Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 30 juli 2008, 15:32   #1 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard Even voorstellen......

Goeiendag,

De naam is Marc, 38 lentes jong en woonachtig in het mooie, zonnige (en op dit moment verdraaid broeierige) zuiden in Geleen.

Mijn vader heeft ooit eens een mooie grote gemotoriseerde zwever gebouwd, maanden aan bezig geweest, heeft 1 X gevlogen en ligt nu reeds 25 jaar stof te vergaren op zolder. Ik heb dit altijd een mooie hobby gevonden, ben regelmatig gaan kijken in Einighausen maar altijd gedacht dat dit een vrij dure hobby was.....en het kwam er gewoon niet van

Tot vandaag!

Op de 1 of andere manier ben ik een beetje op zoek gegaan naar een model om te gaan trainen aangezien ik een totale leek ben op dit gebied. De laatste week veel op dit forum gelezen en kwam tot de conclusie dat het aanschaffen van een Easystar of protech aeroglider of iets dergelijks het meest verstandige was dus gisteren met pa naar Shamrock in Maastricht gereden om ons eens te laten informeren.
Daar werd me zo'n vliegtuig eigenlijk weer afgeraden en begon men eens te rekenen wat het me zou kosten om te starten. Nogmaals, ik begin met niks..... Ik snap dat een eurootje of 450 (waar ik op uit zou komen) in deze hobby waarschijnlijk niet veel is maar ik vond het persoonlijk te veel als je nog nooit gevlogen hebt.....dus dat ging hem niet worden.

Gisteravond marktplaats uitgepluisd en niet ver bij ons vandaan werd een complete set aangeboden. Door die persoon een jaar of 3 geleden gekocht, in elkaar gezet maar geen meter mee durven vliegen. Ik kon het voor zo'n belachelijk lage prijs meenemen dat ik niet lang hoefde te twijfelen.

Ik heb hier nu staan een nieuwe en totaal onbeschadigde maagdelijk witte (naar mijn idee) Piper Cub met een spanwijdte van 127cm, incl. 3 servo's, brushless motor, ontvanger, zender, 2 acculaders en bijbehorende accu's. Alles nieuw en nooit gebruikt.

Het gaat om het volgende (want zegt me helemaal niks)
*Graupner JR MC-10 35mhz zender
*6 kanaals ontvanger C17

Alles werkt naar behoren. Zijn net bezig geweest met testen en de 3 servo's werken goed, de roeren werken prima en de motor ook gelukkig. Is het alleen de vraag of de accu's er tegen kunnen om 3 jaar niks te doen......die waren zo leeg namelijk en hangen weer aan de lader. De propeller trok er wel aardig aan moet ik zeggen. Op de tegels ging hij wel vooruit maar in het gras weer niet.

Ik zal vanavond wat foto's posten van het vliegtuig en de rest van het spul, heb nu het goede kabeltje niet bij me.

Wat raden jullie me aan en vooral wat raden jullie me af om nu te gaan doen. Ik ga echt niet proberen het ding in de lucht te krijgen want gegarandeerd dat hij sneller beneden is
Ik vind namelijk het accupakket voor de motor en ontvanger toch vrij zwaar en het zal wel ergens op een plek komen te zitten maar i.vm. de gewichtsverdeling zou ik niet weten waar. Ik denk dat ik zowiezo komend weekend eens in Einighausen ga kijken, misschien dat ze daar wat vooor me kunnen betekenen.

Marc

Laatst gewijzigd door Marx-7; 30 juli 2008 om 15:55
Marx-7 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2008, 15:52   #2 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Welkom Marc

Met die zender en ontvanger kun je voorlopig wel vooruit. 35MHz is sinds november '99 (weer) uitsluitend gereserveerd voor modelvliegtuigen.

Altijd eerst de zender aanzetten, daarna de ontvanger. Anders zit de ontvanger zonder binnenkomend signaal en pikt hij allerlei rotzooi op waardoor servo's in de hoek vast kunnen lopen en veel stroom gaan trekken. Motor kan ook opeens gaan lopen. Bij stoppen volgorde omkeren: eerst ontvanger uit, dan zender uit.
Ik zou met aansluiten van motor en regelaar wachten tot je deskundige hulp hebt. Elektronica is niet bestand tegen verkeerd aansluiten. Een motor die opeens volgas loopt is ook geen lolletje. Vliegtuig m.b.v. van twee schroevendraaiers zekeren tegen opeens vooruit rijden.

Je moet toch nieuwe zender en ontvanger accu's kopen, die andere hebben te lang stilgelegen.

Ik zou met de hele handel naar een club gaan, zender, servo's, vliegtuig, (laad)apparatuur en daar het ding eens grondig laten checken. Foto's zijn niet zaligmakend in deze. Zeker weten dat er wat dingetjes mis zijn aangezien de verkoper ook een nieuweling was. Terwijl ze daarmee bezig zijn, zul je ongetwijfeld al veel dingen horen/leren. Mocht je niet bij een club gaan vliegen, maar zo te lezen ben je dat wel van plan, blijf dan 4-5 km uit de buurt vandaan i.v.m. wederzijds storen.

Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL&B:
KNVvL Modelvliegsport -> clubs
Modelvliegen op Airtoi - RC model Airplanes from Amsterdam by Toine Martens -> clubs

Wat huiswerk
Huiswerk voor Maurits:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Modelvliegen algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Een aantal forumleden heeft zich hier schriftelijk ingezet om Roel aan de club te krijgen, in dit bericht beschrijft Roel wat er allemaal gebeurd zou zijn zonder ervaren hulp en instructie.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2008, 16:01   #3 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht

Je moet toch nieuwe zender en ontvanger accu's kopen, die andere hebben te lang stilgelegen.
Hallo Ron,

Bedankt voor de snelle uitleg. Van de accu's snap ik het wel maar een zender en ontvanger is toch maar een stukje printplaat? waarom zou dat niet een tijdje kunnen liggen?
Oud 30 juli 2008, 16:05   #4 (permalink)

Standaard

Ik bedoelde dat je een nieuwe zend- en ontvang-accu moet kopen.

Oud 30 juli 2008, 16:31   #5 (permalink)

Standaard

Ok Ron ik had te snel gelezen,

We zijn nu aan het kijken wat er nog van de accu's over is maar ik denk toch maar het zekere voor het onzekere te nemen

Verder reeds contact opgenomen met LVC Limbricht-Sittard met de vraag wanneer ze te bereiken zijn en of ze eens naar mijn vliegtuig willen kijken.
Oud 30 juli 2008, 16:38   #6 (permalink)

Standaard

Gewoon op een zondagmiddag langsgaan.

Oud 30 juli 2008, 18:49   #7 (permalink)

Standaard

De beloofde foto's....Kan iemand me zeggen welk model vliegtuig dit is en misschien ook het merk van de fabrikant?

Ik denk dat het een Piper Cup is?

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Vanmiddag alles uitvoerig getest. Accu's een aantal keren gedeeltelijk ge- en ontladen. Ze lijken splinternieuw te zijn maar alleen in geen 3 á 4 jaar gebruikt. Met gedeeltelijke laadtijd de propeller op halve kracht laten draaien en hij hield het toch een dik kwartier vol. Eens kijken wat ze doen met volle lading.
Oud 30 juli 2008, 18:55   #8 (permalink)

Hans Meij's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marx-7 Bekijk bericht
brushless motor ...
Als ik naar de regelaar op de foto kijk dan is dat een regelaar voor een 'klassieke' motor.
Drie uitgangen aan de regelaar is voor brushless
Twee uitgangen aan de regelaar is voor een borstel-motor
Hans Meij is nu online   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2008, 19:16   #9 (permalink)

Standaard

Dat zou goed kunnen Hans, momenteel ben ik nog echt een leek en kun je me alles wijs maken wat dat betreft. Ik heraal alleen maar wat de vorige eigenaar me vertelde.....

Ik zal morgen het kapje eens losschroeven om te kijken wat er op het motortje staat.

Laatst gewijzigd door Marx-7; 30 juli 2008 om 19:18
Oud 30 juli 2008, 19:36   #10 (permalink)

Hans Meij's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marx-7 Bekijk bericht
Dat zou goed kunnen Hans...
In ieder geval leuk dat je zo enthousiast aan deze hobby bent begonnen. Ik beleef er zelf al jaren erg veel plezier aan, nee het gaat nog verder het kan, zoals bij zovelen op dit forum, een 'way of life' worden.
Er is gelukkig op dit forum veel aan info te vinden en ook veel aan wijze raad hoe deze hobby op een goede manier op de rit te krijgen. Doe er je voordeel mee.
Hans Meij is nu online   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2008, 19:47   #11 (permalink)

Standaard

Ow, dat gaat wel lukken denk ik. Na 2 auto's (geen rc) gerestaureerd te hebben werd het langzaam eens tijd voor wat anders. Dus "onhandig" ben ik gelukkig niet

Uiteindelijk als ik alles een beetje onder de knie heb de zou ik graag de motorzwever die mijn pa een jaar of 25 geleden gebouwd heeft weer aan de praat krijgen. Die heeft al die tijd op zolder gelegen en gelukkig de tand des tijds redelijk doorstaan op een paar gaten in het doek na. Die heeft 1 x gevogen, maar hij heeft er zelf helaas nooit mee durven vliegen, zou mooi zijn als mij dat wel lukte.....zonder te crashen uiteraard.

Ook liggen er nog 2 boten. Eentje heeft lange tijd gevaren en een andere van 1,25 meter is maar half afgemaakt. Jammer eigenlijk.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten