Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 december 2011, 23:30   #31 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Ja, maar moet wel "zweefhoogte" bereiken met de motor.
Oud 22 december 2011, 23:59   #32 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

H.B.Busking's schermafbeelding

Standaard

Beste Alfred,
Ga nu gewoon een op de sites kijken van de je omringende clubs.
Bel van een -die je sympathiek overkomt- de contactpersoon... vraag wanneer er gevlogen wordt... veelal op de weekends... voor zover het weer dat toelaat en ga er gewoon eens praten, laat je informeren, stel vragen en geef je ogen de kost. Maak gewoon kennis met de zaak. Wellicht is het deze vrijdag prima weer en zijn er een paar fanaten bezig!

Een zwever komt alleen op hoogte door dat deze gesleept, gelierd, gezwieperd (DLG), etc of met eigen aandrijving zoals dat getoonde zwevertje.
Is het eenmaal op hoogte, dan kan het toestel blijven zweven op thermiek, stijgwind als die er is. En zwever is niet ideaal om mee te leren of lessen. Wel kan het een ideale les zwever zijn, of vakantiekist.... voor later.

In alle gevallen moet je goed leren sturen om geen brokken te maken of je toestel volledig te verliezen buiten het oog.

Lessen doe je het best met een motor trainertje. Leren strak je basisfiguren te vliegen. Rekening te houden met de wind. Netjes zonder brokken en angst te landen op de plek die jij wilt en niet de samenloop van omstandigheden. Je toestel te vliegen daar dat jij wilt dat het vliegt etc. En vooral veilig. Daar komt wel wat bij kijken.
Hoe groter die trainer, des te fijner die vliegt. Zou me eens gaan verdiepen in de beginners topics. Daar staat heel veel wijsheid.

Prima dat je gretig bent! En dat het snel moet. Die drive hebben we allemaal. Want het is een top-hobby.
Nu zal het weer met de Kerst niet zo best wezen. Geduld dus. Maar in de modelbouw moet je altijd tijd, zorg en geduld hebben.
Gr Bas
H.B.Busking is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2011, 17:29   #33 (permalink)

alfred.los's schermafbeelding

Standaard

jammer

er een multiplex easy star en multiplex minimag bijgekocht, nou moet het toch gaan lukken

twee extra sterke motoren en regelaar gekocht zodat het verticaal kan opstijgen
alfred.los is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2011, 23:01   #34 (permalink)

Ncarb's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Eigenwijs is ook wijs, maar niet altijd de slimste weg............
Oud 24 december 2011, 14:51   #35 (permalink)

Standaard

o maar neem de tips wel ter harte hoor, in januari wordt ik lid van ee club

las over balanceren, mijne hangt achterover
heb zoals te lezen een haakje op 1/3 van de vleugel gemaakt en hem aan een touwtje opgehangen

Click the image to open in full size.

er moet nogal wat gewicht bij om hem recht te krijgen

of ben ik weer verkeerd bezig

groet alfred

ps kwa breedte lijkt hij aardig in evenwicht

bij het neerstorten bleek ook dat de roeren op de vleugel niet helemaal goed stonden dt zal het naar rechts wegduiken wel veroorzaakt hebben denk ik
Oud 24 december 2011, 15:14   #36 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

hallo

de vliegclub in stadskanaal is op 31 dec aanwezig , vuurwerkvliegen , we zijn er tussen 1100 en 1500 uur .
als je wilt mag je wel langs komen voor een kop soep en info

gr frank
ms&o stadskanaal
mso stadskanaal ( ook op facebook )
chipmunk is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2011, 17:04   #37 (permalink)

Standaard

hallo

leuk, kom kijken

net weer een domme stunt
vliegtuig hing aan het touwtje en dacht laat ik eens wat rustig proberen
had ik de zender via de pc op mode 2 staan, zet de zender aan en dat ding meteen de kamer door, touwtje eruit vaas ok en recht tegen het raam
weer kaduke propellor en deze keer de staart ook geknakt

maar hij vloog !!! wel 1 meter

fijne feestdagen en tot ziens op oudjaarsdag

ps ; wil het staartstuk nu van triplex gaan maken met kleine scharniertjes
zou dat kunnen want ben helemaal ziek van dat knakkende/brekende schuim

komt toch een sterkere en ook zwaardere motor en lipo in, of denk ik weer helemaal fout ?
Oud 24 december 2011, 20:17   #38 (permalink)

schilper's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred.los Bekijk bericht
komt toch een sterkere en ook zwaardere motor en lipo in, of denk ik weer helemaal fout ?
Nee hoor gaat hartstikke goed. Ga zo door.
Oud 24 december 2011, 20:34   #39 (permalink)

ceppodo's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schilper Bekijk bericht
Nee hoor gaat hartstikke goed. Ga zo door.

Harold.Ik neem aan dat dit wat sarcastisch bedoeld is.
Breng Alfred TotalLoss nu niet op een verkeerd idee.
Alfred schrijft nu al na een poging dat hij het knakkende en scheurende schuim al zat is.
Alfred,om te beginnen,zal je in je gehele vliegloopbaan wel eens een vliegtuig verliezen.Wen daar maar aan,hoe lullig het ook is.
Maar zoals zo'n beetje iedereen hierboven je al verteld heeft.Stop met experimenteren en kopen van vliegtuigen.Neem het hele zaakje mee in de auto naar een club en laat je daar onder begeleiding verder helpen.
Zo zijn we nagenoeg allemaal begonnen.Pas ervoor op dat als je op deze manier doorgaat ,je hekel hebben aan een gecrashed vliegtuig omslaat in frustratie,want dan is het plezier van de hobby eraf. En het is zo.n geweldige hobby.
Het gaat echt wel goedkomen met jouw en je hobby.
Maar doe alles met beleid.
Succes ermee

Groeten Gerald
Oud 24 december 2011, 21:27   #40 (permalink)

Standaard

de cesna beschouw ik voorlopig als testding, vind aan deze en andere dingen knutselen net zo leuk als het vliegen daar ligt het niet aan

de zwever gaat voorlopig netjes aan het plafond (6 m hoog) de mini mag ook en met de easy star ga ik langs de club om wat te leren

al zal de cesna nog wel wat duikvluchten maken voor die tijd

groet alfred
Oud 24 december 2011, 22:09   #41 (permalink)

H.B.Busking's schermafbeelding

Standaard

Beste Alfred,

Ik zou me het schompes gaan schamen en nog wat gaan lezen over vliegtuigmodelbouw. Of eerst je vraag gaan stellen op het formum, omdat je als een nitwit te keer gaat. Nu laat je wel eerlijk je plaatjes zien, dat is al heel dapper!
Dat ding had uit de doos in theorie goed moeten vliegen.

Van deze kist zijn gegevens bekend. Die moet je hebben of op zien te halen.
Daar staat ook het zwaartepunt in. Die handleiding moet je lezen!

Waarom schroef je nu een haak in je kist? Slopertjes methode. Geen hond die dat in z'n hoofd haalt. Je gaat van kwaad tot erger.
Je had met twee lusjes om de vleugel kunnen volstaan... die hang je aan het plafond of lamp...

Anders... en veel makkelijker werken... een waag.
Waag? Twee latjes/balkjes waarin je gaatjes boort en waar je in ieder gat een potlood met een gummetje in steekt. Dusdanig dat de potloden recht overeind staan en klemmend in het boorgat. En.... gummetje omhoog natuurlijk.

Daarmee heb je een stom eenvoudige balans/waag gemaakt voor je kistje.

Dan ga je het zwaartepunt aflezen uit het boekje. En zet je met een viltstiftje de juiste afstand met behulp van je rolmaat op de onderzijde van de vleugel vanaf de voorlijst van de vleugel gemeten.

Die twee potloden plaats je aan weerszijden van de romp onder de vleugel. Zo dicht mogelijk tegen de romp aan. Zet je daar heel voorzichtig de gummetjes in het midden van de streepjes je kistje op.

Als je dan goed weegt... moet het toestel waterpas staan, mag een ietsje voorover hangen, maar dan ook net. Dan is je toestelletje neuslastig. Kan het veilig vliegen.
Hangt deze achterover... heet dat staart lastig en is je kist onbestuurbaar.

Dat was ze wellicht eigenlijk altijd al... maar dat wist je denk ik nog niet.

De balans kan je fijnafstellen met je accu meeer naar voren of achteren te schuiven. Lukt dat niet genoeg, dan ga je met een stukje daklood, bandenlood... visloodjes... gewicht aanbrengen in kleine stapjes.... Dat kan je tijdelijk hechten met een stukje tape.

Kind kan de was doen!

Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 25 december 2011 om 12:05
H.B.Busking is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2011, 22:35   #42 (permalink)

easy's schermafbeelding

Standaard

Niet simpel hier...

Mijn advies: gooi alles opzij behalve de easy star, er bestaat geen beter beginners en herstelbaar toestel (je kan je aandrijving bij dit toestel niet kapot beuken...) dan dat..
vergeet alles van flaps, rollen.. begin met de basis: hoogte. richting. gas. Al de rest komt nadien. ik heb fantastisch leren vliegen met de easy, je kan er zo veel van leren van zo'n eenvoudig toestel en word je hem beu ga dan altijd met iets meer wind vliegen.. en leer leer leer.. leer sturen, je roeren goed gebruiken. die ervaring gaat je later heel goed van pas komen.

Maar vraag hulp in 't begin, heb zelf op één dag een kameraad met dit ding leren vliegen, 's avonds kon hij genoeg om zelf verder te gaan oefenen.

en bepaal goed je zwaartepunt, staat in de manuel van elk toestel is ZEER belangrijk.

Succes en inderd. zeker geen balsa toestellen om te leren, er is geen betere evolutie voor beginners dan 't schuim.

Laatst gewijzigd door easy; 24 december 2011 om 22:40 Reden: nota
easy is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2011, 22:48   #43 (permalink)

easy's schermafbeelding

Standaard

En nog één iets, je leert geen bal als je als beginner met onozel overpoweren begint, vliegen doe je met je roeren en niet met een belachelijk hoog vermogen in een vlietuig te duwen dat je dan altijd maar moet gaan redden.. dat is niet de manier.. Jou verstand en de juiste aansturing van je roeren, die moeten je redden, die maken een goede piloot.
En als je later snel wil gaan, goed dan koop je een funjet ofzo, maar mensen die bvb 600W in bvb een easy star steken vind ik gewoon dom..

Je steekt in een 2pk ook geen ferrari motor hé. of andersom.

grtj en nogmaals: succes.
Oud 24 december 2011, 22:51   #44 (permalink)

easy's schermafbeelding

Standaard

EN DRAAI AUB GEEN OOGVIJZEN MEER IN JE VLIEGTUIGEN....!! straks krijgen hier mensen nog een hartaanval als ze da nog zien
Oud 25 december 2011, 00:15   #45 (permalink)

Standaard

heb dat boekje twee keer doorgespit maar er staat niks nada noppes in over zwaartepunt en dergelijke
google ook niet

deze motor heb ik 2X besteld, had nog 3 150 amp regelaars liggen

Brushless outrunner motor model 3536 1450kv
aantal toeren per volt per minuut - 1450
Werkt met -45/60A regelaar
werkt met -2-4 cellen lipo's/6-12 ni-hm
Gewicht van de motor -107 gram
Afmetingen van de motor -35x36mm
As diameter -4mm
Vermogen -655 watt
Bedoeld voor vliegtuigen tot -1500 gram
Geschikte propellers b.v. -8x4/9x6/10x6

groet
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Labels
1 gek 1000 crashes, beginner, briljant!!!alfred., de jet is inzicht!!, epic topic of the year, feest!, forum politie, gevaarlijke gek, grumpy brigade, hij gaat het zeker leren, hilarisch!, hoe het niet moet, hoogspanningsmast, klasse, t' is grappig ->, turbine is next, zo kan het toch ook!, zoef zoef

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten