapot . En oxideren kan daar ook niks. Ik soldeer alle servokabels op maat als het niet past. Mvg Johan
__________________ | |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Lid sinds: 29 augustus 2010 Locatie: Voorburg Leeftijd: 26
|
Beste mensen wat leuk dat deze topic zo goed gelezen wordt, verder ben ik met 1 vleugel klaar en de andere bijna. Hier twee foto's van de gang van zaken. Het dicht maken van de vleugel was wel even een karweitje, maar goed.
Laatst gewijzigd door Roel van Essen; 10 oktober 2010 om 15:40 Reden: te grote foto's |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Gaat lekker mike! Overigens - het is fijner als je foto's eerst een beetje verkleint. Dat scheelt opslagruimte, maar bovendien verschijnen ze sneller.moet eerst die hele grote foto binnenkomen voordat-ie verkleind wordt naar forumformaat. 600 of 800 pixels breed is groot zat!
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 2 september 2010 om 13:54 |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
Ziet er strak uit. Is de "reparatie" nog goed gelukt? Ben wel nieuwsgierig hoe je dat uiteindelijk hebt opgelost. (Detailfoto?
__________________ Gaan vliegen is een keuze, landen is verplicht... |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |