![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 3 januari 2012
|
Hallo, Ik ben van plan om in 1 van de komende vakanties te beginnen met het bouwen van een goedkoop en licht vliegtuig (waarschijnlijk van EPS, 1m lang spanwijdte 1,50m). Aangezien er in mijn buurt geen vliegverenigingen zijn, ga ik in mijn eentje vliegen. Eerst wil ik goed kunnen vliegen, voordat ik over ga tot mijn doel: een UAV (zegmaar voorgeprogrammeerd vliegtuig). Ik hoop dat mijn beginnersmodel zolang blijft leven, maar wanneer dat niet het geval is, wil ik dan weer zo'n zelfde model maken. Daar wil ik een camera inhangen om luchtfoto's te maken van mijn (dorp[>3 rijen huizen parallel] en) omgeving. Ik heb dus op marktplaats gekeken en heb daar een mooie camera gevonden. Maar: hij weegt 135g exclusief 45g voor de AA-batterijen. Denken jullie dat ik zoiets erin kan doen, of wordt het dan te zwaar?? Heel erg bedankt! AndreazZz P.S. ik wil een A1510/2700KV Brushless Motor, een 10A BEC en iets van een 11V/2Ah LiPo erin doen. Is dat een idee? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Hallo Adreazz, Op dit moment nadenken over de aaanschaf van een camera voor in een modelvliegtuig is wat vroeg. Je hebt waarschijnlijk bouw- noch vliegervaring. Leer eerst bouwen en vliegen voordat je aan camera's gaat denken. En vooral zoek hulp. Dat kan bij een ervaren modelvlieger maar ook bij een vereniging, al is die niet in de buurt. Lees als afschrikwekkend voorbeeld dit http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ergestort.html maar eens. Dan zie je dat modelvliegen toch iets lastiger is dan het in eerste instantie lijkt. Het toestel heeft nooit een vluchtduur van 20 seconden behaalt voordat het volledig in puin lag... Kijk bij voorkeur ook naar een bouwset. Daarbij worden meestal aandrijvingen geadviseerd. Vraag me af hoe je tot de keuze van de motor bent gekomen. Het is een licht exemplaar, tamelijk snel draaiend en daardoor ongeschikt voor gebruik in een vlegtuig van 1,5 meter spanwijdte die ook nog eens een flinke lading mee moet kunnen nemen. Als het alleen om een paar foto's gaat kun je je veel moeite besparen door te kiezen voor een vlieger. Die kan een camera van 150 gram makkelijk dragen en je bespaart je de moeite om eerst te leren vliegen.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 1 juni 2009 Locatie: oldenzaal Leeftijd: 14
|
voor kleine vliegtuigen vindt ik het wel best zwaar. licht er ook aan wat voorn vliegtuig het precies is, om als het toestel allen al 200 gram weegt en de camera er nog op moet dan heb je bijna 2x zoveel gewicht waardoor het toestel heel niet meer zo mooi vliegt en je ook niet al te lang zaam meer kan vliegen. als je echte mooie lucht foto's wil maken dan kun je beter een grotere kist nemen omdat dit veel stabieler in de lucht is en je ook op hoger met beter zicht op hogere hoogte kunt zitten. ik heb zelf eens een keer een camera op mijn hai 2 gemaakt( een nurflügel). hier kreeg ik hele mooie plaatjes me en door de groter span had ik ook niet echt last van het gewicht van de camere (denk dat het ongeveer 100-200 gram was) hier een link naar beelden van mijn hai 2: Flycam hd on Hai 2 full version. - YouTube Groeten, Niek Veldhuis
__________________ mx-22(2.4 Ghz, 35Mhz, 40Mhz) , mx-12, hai 2, Twister 1.6m, Piper Cub Sig 2.65 M, Spitfire 2.40 M ,Extra , DC - 3. website: www.trmc.nl |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
@N.P.S. : er zitten wel een aantal vliegclubs in de buurt, maar dat is minstens 18km. En om dat nou te gaan fietsen met een vliegtuig van 1x1,5m? @N.Veldhuis: de "inhoud" van het EPS van het vliegtuig is ruwweg 0,33m^3. En uitgaande van het lichtste (15kg/m^3) polystyreen, wordt het totale gewicht dan 4,9(!) kg. Klopt dat zo ongeveer? Ik was wel van plan om het geheel zo veel mogelijk uit te hollen en dan te verstevigen met glasvezel behang (hebben we nog een paar m^2 van liggen). Of is het beter als ik het geheel maak met die (een of andere) vacuüm techniek? Of maakt dat niet heel veel uit qua gewicht? |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 23 april 2009 Locatie: Maarn Leeftijd: 18
|
Kijk hier eens naar. Een zeer eenvoudig toestel om te bouwen en vliegen. speciaal ontworpen om met zware camera's rond te vliegen en zeer stabiel. http://www.modelbouwforum.nl/forums/...rm-aaalie.html |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
|
Misschien is dit iets voor je . http://www.modelbouwforum.nl/forums/...4-servo-s.html Heeft 1,5 m span en is uit EPP (zitten nog 4 servo,s bij) En is niet duur. Mvg Johan |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Een kilo's wegend toestel en een 100 Watt motor? Je zal je toch eerst eens wat meer moeten inleven in de techniek rond het modelvliegen. Ga er van uit dat je het toestel zelf ontwerpt, maar de basis daarvoor ontbreekt aan alle kanten. Je bent nog jong, dus een overschatting van het eigen kunnen hoort er een beetje bij, maar ga toch maar eens naar die modelvliegvereniging en kijk daar eerst eens rond en praat met mensen. Als je op jouw manier met modelvliegen wilt beginnen wordt het helemaal niets. En dat zou jammer zijn. Modelbouw en modelvliegen is een geweldige hobby.
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
@hugy: staat er ook een bouwplan bij, of is het een kit? Dat kon ik op de eerste pagina namelijk niet lezen. @plottterwelt: ik bouw mijn vliegtuig liever zelf, dan is het minder erg als ik 'm sloop, en dan weet ik het beste hoe ik 'm moet repareren. @N.P.S. : Ik was al bang dat een cheap-ass startersetje het niet ging worden. Maar dat gewicht staat nog niet vast, hoor. Ik weet niet of ik een EPS vliegtuig ga bouwen, een glasvezel of eentje met vacuüm(daar weet ik nog niets over, ik moet me er nog over gaan inlezen). Een beetje modelbouw ervaring +elektronicakennis doe ik op door het bouwen van een PC-kast (alles op de milimeter nauwkeurig). |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Als je wilt rennen, dan moet je eerst leren lopen. Dat geldt ook voor modelvliegen. Vanuit helemaal niets een vliegtuig ontwerpen, bouwen en vliegen dat is een onmogelijke opgave en dat gaat je niet lukken.
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Gaat hij kapot ligt het alleen aan de piloot. Mvg Johan | |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
@Hugy: thanks! Ik ga het vanavond/morgen goed doorlezen @N.P.S. : omdat ik eerst wil leren lopen, is het goed (lijkt mij) om precies te weten hoe je vliegtuig in elkaar zit, zodat je dan precies weet hoe alles werkt, en dat kan je dan ook bijstellen. En: de tijd om op regelmatige basis naar een vliegclub te gaan een eind verderop ontbreekt, eigenlijk een beetje veel. @plotterwelt: Kijk, als ik een nieuw vliegtuig heb en hij breekt bij de eerste vlucht in tweeën, moet ik heel hard huilen edit: maar de vraag blijft: zal ik die camera kopen, of kan ik beter voor een lichtere gaan? |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Heel erg sorry, ik ben erg koppig, zoals je al gemerkt hebt. Maar als ik de tijd heb, ga ik me erin verdiepen, en dan ga ik eventueel weer een topic maken. Nogmaals: allemaal heeel erg bedankt: ik ga eerst me meer verdiepen in de bouw, vliegkunst en ook nog wat in de techniek/elektronica. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |