![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 juli 2011 Leeftijd: 37
|
Beste, Na heel lange tijd wil ik mijn modelbouw hobby weer eens oppakken. Nadat ik tweemaal de propellor + neuswiel van mijn nieuwe Cessna (Skyartec) kapot heb gevlogen wil ik toch graag iets eenvoudigers zelf bouwen en dan hopelijk langzamer vliegen, beter gebalanceerd vliegen en als er dan toch iets stuk gaat, het beter kunnen repareren. Om die reden wil ik de befaamde Depron Tiger Moth op 80cm schaal gaan bouwen. Nu heb ik nog een Graupner varioprop 40Mhz 4ch zender liggen met twee servo's erbij. Geen ontvanger en geen ESC en geen motor. Dit setje heb ik lang geleden toen ik een heel stuk jonger was van mijn vakantiegeld gekocht. Ik heb toen na wat pech lang niets met de hobby gedaan, maar de zender en de servo's werken nog. Ik heb twee vragen: 1) de sticks zitten zo dat er maar 2 bewegingen kunnen worden uitgevoerd, corresponderend met de twee servo's. Moet ik iets aan de zender veranderen zodat dit een motor + servo's kan besturen zoals bij de Tiger Moth noodzakelijk is? 2) Weet iemand of ik bij dit systeem een niet al te dure ESC kan kopen? Maw kan ik uberhaupt nog iets met een zender van +- 10-15jr oud, of is inmiddels alles (stekkers/ontvangers..) anders geworden? Ik wil er in dit stadium nog geen bergen geld aan uitgeven. Ik ben handiger met bouwen dan vliegen en denk de Tiger Moth zo te kunnen maken. Ik kan eventueel ergens een skyartec ontvanger zoeken. Weet iemand of ik dan wel alles zou kunnen gebruiken? Alvast bedankt!! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 2 maart 2010 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 23
|
Als ik het goed begrijp kan je elke stick maar rond 1 as bewegen, juist? Ik ken maar 1 soort stekker voor servo's, ESC,... en dat is deze http://www.rcuniverse.com/magazine/r...053/still5.jpg Als dat nog hetzelfde is kan je om het even welke servo of ESC op je ontvanger aansluiten. Hobbyking.com is een goeie site als je aantrekkelijke prijzen wilt. groeten |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Dankjewel voor de tip. Inderdaad, het "knuppeltje" kan nu maar heen en terug op 1 manier, dus ik kan niet een derde beweging (throttle) nu includeren. Zou ik iets aan de zender kunnen doen om die "3e beweging" te includeren denk je? Volgens mij is het stekkertje overigens hetzelfde! Dus dat is een een fijne conclusie, dan hoef ik alleen een motor + ESC aan te schaffen. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Ik denk dat je zender véél ouder is dan 10 jaar. Graupner heeft de rare gewoonte om het aantal kanalen anders te tellen. In feite heb jij maar 2 kanalen: links/rechts is 1 kanaal, en hoog/laag is het andere. Ze doen dat nog steeds; een MX-12 zender heeft volgens de gebruikelijke telling 6 kanalen, een MX-16 heeft er 8..... Het klopt dus dat je de sticks niet anders kunt bewegen. Voor vliegen kom je dus minimaal 1 kanaal tekort. Een hele simpele zwever zou je er mee kunnen besturen (richting en hoogte). Als je echt weer wilt gaan vliegen kun je beter investeren in een nieuwe zender. Een Spectrum DX-5 of DX-6 kost je de kop niet en dan kun je even vooruit.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Beste PH en Henri, Jammer om te moeten concluderen dat et Graupner setje mij niet gaat helpen in dezen en dus inderdaad maar 2 kanaals is.... De Cessna vloog ik -zo kort als dat duurde- met een bijgeleverde zender. Dus gewoon uit de doos, de Skyartec zender 2.4Ghz en 6kanaals als ik het goed heb. (4 maar in gebruik) |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Graupner heef vroeger wel meer rare gewoonten gehad. Bij voorbeeld afwijken van de gebruikelijke standaarden (afwijkende servo-impulsen). Als dit bij jouw zender ook het geval is, dat wil geen geen enkele huidige ontvanger met jouw zender samenwerken.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Ben het met je eens denk ik Henri, in het laatste geval kan ik altijd de Cessna uit elkaar halen. Dan heb ik voor het geld een leuke zender, ontvanger en servo's gekocht... kan ik zelf een Depron vliegtuig bouwen waar minder aan stuk gaat... |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 30 maart 2010 Leeftijd: 38
|
Je kunt ook overwegen les te nemen bij een club, over het algemeen vlieg je dan fors minder of geen schade meer. Vat dit niet verkeerd op, maar als die Cessna kapot gaat, gaat die Moth zeker kapot, die is eerder kwetsbaarder dan steviger. Zeker bouwen natuurlijk die Moth, maar ik zou toch proberen eerst het vliegen te leren met die Cessna. Zet er een klappropje op en haal desnoods het hele landingsgestel er onderuit, en de ergste problemen die je had, zijn opgelost. Andere optie is om die setup van die Cessna bv. op een Fenix 120 (of 150?) te zetten, dan heb je voor 54 euro (inc verzend) een toestel wat geschikt is om mee te leren vliegen en, in vergelijking tot alternatieven, nagenoeg onbreekbaar is (EPP schuim). Bij schade nagenoeg altijd te repareren. |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Hoi Henri, Dank, dit zijn echt goede tips. Ik had al zitten kijken of zo'n propellor wat zou zijn, maar ging er toen vanuit dat dit (om de een of andere manier) alleen bij zweefvliegtuigen hoorde. Ik zal eens gaan kijken in de winkel. Wat betreft bij een club gaan moet ik je gelijk geven. Punt is, ik zal op gekke tijden ineens kunnen vliegen en kan moeilijk vaste tijden reserveren. Vandaar dat ik wat aan wildvliegen deed. Ook al moet ik, na deze les in nederigheid, erkennen dat ik wat te hard van stapel ben gelopen. Wat betreft landingsgestel eronder uit, dan kan er minder stuk. Maar je moet met de hand werpen (motor vol gas neem ik aan) en snel weten hoe je corrigeert.. Lijkt me nog spannend. De Moth komt er zeker Ik heb net op Fenix zitten googelen en dat zijn mooie vliegtuigen! Misschien was dat een betere keuze geweest, zal kijken of ik er misschien een bestel als bouwpakket! Dank en groet. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Bij club hoef je niet reserveren hoor. En op den duur weet je wel welke leden (ploegendienst, 65+, ziek, miljoenair ...) ook op gekke tijden kunnen.Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL&B: www.airtoi.com -> clubs (NL&B) www.modelvliegsport.nl -> algemeen -> clubs (NL) www.flytovml.com -> clubs (B)
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 2 augustus 2011 om 16:45 |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 juli 2007
| Citaat:
Bij mij op de club kwamen er gisteravond om 21:00 ook nog een paar mensen even snel een rondje vliegen in de invallende schemering. Prima toch?
__________________ Full Throttle Fury! | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| graupner, tiger moth, varioprop, zelfbouw, zender |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |