15 november 2011, 18:19
|
#61 (permalink)
|
| Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdoets ja dat wordt vrij veel gedaan... heeft echter ook een nadeel: je kan het toestel niet snel even rechtleggen, bijvoorbeeld als-ie vlak voor de landing een tip laat zakken, zonder dat ook de koers wijzigt.
Sommige mensen zetten daarom die mix onder een schakelaar.
Zelf heb ik het anders gedaan: ik heb niet rudder bij de ailerons gemixt, maar omgekeerd. Ik heb het over een zwever, dus de kans dat ik op een gegeven moment alléén rudder nodig heb is minimaal. Ailerons kan ik nog steeds bedienen zonder dat er iets anders mee gaat; maar als ik rudder bedien gaat er een klein beetje aileron mee. Een paar keer mee gevlogen nu en ik geloof dat me dit bevalt. | Ik ben nooit zo voor het mixen van primaire besturing.
Het roer zou je eigenlijk onafhankelijk van je aileron moeten bedienen en dus ook met eigen timing en hoeveelheid, afhankelijk van de situatie.
Als beginner zou ik gewoon netjes de aileron bochten zonder roer doen, maar op zo'n manier dat je niet vergeet dat je ook nog een roer hebt. Want anders krijg je zo'n situatie van: vliegtuig verloren, maar het was wel een mooie gecoordineerde bocht....  ...
Neem gewoon lekker de tijd en probeer zo nu en dan eens op veilige hoogte je roer te gebruiken. Dan zul je merken dat het steeds meer vanzelf gaat.
Soms juist heel leuk om bij het aanvliegen voor landing vol roer te geven en de andere kant op met de aileron compenseren. Dan kom je letterlijk binnen geslipt  . De Piper Cub is daar leuk voor. Dat gaat natuurlijk niet als je roer meebeweegt met je aileron... Maar doe dit niet voordat je helemaal los bent met je roer  .
|
| |