![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 21 november 2011
|
Hi allemaal! De laatste tijd zit ik er meer en meer over na te denken om te beginnen met het RC vliegen. Vooral door de komst van elektro vliegen wat het vliegen toegankelijker maakt (kan ik een groot park en geen brevet nodig). Aangezien ik geen RC vlieg ervaring heb (wel ´echte´vliegervaring), wil ik dus rustig beginnen qua kosten. Zo zat ik te denken om iets tweedehands aan te schaffen en/of een vliegtuig van Parkzone. Ik wilde qua spanwijdte het liefst onder de 1000mm blijven. Nu zag ik een zender hier te koop staan (Zender MX-12 35mhz+2,4 met ontvangers) en nu vroeg ik mij af of dit een goede keus zal zijn om mee te beginnen in combinatie met een Parkzone vliegtuig? Ik lees namelijk ook veel over de Spektrum DX6I zender, wat is het verschil tussen deze twee? Hoop dat jullie mij kunnen voorzien van meer info over de verschillen in zenders en ook bijv. wat je minimale beginnersset zou moeten bevatten grtz |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Yup, maar het heeft niet mijn vragen beantwoord. Ik weet dat ik elektro wil vliegen en ik begrijp dat de 2,4GHz steeds meer het 35MHz vervangt. Maar er staat niet wat je als beginner nou nodig hebt en/of een uitleg over de verschillende zenders (voor de beginner volgens mij het grootste kostenplaatje). |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Deze gelezen? Ik denk dat je vragen dan beantwoord zijn. http://www.modelbouwforum.nl/forums/...er-kiezen.html
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Eén kanttekening: met de Corona ombouwset waarmee deze zender is omgebouwd, zijn bij mijn club (G&EVVM) wat problemen geweest en sindsdien is die Corona set daar verboden. Maar ik heb eigenlijk niks gelezen over soortgelijke problemen elders, dus zolang je niet bij de Gooische komt vliegen zal je er hoogstwaarschijnlijk geen probleem mee hebben. In dat stuk over zenderkeuze staat met opzet niks over specifieke merken/types, want dan kan je het ieder kwartaal herzien... Wat alternatieven betreft: de DX6I is inderdaad prima, maar inmiddels is er ook een 6 kanaals Graupner HOTT zender die door een aantal winkels (Lindinger o.a.) verkocht wordt voor dezelfde prijs als een DX6I. HOTT heeft het voordeel van telemetrie, nu misschien nog niet zo'n punt maar wordt steeds boeiender... Voordeel van een DX6I is weer, dat je er bij HobbyKing.com heel goedkope ontvangers bij kan kopen die heel goed zijn...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Bedankt voor de info. Ik wil gezien de voordelen sowieso voor de 2,4GHz gaan. Telemetrie klinkt inderdaad erg leuk, maar denk niet dat het voor mij nu van belang is. Via mrhobby.nl worden sommige Parkzone modellen met een Spektrum ontvanger geleverd. Lastig, lastig..
|
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Weet je dat zeker? Ik heb ze niet kunnen vinden op de site. Wel BNF uitvoeringen; die kunnen gevlogen worden met een Spektrum zender, maar die zit er niet bij.
| | |
| | #8 (permalink) |
| Mr. Hobby :: Mustang P-51D Microflyer Parkzone 34 gram BNF Mr. Hobby :: Trojan micro T-28 Microflyer Parkzone, 38 gram BNF 2 voorbeeldjes die RTF worden verkocht (als ik het goed begrijp |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Neu... zijn allebei BNF (bind-and-fly). Zender zit er niet bij. Zijn trouwens allebei niet echt beginnersmodellen... maar omdat je al een lader hebt weet ik niet in hoeverre je een beginner bent.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Ow sorry, even wat verwarring uit de wereld helpen: 1) momenteel heb ik helemaal niks, ik moet dus alles aanschaffen 2) De modellen worden met een Spaktrum ontvanger geleverd, dat ik de zender los moet aanschaffen begreep ik (echter zag ik net dat je korting op een Spektrum zender krijgt Link). Wat het verschil is tussen de 3 DX6I zenders..geen flauw idee. 3) Mijn vliegervaring: ik heb een vliegbrevet, maar geen modelvliegbrevet. Vliegen zelf is dus niet onbekend voor mij, alleen het ´besturen van buitenaf´ is nieuw voor mij. |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
BNF wordt altijd met ontvanger geleverd. Meestal is dezelfde set ook te koop met zo'n klein zendertje dat een beetje lijkt op een PS2 bediening. De DX6I zender sets die ze leveren voor verschillende prijzen, verschil zit 'm in de meegeleverde ontvanger. Uiteraard zit bij de duurste set de duurste (beste) ontvanger... Maar nogmaals: deze twee toestellen zijn niet echt beginnersstuff. Omdat je zelf een vliegbrevet hebt heb je natuurlijk wel een voorsprong. Maar toch zal het lastig blijven.... kleine modellen zijn zowiezo lastiger dan grote (dat scheelt echt raar veel). En klassiek kiest men voor een leerling doorgaans een hoogdekker, of anders een laagdekker met een boel V-stelling. Een jaar of vijf geleden begon ik zelf met modelvliegen, ik vloog al 30 jaar met deltavliegers (1:1). Ik had het idee dat het me wel ging lukken met een Robbe Sport Wing. Is ook wel gelukt uiteindelijk, maar die heeft wel de nodige klappen gemaakt... (normaliter krijg je instructie op mijn club, maar omdat ik al een mode 2 zender gekocht had lukte dat niet, er was destijds geen instructeur die mode 2 vloog.)
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 22 november 2011 om 14:17 |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 juli 2007
|
Shockstrut, Ik kan natuurlijk niet in jou portemoinee kijken, maar als ik in jou schoenen stond zou ik gewoon een spectrum DX6i aanschaffen. Een MX12 (die ik zelf jaren gebruikt heb trouwens!) werkt vergelijkbaar, maar ik ben geen fan van corona ombouw-modules voor 2.4ghz en met 35mhz moet je eigenlijk niet gaan vliegen buiten een club om. Als je het zelfstandig wilt leren: Koop een multiplex easystar of iets vergelijkbaars. Als je die crashed (en dat zal gebeuren) zijn ze vaak nog goed te lijmen. En ze vliegen wat langzamer/stabieler dan sommige andere kistjes, zodat je als beginner nog tijd hebt om even na te denken welke kant je op moet sturen. Waarom zou je telemetrie nodig hebben? Dat is maar net wat je wilt vliegen. Ik gebruik Weatronics dus ik heb super geavanceerde real-time telemetrie en alles wordt opgeslagen op een geheugenkaartje, dus ik kan alles later ook nog eens teruglezen op mijn laptop. Ideaal als je bijvoorbeeld hoogte/snelheid/gps/stroomverbruik/servostanden/temperaturen/etc/etc/etc. wilt monitoren of niet zeker bent van het bereik (je kunt instellen dat als je op x% van het max bereik komt, de zender gaat piepen). De ontvanger meldt ALLES terug aan de zender. Voor zwevers is actuele hoogte/snelheid erg interessant. Maar ik vlieg alleen met aerobatics kisten. ik heb die informatie niet nodig. En bereik ook niet, want ik vlieg alleen maar figuren recht voor mijn neus (dus max 500mtr van de zender af). Dus ik heb alle mogelijkheden met telemetrie, maar ik gebruik ze in de praktijk nooit. Daar heb ik ook dat weatronics systeem niet voor gekocht. Ik heb het gekocht vanwege de (in mijn ogen) superstabiele verbinding tussen zender en ontvanger. P.S. Ik raad weatronics dus NIET aan voor een beginner, maar ik geef alleen aan dat telemetrie niet noodzakelijk is! Citaat:
__________________ Full Throttle Fury! Laatst gewijzigd door Fraggy; 22 november 2011 om 14:26 | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Citaat:
Shockstrut, bekijk even dit draadje: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ginner%5D.html Dat is wél een beginnerstoestel. Ben met je eens dat het er niet spannend uit ziet. Maar als je hiermee leert vliegen, kan je vervolgens gaan vliegen met iets dat er wél spannend uitziet... Scheelt uiteindelijk gewoon geld, en lol heb je eigenlijk meer als het wél lukt...
| | |
| | #15 (permalink) | ||
| Lid sinds: 2 juli 2007
| Citaat:
extremere kisten komen vanzelf wel als je een beetje kunt sturen! Citaat:
Alleen van 'buiten' sturen is dan even wennen. Vooral als de kist op je af komt of op zijn kop vliegt en je dus de andere kant uit moet sturen..
__________________ Full Throttle Fury! Laatst gewijzigd door Fraggy; 22 november 2011 om 14:55 | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |