Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 14 juli 2007, 19:23   #1
JaccoZ
Guest

Standaard Vliegtuig van piepschuim

Hey,

Uiteindelijk wil ik het nu toch eens gaan proberen om een vliegtuig helemaal zelf te maken, m.b.v. piepschuim.
Ik dit goed te kunnen doen ben ik op zoek naar een makkelijke stappenplan met eventueel bouwtekeningen en andere benodigheden om dit voor elkaar te krijgen.

Weet iemand ergens nog wat bouwtekeningen / stappen plannen / handleidingen die hier erg voor geschikt zijn?
  Met citaat reageren
Oud 14 juli 2007, 19:58   #2
Rogier
Guest

Standaard

Hoi Jacco,

Welkom op dit forum! Gebruik de zoekfunctie eens rechtsbovenaan dit forum. Er zijn meerdere topics over het maken van een eigen vliegtuig in 'schuim'.

Groet,
Rogier
  Met citaat reageren
Oud 14 juli 2007, 23:38   #3
hezik
Guest

Standaard

Bedoel je echt piepschuim, dus zelf vleugels snijden etc? Een zelfgemaakte romp van piepschuim kan uiteraard, maar is wel wat werk om het mooi te krijgen.

Bedoel je geen depron?
  Met citaat reageren
Oud 14 juli 2007, 23:59   #4

wubbo's schermafbeelding

Leeftijd: 57
Standaard

Piepschuim is heel goed te bewerken, je kunt het snijden met een hete draad of gewoom met een scherp mes en het kan het ook nog eens schuren.
Maar dat waren de pluspunten dan ook wel.
Het is niet erg sterk, je zou beter elapor of epp kunnen gebruiken.
Of zoals hezik al opmerkte depron (platen), te verkrijgen o.a. bij hobbyin, voor weinig.
Je zou ook van hout kunnen bouwen natuurlijk. kost wel wat meer tijd.
Oud 16 juli 2007, 17:26   #5
JaccoZ
Guest

Standaard

Weet iemand ergens nog wat bouwtekeningen / stappen plannen / handleidingen die hier erg voor geschikt zijn?
  Met citaat reageren
Oud 18 juli 2007, 17:39   #6
JaccoZ
Guest

Standaard

Jammer dat er zo weinig wordt gereageerd!
  Met citaat reageren
Oud 18 juli 2007, 17:54   #7

Jorrit's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Wat leesvoer

RBC Delta 400 EPP

Zagi mania

"Funzweven"

Wibros

Pibros
Jorrit is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juli 2007, 22:54   #8
JaccoZ
Guest

Standaard

Ik heb ze eens even snel bekeken, maar is GEWELDIG!!! bedankt, heb ik weer wat leesvoer.

Als er nog meer personen zijn die wat weten hou ik me altijd aanbevolen!
  Met citaat reageren
Oud 18 juli 2007, 23:32   #9

Jorrit's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Volgens mij is zo'n snijbeugel niet beschreven in die topics, vandaar nog even snel een quote van mijzelf:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorrit
Die snijbeugel heb ik zelf gemaakt naar eigen inzicht. Het principe is immers erg simpel. Je moet één scharnierende arm hebben, zodat je de draad onder spanning kan zetten. Ik doe dit met een flinke tywrap. Deze kan ik ontspannen door er een schroevendraaier tussen te steken, zodat ik nieuw weerstandsdraad aan kan brengen. Deze begeven het na lange tijd wel eens. De lengte van je boog moet je zelf een beetje bepalen, afhankelijk van de afstanden die je wil gaan snijden. Mijn boog is bijna een meter, zodat ik comfortabel vleugeldelen (maximale spanwijdte is dan 80x2=160cm) kan snijden. Als je een langere snijdraad gaat gebruiken, moet je meer ampère gebruiken. Anders blijft je draad in het midden koeler, en zal hij gaan slepen ten opzichte van beide uiteinden. Mocht de draad doorbranden door een te grote afstand moet je een dikkere diameter toepassen. Je hebt overigens ook simpele beugels. Stuk PVC pijp en 2 stukken draadeind dwars geplaatst op de buis. Deze buig je gewoon en monteer de snijdraad. Dan blijft er ook spanning op staan.

Als voeding gebruik ik een regelbare Voltcraft 0-40V - 0-5Ah voeding, welke op 12V en +/- 2Ah afgesteld wordt. Vroeger heb ik ook een adapter gebruikt van een halogeenlamp, 12V en 5Ah. Werkt ook prima. Als weerstandsdraad zou je in principe waslijn kunnen nemen. Deze moet je ontdoen van de plastic buitenmantel en de getwiste draden (0,1mm) ontleden. Dit werkt wel minder vergeleken met speciale weerstandsdraad. Sommige goede electronicawinkels hebben het, en anders verkoopt Hobby-In het, even bellen en ze sturen het probleemloos op. Dit gaat langer mee en snijdt strakker, mijn draad heeft een dikte van 0,3mm en is van Graupner dacht ik.

Cijfers zetten langs de te snijden lijn is ook aan te raden. Dan tel je met elkaar 1-1, 2-2, 3-3, dan weet je van elkaar waar je zit. Want als je 3-5 snijdt ten opzichte van elkaar, dan verandert je de vorm.

Click the image to open in full size.

Jorrit is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten