Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 12 april 2009, 08:00   #3856 (permalink)

bram's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Standaard

Zijn deze servo's krachtig genoeg voor de easystar: http://webshop.rc-flyfun.nl/images/servoTOWERPRO.jpg

mvg bram

Laatst gewijzigd door bram; 12 april 2009 om 12:46
bram is offline  
Oud 12 april 2009, 08:40   #3857 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Alles meer dan een speed 400 die erbij zit is overpowered. Ik geef dus ook duidelijk aan dat je dit niet moet doen met de standaard aandrijving, maar de meesten van jullie moeten zo nodig gelijk een dikke brushless erin proppen. Velen weten dus totaal niets over de standaard vliegeigenschappen van het model.
Ik heb de easystar nu in verschillende versies gevlogen en vlieg er nog mee. Mijn easystar is zwaar overpowered met een mega 16/15/4 erin op 3s lipo. Ook is het model voorzien van rolroeren met bijna haakse uitslagen en het origiele richtingsroertje is er nog steeds op met ook haakse uitslagen. In deze setup zijn eigenlijk alle goedmoedige eigenschappen weg en werken ze vaker nog eens in hun nadeel. Ik heb in mijn zender 3 vliegfases geprogrameerd voor mijn easystar. Stand 1 rustig gemoedelijk rond vliegen en zweven (trainer), stand 2 volgas rondjes draaien en stand 3 is volgas raggen en rollen en loopings eruit persen. En nee, er zitten verder geen versterkingen in, nog niet eens een langere vleugelbuis en nog blijft alles heel. Oh ja, ik heb er ook nog 2 wieltjes onder gehangen waarmee grondstart al helemaal geen probleem meer is. Alleen als ik de video camera erop heb dan kan ik geen grondstart maken en moet ik hem gooien, en dan gooi ik hem zoals ik in mijn vorige post al aangaf. Netjes rechtvooruit en iets laten zakken om snelheid te maken en zo voldoende draagkracht te genereren om netjes weg te vliegen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door r.marijnissen Bekijk bericht
Hoezo verkeerd?

Hij heeft er een gewoon borstelloos motortje in zitten.
Als je een paar keer test hoe hij goed stijgt dan boeit het toch niet hoe hij hem op gooit.....
Zolang hij maar niet na een aantal meter weer naar beneden duikt waar jij op doelt.

Met het standaard 400 motortje ja dan heb je gelijk maar met elk beetje motor stijgt het ding zo in die hoek en dan is ie echt nog niet overpowerd.

Gewoon een vlotte setup.

Basisregels zijn goed om in acht te nemen maar het zijn niks meer dan richtlijnen.

Oud 12 april 2009, 10:47   #3858 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

olaf's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Ik heb er ook een dikke brussless in zitten nadat ik mijn eerste versie kapot gevlogen heb. Kan nu als een raket in hoek van bijna 90 graden worden gelanceerd en trekt bijna krom bij de lancering, maar ... kan heel gemoedelijk vliegen als ik wil. Ik trek ´m nooit helemaal open, maar op half gas gaat hij al te hard en dat merk je ook gelijk. Wat ik nu vaak doe is doortrekken tot op grote hoogte, motor uit en dan lekker zweven tot bijna bij de grond en dan opnieuw vol gas.
Anyway, je vraagt je af waar het voor nodig is, want zoals je zegt Theo is de handstart zo horizontaal mogelijk en dan heel rustig klimmen een veel mooier gezicht. Volgens mij ben ik dan ook wel een zweverig typje.

Laatst gewijzigd door olaf; 12 april 2009 om 10:47 Reden: taalfoutje
olaf is offline  
Oud 12 april 2009, 11:15   #3859 (permalink)

Mijnheer Rob's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Exclamation

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door r.marijnissen Bekijk bericht
Hoezo verkeerd?

Hij heeft er een gewoon borstelloos motortje in zitten.
Als je een paar keer test hoe hij goed stijgt dan boeit het toch niet hoe hij hem op gooit.....
Zolang hij maar niet na een aantal meter weer naar beneden duikt waar jij op doelt.

Met het standaard 400 motortje ja dan heb je gelijk maar met elk beetje motor stijgt het ding zo in die hoek en dan is ie echt nog niet overpowerd.

Gewoon een vlotte setup.

Basisregels zijn goed om in acht te nemen maar het zijn niks meer dan richtlijnen.
Ho ho, let even op, we zitten hier in het ultieme beginners topic op het forum.

Ik sluit me volledig bij Theo aan, vlak weggooien en snelheid opbouwen. Een beginner moet nog gevoel krijgen voor stallpunt en zal dit niet zo snel herkennen. Iets te stijl, stall en hoppa, vliegtuig de grond in. Beginner zal dit ZEKER niet meer kunnen herstellen (stall kort na start op lage hoogte kan vaak helemaal niet meer hersteld worden, ook niet door ervaren vliegers)

In mijn ogen (het is maar weer een mening), is het bijzonder slecht advies om hier neer te zetten dat het niet boeit hoe je 'm opgooit. Dat kan onnodige crashes tot gevolg hebben, met resultaat een kapotte easystar (of ander toestel, maakt niet uit)

Mensen die hier vragen hoe je dit doet, weten niet hoe goed het toestel gaat stijgen, tegen de tijd dat ze dat weten vragen ze hier niet meer hoe te starten
Oud 12 april 2009, 11:18   #3860 (permalink)

Huibert's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Ben het eerlijk gezegd toch met Theo eens, het gaat om een beginner die vraagt hoe hij zijn standaard ES moet starten. Op deze manier gaat het dus direct al fout Beter is gewoon om op Theo's manier te starten, ook als je meer vermogen hebt. Je houd zo altijd je veiligheids marge over

Zie dat we alweer een paar posten verder zijn, gaat soms ook zo snel
Oud 12 april 2009, 11:30   #3861 (permalink)

PH-ILS's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hier zie je ook mooi hoe de ez's worden opgegooid (maar dan met een dikke brushless). Ze worden ligt omhoog geworpen, aan de stijl te zien is dat de juiste manier omdat beide ez's op precies dezelfde wijze weggaan.
Voordeel van iets omhoog gooien is dat je genoeg tijd hebt om je zender 'vast' te pakken.

Click the image to open in full size.
Oud 12 april 2009, 11:30   #3862 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

willemvdm's schermafbeelding

Standaard

Hallo met Willem

Ik had nog geen antdwoord op de vraag van gisteren van Reezer gezien:

[quote=reezer;1212958]Ik ben van plan het onderstaande aan te schaffen:

-Easy star (ARF)PERMAX 400/6V motor zit hierin
-ultimat 16 lader incl balancer
-Fubatu 6 kanaals FF6-T-6 EX4 2,4 GHZ (met korte antenne) incl. (mode 1? of mode 2? wil dit zeggen gas links of rechts?)
4 Futaba S 3003 servo's
ontvanger accu 650 ma.
zender accu 750 ma.
lader met laadkabels

De Ultimat lader heb je pas nodig als je later Lipo's koopt.
Je vergeet de regelaar (ik heb een Multiplex X8 voor brushed motoren)
Zender is goed, mode 1 is gas rechts, mode 2 is gas links, om te bouwen in 5 minuten bij Futaba.
Je hebt maar 2 servo's nodig, maar wel een maatje kleiner!!!
Als je regelaar een BEC heeft (battery eliminating circuit) heb je geen ontvanger accu nodig.
Zender accu een NiMH nemen, geen Nicad, is wel iets duurder maar heeft 2 maal zoveel capaciteit.
Als aandrijfaccu's adviseer in de NiMh 1000 Mah, 7 cellen voor beginner, 8 cellen iets meer ervaren.
Een Brushless of Lipo's is niet nodig voor dit kistje.
Alleen als je bijvoorbeeld langer als 30 minuten wil vliegen (wat je als beginner niet wil!)
Brusless = dure motor + dure regelaar (al valt leveren vanuit Hong kong best mee)
Lipo = dure accu + dure lader (koop een lader met een equalizer, een simpele lader zonder heeft mij al een lipo gekost).
Ik heb geen ervaring met de 400 motor op Lipo maar 2S = 7,2 volt lijkt mij weinig en 3S = 11 volt net weer teveel.

Wat betreft starten:
Als je de easystar goed uitgetrimt en zwaartepunt goed hebt (accu helemaal voorin met klitteband vast) zal hij met half gas (beetje afhankelijk van je accu) rustig en stabiel klimmen uit zichzelf.
gooi hem rustig recht vooruit vanaf schouderhoogte, hij zal iets zakken, snelheid maken en gaan klimmen.
ik gooi gewoon met mijn rechterhand en heb alle tijd om de zender met 2 handen te pakken en te beginnen met sturen.
Als beginner niet starten met vol gas, natuurlijk maakt hij sneller hoogte maar je moet meer en sneller sturen!

Groeten Willem
Oud 12 april 2009, 11:38   #3863 (permalink)

Huibert's schermafbeelding

Standaard

2 cel lipo is goed bruikbaar, omdat de spanning iets minder inzakt dan bij nimh cellen heb je net een iets hoger vermogen. Heb het zo een tijdje op de Space scooter gehad en was toch iets beter.
Oud 12 april 2009, 13:19   #3864 (permalink)

bram's schermafbeelding

Standaard

Maar kan deze servo erin http://webshop.rc-flyfun.nl/images/servoTOWERPRO.jpg

mvg Bram
Oud 12 april 2009, 13:27   #3865 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Die servo is idd goed genoeg voor je easystar.

Oud 12 april 2009, 14:50   #3866 (permalink)

bram's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Coenen Bekijk bericht
Die servo is idd goed genoeg voor je easystar.

Ik heb er (nog) geen, maar ik wil er een kopen. En deze servo's heb ik hier liggen dus... Alleen nog een accu nodig. En regelaar waarschijnlijk.

mvg Bram
Oud 12 april 2009, 15:40   #3867 (permalink)

Standaard

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren men eerste vlucht gemaakt. Ik heb geen hulp gekregen van iemand en heb gewoon het risico genomen om zo te vliegen.
Ik had eerst wat bang maar heb het dan toch gewaagd. Het was een vlotte start en heb 5 min gevlogen en dan enkele keren proberen te landen. Het is allemaal zonder problemen gegaan tot plots de motor uitviel. Battery plat. Ik heb men EZ dus al zwevend aan de grond moeten zetten en door omstandigheden was de landing wat hard.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een soort van beveiliging te plaatsen dat een signaal geeft als de bat bijna leeg is?
DoPy is offline  
Oud 12 april 2009, 15:50   #3868 (permalink)
Moderatorteam

Burp's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Vliegen op een timer wordt vaak gedaan. Als je weet dat je met een goed opgeladen accu 10 minuten kan doen dan zet je hem na 8 minuten aan de grond. Vaak hebben regelaars ook een beveiliging die het motorvermogen afknijpen als de accu leeg raakt.

Als je motor dan uitvalt dan laat je hem rustig naar beneden zweven met je gas dicht, bij de landing kan je dan eventueel een beetje gas gebruiken als het nodig is omdat de regelaar wat reserve inbouwt.

Welke regelaar zit er in je EZ? Wat voor accu gebruik je?

Nog een tip, als je de EZ lekker hebt vliegen, doe je gas dan regelmatig dicht of in ieder geval een flink eind terug. De EZ vliegt met heel weinig gas zodat je toch een flink aantal minuten in de lucht kan blijven.

Als de neus van de EZ een beetje krom of ingedeukt is dan kan je dit met heet water redelijk goed weer herstellen. Gewoon water koken in de waterkoker en over de grkreukte delen gieten. Het schuim zet weer uit en komt weer recht te staan. Wees niet bang dat het schuim kapot gaat ofzo, perfect te repareren. Het kan ook boven een kokende waterkoker en dan lekker door de stoom Ducttape zal na verloop van tijd ook een goede vriend van je EZ kunnen worden

Laatst gewijzigd door Burp; 12 april 2009 om 15:53
Burp is offline  
Oud 12 april 2009, 16:19   #3869 (permalink)

niels's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burp Bekijk bericht

Nog een tip, als je de EZ lekker hebt vliegen, doe je gas dan regelmatig dicht of in ieder geval een flink eind terug. De EZ vliegt met heel weinig gas zodat je toch een flink aantal minuten in de lucht kan blijven.
Klopt, zo doe ik het ook.
Ik ben net gaan vliegen met de EasyStar en kan ongeveer 30 min. vliegen met een 7 cellen nimh 1400 mah accu, hier zijn dan ook stukken volgas en loopings mee getrokken, dus 40 minuten zou haalbaar moeten zijn, denk ik.

grts

niels

niels is offline  
Oud 12 april 2009, 16:20   #3870 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burp Bekijk bericht

Als de neus van de EZ een beetje krom of ingedeukt is dan kan je dit met heet water redelijk goed weer herstellen. Gewoon water koken in de waterkoker en over de grkreukte delen gieten. Het schuim zet weer uit en komt weer recht te staan. Wees niet bang dat het schuim kapot gaat ofzo, perfect te repareren. Het kan ook boven een kokende waterkoker en dan lekker door de stoom Ducttape zal na verloop van tijd ook een goede vriend van je EZ kunnen worden
Tip als aanvulling op bovenstaande: door het kokend water/stoom krijgt je EZ een 'bobbeltjes-huid'. Je kan met de bolle kant van een (pol)lepel deze bobbeltjes eenvoudig gladstrijken direct na de hitte-behandeling.
MPXfan is offline  
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Beginners
Discussie gesloten

Labels
easystar, multiplex

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten