![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 24 april 2010 Locatie: Hoogvliet
|
Hallo medevliegers, Ik heb voor mijn vlieglessen een trainer gekocht (span ca 1,50mtr). Van oorsprong is dit een brandstofkist maar ik heb hem omgebouwd naar electro. De motor is een turnigy 35-42 1250kv met een 4-cels lipo en een 9-6prop. Na uittrimmen vliegt hij redelijk rustig maar ik heb toch een vraag over de uittrimming. Daar de kist zeer ernstig naar rechts trok is de uittrimming bijna maximaal naar links. Naar mijn idee kan dit niet de bedoeling zijn. (ziet er op de grond natuurlijk ook niet uit met ailerons die niet netjes neutraal staan). We komen er zelf even niet uit. We zien geen vreemde verdraaiingen in vleugels of romp. Motor staat neutraal op motorschot (wel een beetje down). Wie heeft een idee? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 7 december 2005 Locatie: Meeuwen (Belgiλ) Leeftijd: 49
|
Trekt naar rechts zeg je... Bedoel je dan dat hij echt naar rechts wil of dat hij naar rechts rolt? Je zegt dat de ailerons nu niet meer neutraal staan dus veronderstel ik dat hij "rolt"? Kan het dan niet dat de rechtervleugel zwaarder is? Misschien kan je het toestel eens in de lengte-as balanceren. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juli 2010 Leeftijd: 36
|
ja idd zoiets dacht ik ook heb je je lipo aan 1 kant hangen ook kun je je motor iets scheef zetten (ongeveer 3graden) dit moest bij mijn robbe charter ook het vliegtuig wil naar rechts rollen door het moment van je motor Sent from my GT-I9000 using Tapatalk |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Niet meteen beginnen te slaan * zit de vleugel in het midden? * linkerhelft even groot als rechterhelft? * vleugel V-stelling links en rechts even veel? * tipverdraaiingen verschillend? * kielvlak neutraal? * afstand van punt boven op kielvlak naar beide vleugtippen identiek?
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 24 mei 2011 om 23:53 |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2005 Locatie: Schaijk, N-Brabant Leeftijd: 21
|
beetje side-thrust geven. je zegt al dat de motor neutraal zit, op wat downstelling na. maar een motor moet ook wat side-thrust hebben om wegtrekken te voorkσmen
__________________ You can't only gather knowledge in your life, you also need skills |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Mijn tip is dat er een draai in de vleugel zit of de vleugel is rechts zwaarder als links. Een draai van 1-2 mm valt niet snel op maar heeft wel dat effekt. Het snelst gekontroleert met een waterpas. Model vast zo zetten en de waterpas aan 1 kant onder de vleugel houden aan de romp zodat hij horizontaal aangeeft. Dan kan je overal aan de vleugel meten of die recht is door de waterpas te verschuiven naar de buitenkant van de bijde vleugel helften. Mvg Johan | |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Allemaal bedankt voor jullie reacties. De meeste opties heb ik al gecontroleerd maar er zitten een paar punten tussen die ik vanavond ga nakijken. En Ron hoewel ik je soms reacties heb zien geven waar soms wel wat sarcasme uit bleek stel ik je reacties op prijs want we zitten hier op dit forum om van elkaar te leren. Zeker figuren zoals ik die net komen kijken in deze hobby. Bedankt. Ik zal mijn bevindingen weer in dit draadje zetten zodat misschien anderen er ook wat aan hebben. |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Sarcasme reserveer ik m.n. voor luie mensen, botteriken en ondankbaren. Tipverdraaiing kun op nog een andere manier zien, vooral makkelijk bij toestellen met vlakke vleugel-onderkant. Hou het midden van de vleugel voor je, ondersteboven. Kijk naar ene vleugelhelft zodanig dat je precies evenwijdig aan de vlakke onderkant kijkt. Kijk vervolgens naar de andere vleugelhelft, daar zou je nu ook precies evenwijdig aan de vlakke onderkant moeten kijken. Als je verschillende verdraaiing hebt, kun je het beste de tip met de grootste invalshoek de invalhoek verkleinen want negatieve tipverdraaiing zorgt ervoor dat ALS de vleugel overtrekt, de overtrek eerst in het midden van de vleugel optreedt. Dat is niet zo vervelend als overtrek van een tip want daarbij zal vliegtuig meteen gaan rollen.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 25 mei 2011 om 20:58 |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Met de vleugels op zich is er voor zover ik kan zien en meten niets mis. Wel heb ik kleine afwijkingen gevonden in de afstanden tussen kielvlak en vleugeltips. Dit zal ik eerst eens aanpassen en een testvlucht laten maken. Als het probleem is opgelost zal ik dit zeker hier vermelden. |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Hoe klein zijn die verschillen? En welke tip wijst daardoor het meest naar voren, linker- of rechter-tip?
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Citaat:
De afstand tussen kielvlak en vleugel is aan de rechterkant groter (ca 7mm op een totaal afstand van 710mm) Laatst gewijzigd door Montego; 26 mei 2011 om 23:18 | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-Belgiλ Leeftijd: 40
| Kan volgens mij niet het "ernstig naar rechts" fenomeen verklaren. Al kan het nooit kwaad om dit verschil aan te pakken. Stevo
__________________ |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |