Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 20 juli 2008, 16:38   #1 (permalink)
Robbertb
Guest

Standaard Beginnen (met onboard cam)

Ik ben geïnteresseerd geraakt in modelbouw vliegen, maar dan met name met een camera aan boord. Ik denk dat ik dan beter kan gaan voor een vliegtuig dan een helicopter omdat een vliegtuig makkelijker te besturen is.

Ik heb hier al vele topics gezien over videocams en diverse vliegtuigen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet echt meer. Ik vraag mij dus af welk vliegtuig ik het beste mee zou kunnen beginnen maar ook geschikt is om wat meer gewicht te dragen zoals dus een wireless videozender+cam. Ik was vooral onder de indruk van dit filmpje: RC Airplane with Built-in Gyro Camera (Video 2)
Dit is misschien wel een ambiteus en duur doel, maar misschien kan ik het e.a. zelf maken.

Mijn idee was om eerst een goede draadloze ccd camera te kopen en als dat goed werkt een vliegtuig. (cam zou ik ook eventueel voor andere hobbyprojecten kunnen gebruiken).

Het komt neer op de volgende vragen:
-Kan ik trouwens zomaar in een weilandje oid gaan vliegen of moet ik mij aanmelden bij een vliegclub?
-helicopter of vliegtuig (vliegtuig?)
-welk model?
-welke cam op welke frequentie en hoeveel mw (ik dacht zelf aan 300mW)
deze bv: 1.3GHz 300mW audio/video transmitter [TX-1300-300] : RangeVideo!, Wireless video solutions.
-electro of benzine (electro?)

Ik woon zelf in Groningen, en Groningen heeft volgens mij maar 1 modelbouwzaak (Modelbouw Krikke - Groningen.)

Laatst gewijzigd door Robbertb; 20 juli 2008 om 16:52
  Met citaat reageren
Oud 20 juli 2008, 17:13   #2 (permalink)

robert14's schermafbeelding

Leeftijd: 20
Standaard

dat vliegtuigje uit het filmpje is de easystar en is zeer aan te raden om mee te beginnen. ik zou wel zorgen dat je eerst goed kan vliegen (evt brevet bij vliegclub) en daarna pas met de videoapperatuur naar boven
Oud 20 juli 2008, 17:20   #3 (permalink)

robot's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

hi

ik ben er ook mee bezig

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...57215-fpv.html

dit gaat in de buurt van heerhugowaard vliegen
robot is nu online   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2008, 17:37   #4 (permalink)
Robbertb
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robot Bekijk bericht
hi

ik ben er ook mee bezig

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...57215-fpv.html

dit gaat in de buurt van heerhugowaard vliegen
Maar je bent zeker geen beginner? Het gaat mij er dus om welk vliegtuig ik het beste kan kopen en welke cam+zender/ontvanger

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert14 Bekijk bericht
dat vliegtuigje uit het filmpje is de easystar en is zeer aan te raden om mee te beginnen. ik zou wel zorgen dat je eerst goed kan vliegen (evt brevet bij vliegclub) en daarna pas met de videoapperatuur naar boven
Ik heb al een eenvoudige 2 kanaalszender, is dat genoeg voor dit vliegtuig? Al zat bij de zendunit 2 servo's en 4 penlights, is dat niet te zwaar? Ik vraag mij ook af of zo'n piepschuim vliegtuig niet erg lelijk is en je snel op uitgegeken bent?
Dat vliegtuig verkopen ze niet bij Krikke (Modelbouw Krikke - Groningen.), is een van deze modellen niet ook geschikt of kan ik echt beter ergens anders bestellen om die Easystar (of moviestar?) te kopen.

Laatst gewijzigd door Robbertb; 20 juli 2008 om 17:50
  Met citaat reageren
Oud 20 juli 2008, 18:54   #5 (permalink)

GJVO's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

1 tip:

Ga eerst leren vliegen en ga dan eens aan een cameravliegtuig denken.
Je zou met een Easystar kunnen leren vliegen hoewel ik dat zelf te makkelijk vind.

Een Easystar kan je ook met camera uitrusten.

Zelf zou ik zeggen, leer vliegen met een motorvliegtuig (calmato of iets dergelijks) en leer dat bij een club.
Je hebt minimaal 4 kanalen nodig, dus het zou met een camera een 6 kanaals setje zijn.

Aanschaf voor een komplete beginnersset (vliegtuig, zenderset, lijm, laadspullen, startspullen) is ongeveer 500-600 euro voor een goed setje.

Als je dan kan vliegen zou je naar een videozender kunnen gaan kijken, ik zou op de 2,4 ghz gaan zoeken.
Losse zender en camera in het vliegtuig en een losse ontvanger op de grond.
Setje moet je kunnen kopen voor een euro of 150 (bereik minimaal 600 meter).

Let wel op... je mag officieel geen opnamen uit de lucht maken en je mag officieel niet uitzenden uit een vliegtuig.

GJ

Laatst gewijzigd door GJVO; 20 juli 2008 om 19:00
GJVO is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 09:45   #6 (permalink)
Robbertb
Guest

Standaard

En hoe verstandig is het om met een helicopter te beginnen?
  Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 10:20   #7 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Hoi Robbert,

Het is lastig zo even aan te geven wat het beste is. Ik snap denk ik wel wat je wilt maar er zijn veel mogelijkheden en je moet zeker niet te snel handelen.

Ik stel voor dat je eens langskomt op onze club (http://www.avio-eelde.nl) komende dinsdag avond dan kunnen we het 1 en ander eens bespreken. Ik heb zelf ook ervaring met fpv systemen en kan binnenkort (systeem is nu even uitgeleend ) wel iets demonstreren.

Wij vliegen elke dinsdag avond en zaterdag en zondag. Je bent altijd welkom.
Oud 21 juli 2008, 14:16   #8 (permalink)
Robbertb
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tadango Bekijk bericht
Hoi Robbert,

Het is lastig zo even aan te geven wat het beste is. Ik snap denk ik wel wat je wilt maar er zijn veel mogelijkheden en je moet zeker niet te snel handelen.

Ik stel voor dat je eens langskomt op onze club (http://www.avio-eelde.nl) komende dinsdag avond dan kunnen we het 1 en ander eens bespreken. Ik heb zelf ook ervaring met fpv systemen en kan binnenkort (systeem is nu even uitgeleend ) wel iets demonstreren.

Wij vliegen elke dinsdag avond en zaterdag en zondag. Je bent altijd welkom.
Wat leuk, alleen moet ik nog uitzoeken hoe ik daar moet komen, heb geen auto..
  Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 15:16   #9 (permalink)

Standaard

Waar woon je? In de stad zelf? Taxi kan vast wel Ik ben morgen alleen wel rond 5 uur richting de club........
Oud 21 juli 2008, 16:48   #10 (permalink)
Robbertb
Guest

Standaard

Ja ik woon in de stad, dus dat is ong 15 km ofzo. 17:00 gaat mij niet lukken omdat ik dan pas klaar ben met werken helaas.
  Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 16:57   #11 (permalink)

Standaard

Waar in de stad woon je (mag via pb ) wellicht is er iets mogelijk......
Oud 29 juli 2008, 01:26   #12 (permalink)

calmatosport's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

hb wel een leuke Combi voor je:

Vliegtuig: Multiplex twinstar (stabiel, redelijk wendbaar en dat ding vliegt zelfs op termiek!!)
Accu: 1700 tot 2500mAh 3cell Lipo accu (lekker licht)
Motoren: standaard met één 30A regelaar, of 2 brushless motoren met 2 20A regelaars (dit heeft meer power en lager gewicht)
Onrvanger: vrije keuze (tip: corona 6 kanaals)
Zender: elke 35mhz 4 kanaals zender is goed, meer mag ook.
Video: tot +/- 350 gram, wel een 2e accu voor de camera, als je vliegaccu leeg is kan je iig nog wat zien.

als ik de centjes had had ik dat ook gedaan voor mijn twinstar, maar ik hb de videocamera maar aan de trainer getaped.
met het resultaat:
YouTube - Rc plane + small camera =

grt Ron
calmatosport is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Labels
beginner, camera, wireless

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten