Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 augustus 2008, 13:43   #1 (permalink)
Edwin_10
Guest

Standaard Opnieuw beginnen

Hoi,
Na het opruimen van onze zolder kwam ik weer eens een doos met modelbouwspul tegen. 2 jaar geleden heb ik het een en ander in een enthousiaste bui aangeschaft, er niet bij stilstaand dat we op het punt stonden te verhuizen en ik dus eigenlijk geen tijd had voor een nieuwe hobby.

Het is overigens geen compleet nieuwe hobby, want ik heb jaren geleden een seizoen lesgehad met een Graupner Taxi. Nooit mijn brevet gehaald, en de Taxi heeft het helaas ook niet overleeft. Mijn heli brevet heb ik wel, dat heb ik een jar of 6 geleden gehaald, maar wederom door een verhuizing had ik er de tijd en ruimte niet meer voor en heb ik het spulletje verkocht.

Maar goed, vol nieuwe moed de doos uitgepakt, en ik blijk ineens verrassend veel modelbouwspul en onderdelen te hebben. Ik zal even opnoemen:
Een MX-12 zender, een Easystar met een fietsbel motor, een ELE-EBSC-17-BA regelaar, wat Conrad mini servo's en ontvanger. Ready to fly, dacht ik zo.
Verder nog een ELE-EBSC-17P-BA met nog dezelfde fietsbel als op de Easystar (Outrunner 1450KW van RCTechnics), een handjevol miniservo's van de Conrad. En verrek, nog een setje, dit keer een Typhoon 3-3D met Tsunami-10 regelaar.
Als lader een Simprop Intelli Control 3.1 met 2 lipo's, 1 * 3 cells 11.1V/1000mAh en 1 * 3 cells 7.4V/1500mAh.

Volgens mij genoeg om weer volop met deze hobby te starten, maar ik ben er een beetje uit. Ik denk dat het sowieso verstandig is om dit keer eens een club op te zoeken. Midden Nederland is een optie, maar Woerden is ook goed te doen vanuit Leidsche Rijn. Maar om alvast een kleine start te maken, heb ik al wel wat vragen.

Ik heb al het een en ander op dit geweldige forum gezocht, maar heb toch nog wat beginnersvragen.

Hoe zit het ook alweer met het opladen ? Ik kan in de IntelliControl opgeven wat de laadspanning van de verschillende accu's moet zijn, hier was volgens mij een berekening voor ? Op de lipo accu's staat bijvoorbeeld 15C (max 20C), ik kan me herinneren dat dit iets met de lading/ontlading te maken had ?

Verder loopt de motor van de Easystar niet. Als ik een accu aansluit, hoor ik 4 piepjes, en verder gebeurt er niets. Ik heb helaas de beschrijving niet meer, en op het Internet is niet veel over de EBSC-17P te vinden helaas.

Tenslotte vraag ik me af wat ik aan beginners-depron modellen kan maken met de 2 'overtollige' setups die ik nog heb liggen. Alle suggesties zijn welkom.

Ik hoop dat ik op dit forum wat antwoorden kan vinden, zodat ik zodra het weer weer eens beter wordt, ik mijn 'oude' hobby nieuw leven in kan blazen.

Edwin
  Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2008, 14:11   #2 (permalink)

RCEFlyer's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Weblogartikelen: 6
Standaard diversen ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edwin_10 Bekijk bericht
Een MX-12 zender, een Easystar met een fietsbel motor, een ELE-EBSC-17-BA regelaar, wat Conrad mini servo's en ontvanger. Ready to fly, dacht ik zo.
Verder nog een ELE-EBSC-17P-BA met nog dezelfde fietsbel als op de Easystar (Outrunner 1450KW van RCTechnics), een handjevol miniservo's van de Conrad. En verrek, nog een setje, dit keer een Typhoon 3-3D met Tsunami-10 regelaar.
Als lader een Simprop Intelli Control 3.1 met 2 lipo's, 1 * 3 cells 11.1V/1000mAh en 1 * 3 cells 7.4V/1500mAh.
Hoi, welkom op het forum Spullen genoeg, maar neem van mij aan dat als je weer begint dit gestaag gaat groeien

Citaat:
Ik heb al het een en ander op dit geweldige forum gezocht, maar heb toch nog wat beginnersvragen.
Citaat:
Hoe zit het ook alweer met het opladen ? Ik kan in de IntelliControl opgeven wat de laadspanning van de verschillende accu's moet zijn, hier was volgens mij een berekening voor ? Op de lipo accu's staat bijvoorbeeld 15C (max 20C), ik kan me herinneren dat dit iets met de lading/ontlading te maken had ?
Het is niet dat ik je niet wil helpen, maar kijk maar even hier. Staat allemaal op het forum ... Hier zijn de algemene FAQ's te vinden.

Citaat:
Verder loopt de motor van de Easystar niet. Als ik een accu aansluit, hoor ik 4 piepjes, en verder gebeurt er niets. Ik heb helaas de beschrijving niet meer, en op het Internet is niet veel over de EBSC-17P te vinden helaas.
Dat heeft waarschijnlijk met de beveiliging te maken. Voordat je de accu aansluit, eerst de throttle helemaal dicht. Accu aansluiten, throttle full, throttle weer dicht, waarschijnlijk hoor je dan weer een of meerder piepjes en is de beveiliging er af. Als je nu gas geeft doet ie het denk ik wel

Citaat:
Tenslotte vraag ik me af wat ik aan beginners-depron modellen kan maken met de 2 'overtollige' setups die ik nog heb liggen. Alle suggesties zijn welkom.
Dit is een vraag die zoveel mogelijkheden geeft dat er geen beginnen aan is, ik adviseer je de zoekfunctie te gebruiken op "depron" of kijk even in de bouwverslagen rond. Verder kan je de amerikaanse fora rcgroups.com & rcuniverse.com eens afstruinen, zoeken op "foamies".

Citaat:
Ik hoop dat ik op dit forum wat antwoorden kan vinden, zodat ik zodra het weer weer eens beter wordt, ik mijn 'oude' hobby nieuw leven in kan blazen.

Edwin
Heel veel plezier en succes, als je wat gaat bouwen moet je natuurlijk wel een bouwverslag maken en foto's plaatsen he ?

Grtz,
Menno

Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 27 augustus 2008 om 13:26
RCEFlyer is offline   Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2008, 14:39   #3 (permalink)
Edwin_10
Guest

Standaard

Hoi Menno,
bedankt voor je antwoorden. Ik heb de FAQ over de lipo's al een keer doorgelezen, maar het 1C verhaal is me nog niet duidelijk.

ik heb bijv. een 7.4/1500mAh lipo. Op de sticker staat 15C/max 20C. In de FAQ zegt men dat je met het opladen 1C aan moet houden, dus 1.5A ? En betekent de 20C mac dat ik ar met mijn motor max 20*1.5A=30A mag uithalen ? Of snap ik het nog steeds niet Als ik het zo goed heb, mag ik mijn 11.1v/1000mAh maar met 1A laden.

In het lipo FAQ las ik ook over de minimale spanning die in de accu aanwezig moet blijven. Zorgt mijn regelaar, een ELE-EBSC-17p, ervoor dat de motorspanning wegvalt als de accu tegen de kritieke waardes komt (lipo-afslag heet dat toch ?)

Wat betreft de foamies, ook daar heb ik al gekeken, maar aangezien mijn setups volgens mij iets achterhaald zijn, kom ik ze niet zo vaak meer tegen in de verschillende draadjes.

Laatst gewijzigd door Edwin_10; 21 augustus 2008 om 14:42
  Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2008, 19:52   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Edwin je hebt het volgens mij wel goed begrepen hoor. LiPo's laden doe je eigenlijk met een laadstroom van MAXIMAAL 1C dus 1A in jou geval. Er zijn merken die zeggen dat je hun accu's ook met 2C mag laden maar als je dan verder leest geven ze wel op dat de levensduur van de accu dan bijna halveert!
Ook wat betreft de belasting heb je het goed. Je mag een maximale stroom uit de accu trekken van 15C continu en 20C kortstondig. Jouw 1000mAh accu mag je dus constant belasten met 15A en kortstondig 20A. Dat korststondig betekend meestal iets van 10 tot 20 seconden, soms minder.
LiPo's kunnen heel erg slecht tegen te ver ontladen maar ook tegen te ver opladen! In de regelaar zit en spanningsbewaking de de motor terug regelt of stop zet als de accuspanning (te) laag wordt. Hoe je dat moet instellen of programmeren zal in de handleiding staan.
Wanneer je er toch niet helemaal uit komt kan je beter bij een club langs gaan. Je kan dan al je vragen stellen en zo beter voorbereid op het veld komen als je (weer) gaat vliegen.
Succes.
Oud 21 augustus 2008, 20:15   #5 (permalink)
Edwin_10
Guest

Standaard

Ernst,
bedankt voor je duidelijke antwoord.

Ik zal even kijken of ik toch niet nog ergens een handleiding kan vinden van de ELE EBSC-17P regelaar. Of misschien dat iemand anders die voor me heeft ?

Voor de zekerheid ga ik toch maar eens bij een vliegclub langs. Ik zie in je profiel dat je uit Woerden komt. Zit je toevallig ook bij de club daar ? Ik denk dat ik van het weekend wel even langsga daar.
  Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2008, 23:38   #6 (permalink)

Arno78's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Als je n0g accu's hebt kun je die beter wegd0en.

Na 2 jaar slaap zijn ze 0nbetr0uwbaar gew0rden, dat is niet handig als je in de lucht zit met je handel.
Arno78 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2008, 08:53   #7 (permalink)
Edwin_10
Guest

Standaard

Kunnen de accu's daar niet tegen ? Ik heb ze destijds opgeladen opgeslagen.

Ik heb de lipo's nu een paar keer opgeladen en ontladen. Ik zie op de display van mijn lader dat er steeds meer mAh in gaan.

Maar kan ik ze inderdaad beter wegdoen of nieuwe halen ?
  Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2008, 18:43   #8 (permalink)

r.marijnissen's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Weg doen wat een onzin.

Zou er niet meteen een 500€ balsa kist mee gaan vliegen nee.

Maar als je ze goed kan opladen kun je ze gerust in je easystar zetten.

Lopen ze snel leeg dan kun je ook zonder motor landen met je easy.

desnoods op de grond testen.

Lipo,s kunnen best wat hebben op dit vlak omdat ze amper ontladen.

Laatst gewijzigd door r.marijnissen; 22 augustus 2008 om 18:46
r.marijnissen is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2008, 19:54   #9 (permalink)

Arno78's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Dat je het zelf al afraad 0m ze in een 500 eur0 kist te d0en zegt mij gen0eg
Maar je kan het even in de gaten h0uden inderdaad.
Arno78 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2008, 21:14   #10 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Edwin. Ik ben secretaris van de MVC Woerden en je bent welkom om te komen kijken. Neem eventueel je spullen mee dan kunnen we daar meteen commentaar op leveren. Als je gedurende het weekeinde niet kan of als het slecht weer is dan kan je ook op een woensdag avond langs komen. Dan komen we bij elkaar in het "clubhuis".
Op onze CLUB SITE kan je meer vinden.
Oud 23 augustus 2008, 11:23   #11 (permalink)

r.marijnissen's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arno78 Bekijk bericht
Dat je het zelf al afraad 0m ze in een 500 eur0 kist te d0en zegt mij gen0eg
Maar je kan het even in de gaten h0uden inderdaad.

Lipos die jij nieuw koopt kunnen zo 2 jaar oud zijn.
Lipo,s slijten van het heavy ontladen en gaan kapot bij te verre ontlading en overlading.

Ik zou ze niet meteen in een dure kist doen maar je kunt ze uiteraard eerst testen op de grond.

Blijkt dat ze genoeg power leveren, normaal ontladen en opladen en hun power gewoon vast houden.

Dan is zon lipo gewoon in orde.
Dus even testen.

succes met je restart,
Oud 27 augustus 2008, 12:17   #12 (permalink)
Edwin_10
Guest

Standaard

Ik heb de lipo's nu een paar keer geladen en aan mijn easystar gehangen. De 11.1 volt lijkt het weer goed te doen. Geeft voldoende power en na een tijdje lopen laadt hij weer goed bij.

De 7.4 is een ander verhaal. Volgens mijn lader gaat er 900-1000 mAh in tijdens het laden, maar de motor doet helemaal niets. De ESC geeft aan dat hij voor zowel 2-3 cells is.

Ik heb inmiddels wat andere spullen besteld voor een depron modelletje, waaronder een lichte 7.4 lipo. Kijken of die het wel doet op de Easystar.
  Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2008, 13:30   #13 (permalink)

Standaard

Het zou kunnen dat de Lipo niet goed meer is, wat mij echter waarschijnlijker lijkt is dat de regelaar op een 3S lipo staat ingesteld.

Hierdoor lijkt het voor de regelaar alsof er te weinig spanning is, waardoor de motor niet wil draaien.

Wat ook nog kan is dat je de regelaar eerst van zīn beveiliging moet halen. Dit doe je meestal door de accu aan te sluiten met de gas/stick dicht. Daarna zet je de gasstick een keer vol open. Vaak hoor je dan een piepje ten teken dat de regelaar van zīn beveiliging af is.

Zoek nog eens goed naar de handleiding, kan best makkelijk zijn
Je kan hier op het forum eens een oproep plaatsen. Ik ken de ESC niet, weet ook niet of het in andere landen ook is verkocht, maar anders kan je ook eens een bericht plaatsen op RCgroups.com of RCuinverse.com.

Succes !

Grtz,
Menno
Oud 27 augustus 2008, 13:44   #14 (permalink)
Edwin_10
Guest

Standaard

Menno,
ik had al even op RCgroups gekeken, en daar hebben ze het erover dat de ESC zelf het aantal cellen detecteert, evenals de cut-off automatisch regelt. Alleen de brake moet je instellen.

Als ik de 11.1V aan de ESC hang, loopt de motor wel als een zonnetje.

Hoe kan ik checken of de lipo inderdaad kapot is ? Meten is weten ?
  Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2008, 13:54   #15 (permalink)

Standaard

Tja, dat kan nog lastig zijn om dat vast te stellen. Het lijkt er op dat de accu overleden is.

Ik ben geen expert, maar een zogenaamde ervarings-deskundige , maar probeer eens wat dingen te meten. Als je de cellen apart meet (via de balancerstekker) wat zijn dan de voltages van de individuele cellen ?

Maar dan nog: je meet op deze manier een onbelaste waarde, belast kan de spanning flink terugzakken waardoor de regelaar de zaak afsluit ....

Het mooiste zou zijn om de multimeter aan te sluiten als de motor spanning / stroom vraagt, dan zie je wat er gebeurd. Zakt de spanning verder dan laten we zeggen 65-70 % v/d waarde dan kan je 'm wel afschrijven denk ik ? Tenzij je de Lipo niet goed geladen hebt natuurlijk

Grtz,
Menno
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Reageren

Labels
beginner, easystar, ebsc-17p, mx-12, outrunner

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten