![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 26 juni 2008 Locatie: Wijchen Leeftijd: 40
|
Hallo allemaal, Even voorstellen. Mijn naam is Maurits (36) en ben al enkele jaren enthousiast RC-er op het gebied van auto's. Nu wil ik binnenkort (lees enkele maanden) de overstap gaan maken naar vliegen. In het verleden dacht ik dat vliegen enorm duur was maar nu ik ervaringen heb met auto's vallen de kosten van het vliegen me allezins mee. Ik heb reeds enkel zaken gelezen over het starten (elektro vs brandstof, aanmelden bij club, trainen op PC etc.) en heb daar dus ook een 'plan' voor gesteld. Ik wil beginnen met een trainertje op elektro en als ik eenmaal geleerd heb redelijk te vliegen wil ik met mijn zelfgebouwde brandstofmodel gaan vliegen. Hiervoor heb ik op internet al diverse tekeningen gedownload en ik heb al een redelijk idee wat het gaat worden (mustang of Spitfire). Dit is echter iets waar ik zeker 1 tot 2 jaar aan het bouwen zal zijn en in de tussentijd kan ik dan leren vliegen met een elektromodel en op de PC. Gelukkig heb ik al voor de auto's een Li-Po lader en wat elketrospul. Dit neemt niet weg dat ik toch nog een 6-kanaaltje moet aanschaffen, servootjes, etc.. Nu mijn daadwerkelijke vraag: - Ik heb enkele tekeningen gedownload met brandstof motoren echter zijn deze allemaal uit de USA. Dit betekent dat de maatvoering in inches is (25.4mm) echter ook de maatvoering voor de motor. Wat wordt bedoeld met een .60 engine ? Slaat die .60 op de inhoud of de slag? Ik ben echt een 'leek' op dat gebeid. Weet nog wel het verschil tussen 2-takt en 4-takt maar dan houdt op. Alvast bedankt voor de antwoorden!! Groetjes Maurits Laatst gewijzigd door RedFrits; 23 juli 2008 om 08:23 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Guest
| .60 ci is een maat en dat is ~10 CC, in Amerika hebben ze het over Cubic Inch (CI) en in NL hebben we het over Cubic Centimeter (CC). Dus als er in de manual staat: .46 two-stroke engine dan moet er ongeveer een .46 (~7,5 CC) 2-takt op. EDIT: kan je hier omrekenen: Online Conversion - Volume Conversion Laatst gewijzigd door Mrfunny; 22 juli 2008 om 20:23 |
|
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juni 2004 Locatie: Capelle a/d IJssel Leeftijd: 52
|
Maurits, Met een .60 wordt kubieke inch bedoeld, de inhoud van de cilinder. Dat komt metrisch neer een 10 cc motor. Een .40 is een 6.5 cc, een 1.20 een 20 cc. Andere maten zijn op grond hiervan te herleiden. Veel plezier met het vliegen. Als je eenmaal begint met electro wil je misschien niet eens meer brandstof. om te beginnen is het zeker geen slechte keus. groet, Erik
__________________ Vriendelijk zijn werkt als een boomerang, je krijgt het terug! |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Citaat:
Had inderdaad inmiddels ook al onderstaande site gevonden: Volume omreken programma Maar, beter twee maal gevraagd dan 1 keer fout gerekend Model wat ik in de loop der tijd wil gaan bouwen is ook uitgerust met elektro 500/600. Ik heb geen haast, maar dan kan ik er eens mee gaan rekenen/vergelijken. Teken nl. eerst alles goed uit in Acad voordat ik ergens aan begin. | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Huiswerk voor Maurits: Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl -> Modelvliegen algemeen -> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen. Laagdekkers/warbirds zijn doorgaans wat moeilijker te bouwen, zou ze niet als eerste bouwen, en al helemaal niet van tekenening -> bouwdoos.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 september 2007 Locatie: Suestra (limburg) Leeftijd: 38
| Citaat:
en dat is al niet zo eenvoudig als je een bouwdoos hebt hoor van een warbird. Of ik mis een boekje waar nog meer beschreven staat. zie mijn nieuw draadje p40 tiger shark van dynaflite | |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
Ik heb wel ervaring met houtbewerking/elektronica dus ben niet bang voor het bouwen zelf. Heb tenslotte ooit MTS en HTS gedaan dus weet gelukkig hoe ik met gereedschap en tekeningen om moet gaan De tekening die ik heb heb ik al in Autocad. Ik zal hem omzetten naar standaard bouwmaterialen, goed bestuderen en ook advies vragen op dit forum. Ik kan gelukkig op mijn werk tot A0 formaat plotten dus vrij gedetaileerde tekeningen maken. Het hele ontwerpen hoort er tenslotte ook bij. Het wordt (weet ik nu al) een langlopend project en het bouwen van het vliegtuig is deel van de hobby. Ik zal wel 1 en ander fout doen maar daar leer je dan ook weer van. Parallel daaraan ga ik dus met een simpel vliegtuigje starten en trainen. | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Modelvliegtuigbouw is toch een vak apart, je moet vooral de neiging onderdrukken om het toestel te verstevigen. Frits, ik zie het nu pas, Wychen. Na ja, niemand is perfect Radio Model Vlieg Club Cumulus uit Winssen (Gld) De zondagochtend is gereserveerd voor vlieg-instructie, dan zijn er zeker instructeurs aanwezig. Dat wil niet zeggen dat er op andere tijden/dagen geen instructie wordt gegeven man dan moet je zelf iets regelen of afwachten wie er aanwezig is. Een aantal forumleden heeft zich hier schriftelijk ingezet om Roel aan de club te krijgen, in dit bericht beschrijft Roel wat er allemaal gebeurd zou zijn zonder ervaren hulp en instructie.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 29 juli 2008 om 00:26 |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Een spraakgebrek? Ach, een mooie Brabantse tongval noem ik het Heb zojuist het verhaal van Roel gelezen, leerzaam. Bedankt voor de tip !! Over dat zelf bouwen, daar wacht ik toch maar even mee. Ben wel bezig om een model te slecteren, waarschijnlijk een WWII fighter maar dat gaat nog wel even duren. Eerst maar eens starten met een 'simpel' RTF vliegtuigje en dan eens verder kijken. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| motorinhoud |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |