![]() |
| | #1 (permalink) |
| Guest
| Beste forummers, Mijn naam is Robert, volg sinds kort dit forum en na een paar weken lezen is een sluimerende interesse verandert in een voorzichtige besmetting met het modelvliegvirus. En dan met name grotere schaalmodellen. Ik ben erg onder de indruk van het aantal en bouwkwaliteit van de projecten die hier getoond worden. Ik heb dus een behoorlijk dat-wil-ik-dus-ook-kunnen gevoel, en zie mezelf op termijn ook best dit soort fantastische vliegtuigen bouwen. Ik weet het, een schaalmodel van 2 meter is nogal ambitieus, maar wat is erop tegen jezelf een doel te stellen.................maar laat ik eerst eens de basis onder de knie krijgen ( en bijvoorbeeld ook eerst eens leren vliegen.........). Een spontane en baldadige aktie op Ebay leverde dus gisteren voor een luttel bedrag een beginnerskist op. ....3....2....1.....meins !! Oh sh!t, NU HEB IK EEN VLIEGTUIG !!!! Het is een ARF hoogdekker met rolroeren van 1,55 meter, een mij onbekend type, maar voor € 38 kon ik dit niet laten. Dit type wordt vrij vaak op de duitse Ebay aangeboden maar heb er verder niks over kunnen vinden. We zien wel, als het niet goed wil vliegen (of ik er niks van bak) is er niet echt een man overboord. OK, de eerste stap is gezet, maar hoe nu verder; Het vliegtuig; Wat zijn “standaard” verbeter- en aandachtspunten bij zo’n low-budget trainer ?? Ik had al iets gelezen dat roerscharnieren en gaffels niet altijd even goed zijn, (zodra de doos binnen is zal ik daar een paar ploaties van plaatsen,) en dat de wielen vaak wel wat groter kunnen. De motor; Advies fabrikant is 6–8,5 cm3 tweetakt of 8,5–10 cm3 viertakt. Nou heb ik iets tegen tweetakt, dus als het ff kan moet er een viertakt op komen. Wat is slim ?? 8,5 of 10 cm3 ?? Wat heeft deze keuze voor gevlogen voor het vliegen ?? Specifieke dingen waar ik op moet letten bij aankoop van een motor ?? Zijn er fabrikaten die ik beslist niet moet kopen ??. De zender; Hetzelfde verhaal....wat is slim. Ik voel er weinig voor om na een jaar een andere te moeten kopen omdat er te weinig mogelijkheden op zitten. Graupner, Futaba en Multiplex zijn blijkbaar de meest voorkomende merken. Maar waar zitten de verschillen in en wat biedt de meeste value-for-money ??. Het lijkt me sowieso noodzakelijk dat er een leraar-leerling-kabelverbinding te maken valt en er via de PC een simulator mee te besturen valt. De club; Komt denk ik wel goed, ik heb al een club op het oog. De startkist; Het vliegveld van de beoogde club is alleen te bereiken na 500 meter door de weilanden, dus alles moet gedragen worden. Kortom, het moet enigszins licht maar wel compleet zijn. Wat zijn de “do en don’t”s bij het bouwen van een startkist, wat is echt noodzakelijk om bij je te hebben en wat kun je makkelijk thuislaten ?? Overige zaken; Ik zie natuurlijk nog vele dingen over het hoofd, maar alle kritiek en/of overige suggesties zijn uiteraard meer dan welkom. En nu maar wachten op de postbode............................Wordt vervolgd !!!! ![]() |
|
| | #2 (permalink) | ||
| Lid sinds: 25 november 2006 Locatie: Den Haag Leeftijd: 47
| Citaat:
Voor jouw hoogdekker zal 8,5 cc prima zijn (en ik vraag me af of dat ook niet rijkelijk veel is). Maar als je al een vervolgtrainer op het oog hebt die een 10 cc nodig heeft, kan je die wellicht kopen en overzetten. Saito is een prima merk voor viertaktmotoren ... goede kwaliteit en niet te duur. OS is ook goed, maar wel duur. Hier de link van een modelbouwzaak die ik je kan aanbevelen: www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland De eigenaar is zelf ook modelvlieger, je krijgt er goed advies en goede spullen. Je kan dingen laten bezorgen. Als je begint heb je 1001 vragen (dat is te hopen tenminste Voor wat betreft de zender ... er is een nieuwe ontwikkeling 2,4 GHz, een systeem dat zelf een vrij kanaal zoekt en een identificatie meestuurt met het signaal. Hiermee kan je elkaar niet meer per ongeluk storen. KNVvL Modelvliegsport - 2,4 GHz 100 mW zendvermogen heeft de toekomst Zelf wacht ik nog even met zo'n aanschaf ... laat maar eerst wat verder ontwikkelen, meer zenders om uit te kiezen en misschien wordt het nog goedkoper. Ik vlieg nu met een Multiplex Cockpit en dat is een prima zender voor een aardige prijs. Voor jou is het verstandig de keuze van je zender op je club te bespreken. Misschien hebben de instructeurs een zender die je met een leraar-leerling-kabel kunt koppelen als jij een zender hebt die daarop aan te sluiten is. En vraag ook welke kanalen daar op de club weinig of nog niet gebruikt worden. Citaat:
Alle andere dingen die je "voor het geval dat" meeneemt kan je in een kunststof gereedschapskist doen die je in je auto laat. Kunststof is een stuk lichter dan hout. Ik heb bij de bouwmarkt Hornbach een kunststof gereedschapskoffer gevonden met van die trays met vakjes die met het deksel mee uitklappen, als bij een viskoffer. (Viskoffers heb ik ook naar gekeken, maar die zijn niet groot genoeg.) Wat ook een idee is ... zelf een karretje maken met 2 niet te kleine wielen achter en een beugel voor, dat plat in je auto kan en daar alles op zetten. Maar als die weilanden erg hobbelig zijn of hoog gras hebben is dat ook weer niet prettig. Zodra je met je trainer de lucht in bent en oefenen gaat voor je brevet, kan je je wel alvast op je eerste schaalmodel gaan orienteren, hoor. Stimulans is ook belangrijk en dromen mag. Een schaalmodel vraagt ook voorbereiding voor de bouw. Na je eerste trainer zal een vervolgtrainer wel een goed idee zijn, maar dat doe je wel tussendoor. Het zou wel goed zijn om daar geen ARF voor te nemen, dat je voor het bouwen ook wat ervaring opdoet. Wat interesseert je het meest? Warbirds WWII, WWI of civiel? Laatst gewijzigd door Henri Kaper; 24 juni 2008 om 14:19 | ||
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Over 2.4 Ghz of 35Mhz: Dit is een lastige tijd om te kiezen. Meteen in de 2.4 Ghz duiken is niet eens zo duur - vanaf 150 Euro heb je een zender plus ontvanger die voor vliegtuigen heel veel mogelijkheden heeft. (Wat het toch duur maakt is als je er nog wat ontvangers bij wil hebben... maar daar heb jij nu nog even geen last van.) Aan de andere kant verwacht ik dat binnenkort de tweedehands markt overloopt met 35Mhz apparatuur die (bijna) niemand meer wil hebben en die dan dus heel goedkoop wordt. Dat kan best een aantrekkelijke optie zijn. Alleen - je hebt ARF, dus je hebt die zender al vrij gauw nodig hè... Bart
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
OK Henri, bedankt voor je reaktie. Mijn plan ( bij gebleken geschiktheid ) is als eerste deze kist onder controle krijgen maar in de tussentijd toch voorzichtig al op zoek gaan naar een kit van een makkelijk en realistisch vliegend schaalmodel. Ik vind vooral 30-er jarenmodellen erg mooi ( Waco, Stinson, maar ook een AT6 ), hopelijk ook goed te bouwen en te vliegen. Het summum is voor mij toch wel een Warbird ( WWII ). De startkist zal toch in zijn geheel gesjouwd moeten worden, de tocht door het weiland is inclusief een plank over een sloot en over het schrikdraad. Het zenderverhaal zal ik eerst maar eens met de beoogde club opnemen. Laatst gewijzigd door robbie0365; 24 juni 2008 om 17:56 |
|
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 11 september 2005 Locatie: Dessel, BE Leeftijd: 37
|
Hey das leuk, zo ging het bij mij ook. Was al vanaf m'n zeer jeugdige jaren geïntresseerd in RC vliegen maar nooit aan begonnen omwille van te duur dacht ik. 3 jaar geleden wat met Ebay zitten experimenteren en knal....een Easystar voor 50 euro geveild! Nou, vanaf toen is het helaas niet meer bij die 50 euro gebleven...maar elke cent is het al waard geweest. Ohja, laat die WWII vogels en mooie schaalmodellen nog maar even voor wat ze zijn, komt wel maar niet als 2de kist. Althans voor mij niet want ik heb een tijdje geleden m'n Alfa FW190 in barrels gevlogen....Simmen helpt je ook al een eind verder. Succes.
|
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 26 maart 2006 Locatie: emmen Leeftijd: 20
|
span 1.55 en dan een 8cc?? dat lijkt me een beetje te veel eigenlijk, mijnj graupner taxi 2 heeft een span van 1.50 meter en met een 4cc gaat dat al hartstikke goed
__________________ doe mee aan DLG!! www.f3k.nl |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 24
| Citaat:
Bij ons op de club vliegen de meesten met een Calmato ook met rond de 8cc viertakt dacht ik. | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| heb je de kist al binnen??? ik ben wel nieuwschierig naar de kwaliteit van deze dingen. ik sta op het punt ook zon ding te kopen nadat mn grauper taxi vandaag een beetje boel schade heeft opgelopen
| | |
| | #10 (permalink) |
|
ik hebe r ook op 1 geboden via ebay, eens zien wat het is
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 6 oktober 2005 Locatie: terneuzen
| Citaat:
op mijn calmato staat ook een 8.5cc 2 takt motor en het vliegt beter en leuker als je wat meer power hebt..met een 4cc motor kun je net rondjes vliegen maar dan houd het voor de rest ook wel op..en aangezien de meeste die leren vliegen het snel door hebben gaat te weinig motorvermogen al snel vervelen..dus daarom bevelen ze tegenwoordig wat meer cc aan en ook omdat nieuwere motoren steeds lichter in gewicht vervaardigd worden.(kom je ook goed uit met het zwaartepunt)
__________________ Extreme Flight profile Yak 54E,Extreme Flight Extra 58",E-sky LamaV4,Kyosho Calmato,Aeromarine sprintcat,snoopey II.cmp Zero,Freewing F-16, 360 degree vector thrust | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Guest
| Zo, het pakket is eindelijk binnen. De doos is netjes verpakt, made in China, van het merk “Lanyu” Op het eerste gezicht ziet alles er prima uit (voor een leek), fijne kwaliteit balsa en multiplex met laser gesneden, de bespanning heeft op de vleugels wel een paar bobbeltjes, maar ik denk niet erg genoeg om dat te veranderen. Het enige wat me een beetje tegenvalt is de handleiding, deze is wat summier. Zo staat er niks over waar en hoe de tank, ontvanger en accu geplaatst moeten worden. Iemand tips ??. Gegevens over het zwaartepunt zijn er ook niet. Ik heb over bepaling van het zwaartepunt wel eens gelezen dat bij een compleet rechte vleugel een goed beginpunt 1/3 van de koorde is. Verder is de integrale motorsteun al onder een vrij avontuurlijke hoek ingezaagd, ik zal eens meten hoeveel deze hoek exact is. Ook hierover zijn er verder geen gegevens vermeld. Er zit een tankje bij van 240cc (het lijkt mij verstandig deze zo centraal mogelijk t.o.v. het zwaartepunt te plaatsen), de roerscharnieren en overig hang-en-sluitwerk komen mij niet al te robuust over. Zodra ik met monteren ga beginnen zullen al deze onderdelen re revue passeren. Wordt vervolgd……………. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door robbie0365; 13 juli 2008 om 10:52 |
|
| | #14 (permalink) |
|
ziet er wel redelijk uit voor dat geld, ik heb de kleinere versie besteld van 1.25 meter voor 4cc, maar deze is nog neit binnen omdat het geld blijkbaar nog niet verzonden is? dat hebben wij al op de 3e overgemaakt en zij nog niets ontvangen EDIT: zijn het schuimbandjes??
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |