Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 18 juli 2007, 10:06   #1 (permalink)
XStream
Guest

Standaard Beginnersvraag Silverlit X-plane

Hallo,

Ik vlieg al een tijdje met een X-plane, een 3 kanaals vliegtuigje van Silverlit (meer een speelgoedvliegtuig dan een modelvliegtuig). Voor de prijs die je er voor betaald is het een waardige opvolger van de X-twin. Ik heb al gehoord dat de vliegkwaliteit hiervan niet ideaal is, en ik kan het wel in de lucht houden maar stabiel is het inderdaad niet. Nu kan dat uiteraard ook aan mijn vliegkunsten liggen...

Wanneer ik op een 7-tal meter vlieg, krijg ik heb amper hoger en boven de 10 meter gaat hij al helemaal niet. Buiten het gebrek aan hoogte heb ik ook het probleem dat hij op een gegeven moment op en neer begint te wippen. Om vervolgens, indien ik het niet meer kan corrigeren, tegen de wereld te smakken... Ik heb gemerkt dat ik door een bocht te maken dit gedrag tijdelijk kan corrigeren, maar dat is uiteraard niet de bedoeling.

Kunnen jullie mij zeggen of dit puur een gebrek aan stuurtechniek is (indien ja, hoe dit beter kan) of meer iets gerelateerd aan het toestel zelf (zwaartepunt, gewicht)?

Alvast bedankt!
  Met citaat reageren
Oud 18 juli 2007, 10:24   #2 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Steeds sterker wordende slingeringen zijn vaak een gevolg van te grote stuurbewegingen. Beginnende modelvliegers hebben vaak de neiging om met veel te grote stuurbewegingen te vliegen en weinig motorvermogen werkt het verschijnsel verder in de hand.

Dit slingeren is te voorkomen door met hele kleine stickbewegingen te sturen.

Ga eens naar een modelvliegvereniging. Daar zijn ervaren modelvliegers die jou met pleizier de fijne kneepjes van het modelvliegen willen bijbrengen!

Met vriendelijke groet,

N.P.S.
N.P.S. is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2007, 10:46   #3 (permalink)

frankelfert's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Probleem met slingeren ligt niet aan je stuurkunsten, maar aan de x-plane zelf! Deze heeft een aan/uit besturing.

Of je gaat naar links of niet!

Ik heb hem zelf ook erbij voor de fun, naast mijn andere kisten, maar ik heb hetzelfde probleem!

Advies, als je beter wilt leren vliegen zou een Easystar of een MiniMag een leuke opstap zijn!

Hoger dan 10 meter kom ik alleen door vol gas te geven en de toestel schuin in de wind te zetten. Vooral geen up geven, want dan valt hij na 2 seconden weer in een stall.
Oud 19 juli 2007, 10:56   #4 (permalink)
XStream
Guest

Standaard

Inderdaad, het zijn geen echte servo's en jouw ervaring lijkt me gelijkaardig. Mijn volgende aankoop wordt waarschijnlijk een Easystar...
  Met citaat reageren
Oud 19 juli 2007, 12:39   #5 (permalink)

frankelfert's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XStream
Inderdaad, het zijn geen echte servo's en jouw ervaring lijkt me gelijkaardig. Mijn volgende aankoop wordt waarschijnlijk een Easystar...
Daar zal je geen spijt van hebben, deze vliegt beter dan zo'n x-plane! Zelfs ik heb moeite om de x-plane zonder harde landingen te landen. Bij deze easystar moet je echt wel heel slecht vliegen wil je dat voor elkaar vliegen, dat ding vliegt als een lijntje
Oud 31 juli 2008, 15:17   #6 (permalink)

Leeftijd: 17
Standaard

maar als je een easystar hebt moet je wel een groote plek hebben om er mee te vliegen tog?
beginner is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2008, 11:11   #7 (permalink)

niels's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

oh, ik weet niet wat jij groot vind, maar het is best van niet in de buurt van huizen/bomen te vliegen..
Ik ga samen met nog iemand op een stuk van 50 op 200 meter vliegen(wij hebben allebij een EZ*).
Best is nog altijd om bij een club te gaan vliegen

grts,

niels

niels is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten