Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 april 2006, 18:18   #1 (permalink)

Standaard wat is het verschil tuusen brandstof motoren??

Hallo,
kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de verschillende motoren(2-,4-takt en benzine).
En waar het meest mee wordt gevlogen.

(a.u.b. geen antwoorden zoals ga naar een club want dat is al een bekend antwoord)

Bedankt!!
Eloi is offline   Met citaat reageren
Oud 2 april 2006, 01:31   #2 (permalink)

novada's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Eloi,
ikzelf ben zelf nog maar een klein jaartje bezig met modelbouw en modelbouwvliegen.
En erg deskundige en op lange jaren ervaring stoeiende theorie kan ik u niet geven, maar ik vlieg uitsluitend met verbrandingsmotoren, op Methanol + 10% Nitromethaan .
Ik ben ook niet van plan om over te gaan naar elektro, een echt vliegtuig vliegt ook niet op elektro.
De toestellen waar ik nu mee vlieg zijn : Colmato trainer van Kyoscho, en de Colmato sport een onderdekker. Op beide toestellen zit een OS motor 46, 7.5 cc 2 T.
Dan vlieg ook nog met een Piper Cub 60 en hierop zit tevens een OS motor 10cc 2 T.
Dan nog twee helikopters Hirobo Shuttle 2 en de Shuttle Zxx beide ook OS 32 motoren.
Ik ben wel van plan om op termijn over te schakelen naar 4 takt motoren.
Het voordeel van 4 takt tegenover 2 takt is gewoon het geluid, klinkt niet alleen stiller, wat niet echt onbelangrijk is tegenwoordig met de steeds strenger wordende milieuwetgevingen, maar is toch wat geluid betreft aangenamer dan de scherpe klank van een 2 takt motor.
Ik heb me ook laten wijsmaken dat 4 takt motoren een stuk zuiniger zijn en ook een stuk betrouwbaarder zijn dan de 2 t.
Meer uitleg van geroutineerde modelbouwers zal je gegarandeerd wel krijgen op dit forum.
Oud 2 april 2006, 12:03   #3 (permalink)

Standaard

Bedankt voor je antwoord en veel vlieg plezier!
Ik wilde eerst met elektro beginnen en dan ook met brandstof motoren gaan vliegen maar denk dat ik toch maar gelijk voor brandstof ga.
Oud 3 april 2006, 19:54   #4 (permalink)

Leeftijd: 21
Standaard

idd gewoon met brandstof leren vliegen, kun je veel sneller na elkaar vliegen. landen, tanken, vliegen. Dat kan met electro ook wel, maar dan moet je veel accus kopen en daar wordt het toch ook niet goedkopen door...
stefan_riemens is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2006, 20:26   #5 (permalink)
raptor-pilot
Guest

Standaard

Citaat:
Hallo,
kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de verschillende motoren(2-,4-takt en benzine).
En waar het meest mee wordt gevlogen.
hallo.
ten eerste het verschil tussen 2 takt en 4 takt is het hele verbrandings proces.
2 takt motoren zijn makelijker afstellen dan 4 takt. en 4 takt is ook stukken duurder.
maar daar in tegen 4takt loopt wel veeeeeeel mooier en een mooier geluid.
maar als beginner geen 4 takt
gewoon een simpele nitro motor 2 takt.
het meest wordt toch gevlogen met nitro motoren, (2takt)
  Met citaat reageren
Oud 10 april 2006, 21:08   #6 (permalink)

Standaard

Over dat verschil tussen een tweetakt en een viertakt:
Een tweetakt motor heeft iedere keer dat de zuiger naar boven gaat, is er ook een "plof"
De cyclus is dus:
1. plof!: zuiger gaat dus naar beneden (arbeid)
zuiger naar beneden: Als de zuiger bijna beneden is --> oude prutzooi naar de uitlaat
2. zuiger omhoog: Als de zuiger nog laag is --> mengsel aanzuigen
verder omhoog: compressie opbouwen
1. plof! enz enz.

Een viertakt motor daarentegen heeft slechts om de andere slag een "plof". De cyclus:
1. plof!: dus de zuiger gaat omlaag (arbeid)
2. zuiger omhoog: oude prut eruit (klep naar uitlaat is open, dus geen compressie)
3. zuiger omlaag: mengsel aanzuigen, dus de klep vanaf de carb. staat open, boven, geen compressie
4. zuiger terug naar boven, geen kleppen open, dus compressie opbouwen
1. plof! enz enz.

Doordat de zuiger een aparte slag maakt voor de verbranding, is het dus een puur mengsel dat verbrand, waardoor de slag veel kracht heeft (koppel). Daardoor heeft een viertakt motor meer koppel, waardoor hij een een grotere prop kan rondslingeren, maar wat minder vermogen heeft dan een tweetakt (hier is het verbrandende mengsel een beetje een prutje van wat uitlaatzooi, wat nieuwe peut etc.) Door de aparte slag loopt een viertakt ook wat betrouwbaarder. Aan een viertakter hangt dan ook natuurlijk een behoorlijk prijskaartje, omdat het hele regelgebeuren van de kleppen erbij zit.

Benzine voor op modelvliegtuigen is eigenlijk allemaal tweetakt principe, maar benzine motoren zijn er pas vanaf zo'n 23 cc, en dus niet van toepassing voor beginners.
Oud 11 april 2006, 00:40   #7 (permalink)

Standaard

Maar buiten de kosten wat is het verstandigst om mee te beginnen?
Oud 11 april 2006, 10:31   #8 (permalink)

Standaard

Als het bij je club mag: tweetakt methanol. Dit zijn de makkelijkst te gebruiken motoren. viertakt kan ook, maar deze motoren zijn wat kwetsbaarder en natuurlijk duurder. Met beide kun je in principe prima beginnen, maar als het mag bij je club: tweetakt

Benzine is sowieso niet aan de orde, is alleen voor hele grote modellen (vanaf zo'n 2 meter spanweidte)
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten