Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 18 juli 2008, 23:14   #1 (permalink)

Standaard Op zoek naar een goede les kist ....

Voor het les geven bij ons op de club en het introductie vliegen van belangstellenden op diverse evenementen en clubdagen ben ik op zoek naar een goede kist..

nu denk ik al een tijdje over een calmato 60 met een zg20 benzine motor.
het gewicht van de motor moet deze kist volgens mij wel kunnen hebben en met een beetje afknijpen is het vermogen wel te beperken.. Het zou een betrouwbaar lopende zuinige combinatie moeten zijn toch ??!

Enig probleem is dat er bij ons niemand met een calmato 60 vliegt en ik dus geen idee heb hoe deze kist vliegt en of het te doen is er een zg20 op te zetten..
Zijn er mensen die een calmato 60 hebben zien vliegen ??

Ps, het te verwachten folie probleem zouden we toch gelijk aanpakken door er gelijk uit de doos ander folie op te doen. Het zwaarte punt probleem door de hoogte en richting servo in de staart te plaatsen.....

En ja we weten dat er meestal met een eenvoudigere trainer gelest word met een methanol motor.. Het is het idee dat toekomstige vliegers eerst een aantal lessen kunnen volgen voordat ze een eigen kist hoeven te kopen. Zo haal je in praktijk mensen eerder over om te gaan vliegen. Hebben ze dan een eigen kist dan gaan we daar mee verder lessen.

Groeten, jeroen
jeroenkok is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2008, 00:53   #2 (permalink)

Awol's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Als je de motor al hebt liggen is het wellicht een optie...anders toch zwaar overkill....bij ons vliegt er een fourstar 60 (ter vergelijking) met een 10 cc irvine.....Vliegt perfect.
Oud 19 juli 2008, 06:26   #3 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Een ZG-20 op een FS-60 word geen lekkere leskist .

Dan moet je de FS-120 nemen .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2008, 08:11   #4 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Ik zie hier een ander "bezwaar".

Waarom zou je een leskist uitrusten met een benzine motor, als daarna het gros van de leerlingen met een methanol motor gaan vliegen?

Zet er gewoon een methanol motor op, laat de leerlingen hier meteen mee leren omgaan qua starten, afstellen etc.
Als ze dan een eigen kist kopen (welke voor bijna 90% dan zonder benzinemotor is) zijn ze meteen los op zo`n motor en kunnen direct zelf zo`n motor starten en afregelen.

just my 2 cents.
Oud 19 juli 2008, 09:16   #5 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Bruno van Hoek's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

Ik zou die verbrandingsmotor overslaan en meteen met electro beginnen. Uiteindelijk is dat toch waar het naartoe gaat.
En zo groot (.60) lijkt me ook niet zinvol. Jarenlang probleemloos een .25 model voor introductie and instructie back-up gebruikt.

Met kleine modellen leer je bovendien sneller reageren. Overstappen naar slomere (grotere) modellen is dan geen probleem. Andersom wel.
Bovendien zijn de kosten ook nog eens lager. Instructeurs die niet goed met kleine modellen overweg kunnen moeten zelf iets aan hun niveau doen.....

2 more cents....
Oud 19 juli 2008, 12:36   #6 (permalink)

Standaard

We willen juist graag een grotere kist omdat hij dan wat breder inzetbaar is, en dat heeft niets met het wel of niet kunnen hanteren van kleine trainers te maken......

Een grotere kist met dus ook grotere wielen kan beter van hoger gras starten bv.

Een grotere kist kan eventueel kleine zwevers slepen of diverse dingen dropppen..

het is juist de bedoeling om nieuwe vliegers enkele keren aan de knuppels te laten voelen hoe leuk modelvliegen is! Als ze dan zelf een kist willen kopen zal ik niet snel een benzine model adviseren..!

En beginnen met een .25 model is wel erg jaren '80... Er is bij ons niemand die met een model kleiner als .40 begint. Je kan met een iets groter model gewoon onder bredere omstandigheden vliegen.

En ik heb zelf totaal genoeg van het gesmeer met methanol.... op een tigermoth en piper na is alles of benzine of electrisch..

We hebben ook al een normale calmato in electro versie op 4S A123.... 10 minuten lessen, 15 minuten laden

Jeroen
Oud 19 juli 2008, 14:42   #7 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Bruno van Hoek's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroenkok Bekijk bericht
We willen juist graag een grotere kist omdat hij dan wat breder inzetbaar is, en dat heeft niets met het wel of niet kunnen hanteren van kleine trainers te maken......

Een grotere kist met dus ook grotere wielen kan beter van hoger gras starten bv.

Een grotere kist kan eventueel kleine zwevers slepen of diverse dingen dropppen..
Het eerste is leuk maar niet echt noodzakelijk. Gewoon een handstartje maken...
Dat laatste vind ik weer wel een begrijpelijk argument.

Citaat:
En beginnen met een .25 model is wel erg jaren '80... Er is bij ons niemand die met een model kleiner als .40 begint.
Gewoon een modeverschijnsel, lijkt hand in hand te gaan met de steeds monsterlijker wordende afmetingen van sommige 'modellen'....

Citaat:
Je kan met een iets groter model gewoon onder bredere omstandigheden vliegen.
Dat is dus echt complete onzin. Maar goed te verklaren uit de 'groter = beter' hype.
Oud 19 juli 2008, 15:27   #8 (permalink)

Hans Meij's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Citaat:
Een groter toestel heeft inderdaad wel de voordelen die je op noemt. Als nadeel zie ik wel dat als de eerste lessen voorbij zijn en de leerling circuitjes gaat vliegen en/of proberen te landen een grotere/zwaardere kist te kwetsbaar is.
Als multi-purpose toestel en voor het krijgen van het 1e gevoel van het vliegen, OK. De volgende stappen toch liever met een kleinere kist.
Ik heb die grote Calmato alleen live gezien in Dortmund. Toen kwam hij fors over en leek hij mij wel geschikt voor de Zenoah.
Hans Meij is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2008, 15:36   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno van Hoek Bekijk bericht
Dat is dus echt complete onzin. Maar goed te verklaren uit de 'groter = beter' hype.
Bruno het gaat hier over radiobestuurde modellen en niet over lijnbestuurd vliegen.
Oud 19 juli 2008, 15:56   #10 (permalink)
Banned

Standaard

Een goede leskist zou de Paf-Trainer in 2 m versie zijn met de ZG-20 .

1: makkelijk te vliegen.
2: gemakkelijk te repareren bij schade.
3: door oracover er op te doen ook lang een mooie kist.
4: makkelijk een uur lessen bij een 750ml tank
5: goed te zien door de 2 meter groote.
6: Leerling vlieg sneller zelf omdat hij ziet wat hij stuurt.
7: goedkoop in onderhoud en bedrijfskosten.

Mvg Johan
Oud 19 juli 2008, 16:11   #11 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Meij Bekijk bericht
Bruno het gaat hier over radiobestuurde modellen en niet over lijnbestuurd vliegen.

Toch heeft Bruno gelijk. De stelling was namelijk:
Citaat:
Je kan met een iets groter model gewoon onder bredere omstandigheden vliegen.
En dat is wel degelijk domweg niet waar. Als je als voorbeeld een normale Calmato pakt met OS 46 motor erop, die is qua vliegen net zo breed inzetbaar als bv. jouw grote calmato. Enige punt van verschil is natuurlijk het slepen, maar dat lijkt mij voor een beginner niet echt relevant.

Een goede en goed gemotoriseerde 1m40 trainer is vliegbaar tot weertypes dat je zelf niet meer buiten wilt staan, dus de suggestie dat je met een groter toestel vaker zou kunnen vliegen, is domweg niet waar.

Ik vlieg de laatste tijd heel veel met een 150 grams shockflyer en dat in alle weer/windtypes, ook bij windkracht 6 is daar nog mee te vliegen.

Let wel.. ik spreek niet tegen dat een groter/zwaarder toestel stabieler is bij meer wind of turbulentie, ik spreek alleen tegen dat een kleiner/lichter toestel dan niet meer inzetbaar zou zijn.

In het Nederlandse weerbeeld, kun je met een 2m trainer niet vaker of meer vliegen dan met een 1m30 trainer.

Dat neemnt natuurlijk niet weg dat een 2m trainer waarschijnlijk wel stabieler zal zijn bij hardere wind en dus voor een beginner prettiger kan zijn.. daar staat tegenover dat een kleine trainer de beginner meer zal leren op zo'n moment.. elk nadeel heb z'n voordeel...

Vanuit het oogpunt 'een beginner kennis laten maken' zou ik een kleinere trainer juist beter vinden, omdat die meer 'werk' vraagt van de vliegende persoon in kwestie.

Laatst gewijzigd door hezik; 19 juli 2008 om 16:18
  Met citaat reageren
Oud 19 juli 2008, 16:32   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hezik Bekijk bericht
Let wel.. ik spreek niet tegen dat een groter/zwaarder toestel stabieler is bij meer wind of turbulentie, ik spreek alleen tegen dat een kleiner/lichter toestel dan niet meer inzetbaar zou zijn.
Precies, met een grotere en zwaarde kist kan je langer zinvol door blijven lessen. Dat is in ieder geval mijn ervaring en vandaar ook de voorkeur bij Jeroen voor een zwaarder toestel.
Oud 19 juli 2008, 16:32   #13 (permalink)

wubbo's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Ik heb nog een sportsman kistje staan, zie te koop topic, met een 3,5cc motortje is het een perfect leskistje.

Groter vliegen maakt het aleen maar moeilijker om te beginnen.

gr Wubbo
Oud 19 juli 2008, 18:24   #14 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wubbo Bekijk bericht
Ik heb nog een sportsman kistje staan, zie te koop topic, met een 3,5cc motortje is het een perfect leskistje.

Groter vliegen maakt het aleen maar moeilijker om te beginnen.

gr Wubbo
Hoe groter de kist hoe gemakkelijker het word voor de leerling .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hezik Bekijk bericht

Vanuit het oogpunt 'een beginner kennis laten maken' zou ik een kleinere trainer juist beter vinden, omdat die meer 'werk' vraagt van de vliegende persoon in kwestie.
Zolang de leerling niet weet wat hij stuurt zal hij het niet leren .

Met kleine modellen lessen duurt gewoon langer .

Dit is wel gebleken door mijn ervaring en andere DMFV instrukteurs die sich regelmatig alle paar jaren treffen om ervaringen uit te wisselen .

Mvg Johan
Oud 19 juli 2008, 18:26   #15 (permalink)

Standaard

@ johan, bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht, de PAF kist is ook een optie..

Zoals ik al aan gaf is het niet de bedoeling dat de leerlingen met de kist door blijven lessen... Alleen introductie vliegen om te zien of dit een hobby is waar ze aan willen beginnen.
Te vaak kopen nieuwe leden eerst van alles om er na een paar weken achter te komen dat ze liever iets anders doen...
De drempel om te beginnen is ook lager omdat ze niet eerst veel geld hoeven te investeren..
Dit soort vluchtjes doe ik nu trouwens ook wel met een 3 meter TC Piper met ZG38 en daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen..

De vraag was eigenlijk alleen of de grote calmato te vliegen is met een ZG20......

Groeten, jeroen
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten