Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 maart 2011, 19:00   #46 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Laat die boer ook 's een keer vliegen.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2011, 20:15   #47 (permalink)
SRS
Vriend van modelbouwforum.nl

SRS's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht
Laat die boer ook 's een keer vliegen.
Onder de noemer ''grote kans dat er nóg een vlieger bijkomt?''

Denk eerder dat ik met de schop klaar kan staan...
Oud 6 maart 2011, 20:18   #48 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Je mag op zijn terrein vliegen, dan kan een kleine geste geen kwaad
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2011, 06:48   #49 (permalink)
SRS

SRS's schermafbeelding

Standaard

Even een vraag, over de gedragingen van de rolroeren. Die had ik beiden 2-3 mm up gezet om te kijken hoe het vlieggedrag is. Een stukje sneller was mijn bevinding, echer kwam er een neven effect bij, en ik wil dit zeker weten of dit door de verandering komt.

De vliegsnelheid was een stukej hoger, maar ook onstabieler. Normaal heeft de Easy Fly een soort van zelf corrigerend vielggedrag waardoor deze als vanzef recht blijft vliegen.

Met de aanpassing moest ik elke keer een correctie uitvoeren op de rolroeren. Dit om te voorkomen dat deze of links, of rechtsom wilde gaan draaien om vervolgens een duikvlucht naar beneden te gaan maken.
Oud 7 juni 2011, 16:51   #50 (permalink)
SRS

SRS's schermafbeelding

Standaard

Inmiddels kan ik de vraag zelf beantwoorden, het vliegen gaat meer dan prima! Ik vlieg nu ook met een Alka 13 van Reichard. Door de (relatief) korte tijd dat ik vlieg weet ik nu dat mijn voorkeur uitgaat naar zwevers. Dit terwijl ik dacht een voorkeur te hebben voor het snelle spul. (EDF, jets ed) Niets is minder waar.

Ik vlieg nog steeds zefstandig mijn rondjes, zonder hulp of les. Wel heb ik les gehad dmv aanwijzingen via dit forum, de rest is gezond verstand en goede zelfkennis. Zonder dat zou ik niet begonnen zijn met vliegen. Maar zeg nou zelf, als je niet weet waar je mee bezig bent vlieg je niet op deze manier...

Hier vlieg ik met mijn Alka 13 mijn rondje. Mijn 2e vliegtuig, gekregen van de persoon waarvan ik ook mijn eerste vliegtuig kocht. (de Easy Fly) Deze persoon had al in de gaten dat ik een serieuse beginner was, vandaar zijn gift.

Eerlijk is eerlijk, mijn eerste vliegtuig (de EF) heeft 2 keer een crash gehad. De eerste keer omdat het te donker werd, en de 2 keer omdat het zwaartepunt te ver naar achteren zat. Erg leerzame momenten kan ik je vertellen. De Alka 13 heeft ook een keer een onbedoelde landing gehad, maar dat is erg goed afgelopen!

Nu kan je gaan roepen dat les via een club dit had kunnen voorkomen, en dat is ook zo. Maar doordat ik dit zelf heb kunnen ondervinden, mee heb mogen maken heb ik er meer mee geleerd dan dat het tegen mijn vertelt zou worden. Via dit forum heb ik wél antwoorden gehad hoe dat het kwam.
Wel op een manier dmv opbouwende kritiek, iets wat ik alleen maar positief kon oppakken.

Inmiddels heb ik mij aangesloten bij een vliegclub, iets wat een stuk gezelliger is dan in je uppie gaan staan vliegen. Dommer wordt je er niet van, ook in mijn club voldoende mensen die zweven enorm kunnen waarderen. (gezien het apparte veld waar lierstarts mogelijk zijn)

Waar ik mij (maar dat is erg persoonlijk) aan heb gestoord is (goed bedoeld!) advies om les te nemen en bij een club aan te sluiten. In mijn geval vond ik dat niet nodig, ten meer omdat ik wist waar ik mee bezig was. Dat is een heel andere benadering dan zomaar als beginneling ff gaan vliegen en zien waar het schip strand. (dat kom je namelijk wel heel vaak tegen hier op dit forum)

Iets waarvan ik mij kan voorstelllen dat het irritant kan overkomen. Neemt niet weg dat ook ik het advies ga geven om een club op te zoeken en les te nemen. De slagingskans neemt dan met 99% toe dat je doorgaat met deze bijzonder tak van hobby, modelvliegen, wat je ook gaat vliegen.

Het is niet iets wat je ''even'' doet.

Voor de echte beginners.

Als je het gaat doen, doe het dan goed. Ga bij een club en neem les!

Als je denkt, ik kan dat wel, en ben je héél zeker van jezelf kan je het ook op mijn manier doen. (ik geef je geen garantie dat het lukt)
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten