![]() |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-Belgi๋ Leeftijd: 40
|
Eloi, Gebruik eens de zoekfunctie. Er is al massas over geschreven : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...=accu+solderen Stevo
__________________ |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-Belgi๋ Leeftijd: 40
|
Je moet in je zoektocht alleen de vraag wat fijner stellen en het kan perfect met de zoekfunctie. Je hoeft ook het ganse forum niet af te zoeken als het over een accu en solderen gaat. In de zoekfunctie is het voorzien dat je de vraag enkel stelt in een bepaald gedeelte van het forum, in jou geval accu en laadtechnieken omdat het nu ้้nmaal over een accu gaat. Dan kom je na filtering tot relevante gegevens. Ik vind de zoekfunctie persoonlijk gemakkelijk. Als je de link in mijn vorige post aanklikt heb je het antwoord op jou vraag. Stevo
__________________ |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 19 januari 2005 Locatie: Hengelo Leeftijd: 29
|
Wees slim en doe niet zoals ik bij mijn buurman een andere stekker aan de lipo cel wou solderen. Knip ik tegelijk de 2 kabels door.. bzzzzz veel rook en weggebrand plastic..
__________________ TT Raptor 50 Titan | CopterX 450 SE V2 | HOR Twister | Futaba 9CHP (FF9) | PhoenixRC |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 7 april 2004 Locatie: Zomergem Leeftijd: 25
|
Met een plastic tangetje zou het wel kunnen, maar daar zijn er niet zoveel van Inderdaad zorgen dat de polen op geen enkele manier sluiting maken, anders is het einde lipo en als je pech hebt brand. Daarom als je met open einden weglegt even plakband oid erom, zodat als ze elkaar raken er geen geleiding plaats kan vinden.
__________________ T600N: OK E-Sky OK PiccooZ: OK T450: OK |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 13 april 2006 Locatie: leuven-haasrode Leeftijd: 23
|
ik maak altijd mijn eigen battery paks: je hebt 2 soorten: ze inline zetten of ze naast elkaar leggen. ze naast elkaar leggen is eenvoudiger maar minder mooi vind ik en je hebt er zilverklipjes ( of een lint koper van 5 op 1mm ofzo) voor nodig. voor ze mooi achter elkaar te zetten is het handig als je een soldeerbout hebt met 2 kopjes die daarvoor dient maar het gaat ook met een gewone soldeerpunt. Zorg dat je soldeerbout sterk genoeg is ( geen voor kleine elektronica), schuur de polen van de cellen wat op , ontvetten, ... zorg dat dat je iets vind waarmee je zo mooi op een lijn kan leggen. een beetje soldeer op de twee cellen en dan je soldeerbout ertussen tot ze smelten en dan ze snel tegen elkaar drukken als je je bout er tussenuit haalt. ( handig als je met 2 bent, dan kan iemand een cel vasthouden kijk vervolgens of je nergens nog schilvertjes tussen de cellen hebt zitten die voor kortsluiting zouden kunnen zorgen en kijk of ze goed vast zitten. verwijder soldeerspettertjes indien nodig. ik zal eens proberen een fototje te plakken hier |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 7 november 2005 Locatie: Belgie Provincie:Antwerpen Leeftijd: 44
|
Eigenlijk is het solderen van packs niet zo'n goede keuze. Door het langdurig verhitten van de polen verliest de cel een stuk capaciteit. Daarom worden deze met een speciale puntlasmachine voorzien van de gekende lipjes. Hierdoor is de opwarmtijd van de cel zeer klein en verlies je nagenoeg niets van zijn capaciteit
__________________ Met vriendelijke groeten. Werner. Originaliteit is de kunst van het verbergen van je bron. |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Citaat:
Je moet de zaak SNEL solderen. Door een grote soldeerbout te gebruiken met een flinke warmte capaciteit maak je het te solderen deel van de cel heel snel heet genoeg om het te solderen. Daardoor is er te weinig tijd om de rest van de cel heet te stoken dus die schade aan de cellen valt heel erg mee. Let wel op dat je dus NIET met en kleine 20 Watt bout gaat zitten poken! Dat heb je de hele cel al flink heet gestookt voordat je kan gaan solderen en dan zullen de cellen inderdaad schade oplopen. Schade in de vorm van (flink) teruggelopen capaciteit, gesmolten veiligheidsventiel gesmolten krimpkous om de cel en zo zijn er nog meer dingen. Dus ga je cellen aan elkaar solderen? Gebruik dan minimaal een soldeerbout van 80Watt maar het liefst 100Watt of nog meer. Gebruik goed soldeer en een goed vloeimiddel. Maak alles netjes schoon VOOR het solderen en NA het solderen. Zorg dat je alle oppervlakken voorvertint voordat je de cellen aan ekaar soldeerd. Werk snel en nauwkeurig en gebruik je gezonde verstand. Vertrouw je de soldeerkunsten van jezelf niet? vraag het dan aan iemand waarvan je weet dat hij/zij het wel goed kan. Het is zonde om je goeie cellen naar de maan te helpen. Eventueel kan je eerst oefenen met een set oude (kapotte) cellen.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Ik weet dat het al een heel oud lijntje is, maar ik kwam via Goolge toch hier terecht. Mijn zoekterm was daar "batterij solderen". Erg blij ben ik ook dat er dat hier ok oplossingen worden gegeven en niet alleen in de derde post "ik heb het toch anders geprobeerd, maar het is gelukt" Maar goed, Met een flinke soldeerbout lukt het inderdaad. Voor het eerst in mijn leven is het eindelijk gelukt m twee batterijen met draad aan elkaar te solderen. Ron, Bedankt. ondanks dat je het antwoord al vijf en een half jaar geleden hebt gegeven. Forum werkt!!!
__________________ Een boom valt niet met de eerste slag. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Zo heb je eer van je werk, graag gedaan, uiteraard Er is een verzameldraadje met soldeertips en -videos: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ghlight=bagger En er is een FAQ met zoektips voor de beide forumzoekfuncties en voor Google c.s.: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ht=zoekfunctie
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |