![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #46 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 maart 2009 Leeftijd: 43
| Citaat:
Volgens de specs van de motor kan hij 4 tot 14 volt aan met een 7*4 prop, ik gebruik een 6*4 Maar goed ik wil het wel geloven hoor ben gewoon nieuwschierig naar de berekening hier achter.. Trouwens: overpowerd bestaat niet, slechts overgewicht Laatst gewijzigd door deeq2; 26 april 2009 om 08:24 Reden: typo | |
| | |
| | #47 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
De motor die jij opnoemt heeft een KV van 4000, dat wordt dus een heel kleine prop of EDF om een goed rendement over te houden en is dus niet echt bruikbaar op de easystar. Beter een motor nemen in diezelfde maat met een KV van 2000 en dan een 5x4 prop. | |
|
| | #48 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 januari 2008 Locatie: Daar waar file staat. Nuttige Berichten: -666 Pincode: 6669 Leeftijd: 32
Weblogartikelen: 1 |
Een week later en mijn EZ heeft gister voor het eerst gevlogen.. Windkracht 4 a 5 aan de kust.. Ietwat harde wind, maar het ging net Pracht toestel! Vlieg hem met 2S en 3S. Met de 2S prima stukje gezwoven (gezweeft?). Met de 3S gaat ie nog best rap (standaard motor). Er komt geen borstelloze in bij mij, misschien dat ik daar op den duur een nieuwe eens voor koop. Deze is enkel voor foto's en filmen.
__________________ 5p1k3 gaat schaalvliegen: Tigermoth van Flair, Pipercup 1/4 van Sig, Sopwith Camel van Hangar9 en FPV |
| | |
| | #49 (permalink) | |||
| Lid sinds: 2 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Citaat:
Je propellor kan snelheden halen waarbij inefficiënt wordt. Het enige wat je dan nog doet is heel veel vermogen stoppen in iets wat niets extra oplevert. Gevolg is dus een enorm toenement stroomverbruik, een nog veel grotere warmteontwikkeling en uiteindelijk een uitgefikte motor en/of regelaar. Citaat:
En met 3S op een Permax 400 6V moet je wel oppassen dat je van een borstelmotor geen borstelloze motor maakt. Ik heb al twee keer gehad dat de koolborstels weg smolten en als brokjes eruit vielen.
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. | |||
| | |
| | #50 (permalink) |
| Lid sinds: 7 april 2009
|
Ik heb weeral raad nodig. Momenteel vlieg ik met volgende setup : Permax 400 Brushed motor Multiplex X-16 Regelaar 6 Cell NiMh battery Ik had graag nog een battery bijgekocht maar ik weet niet echt wat ik dan zou kopen. Een LiPo is een optie maar na heel wat lezen op het forum ben ik wat verward. Er zijn er die zeggen dat een 2s lipo goed is, anderen zeggen dat men regelaar daar niet goed voor is dus ik weet het nimeer. (ik kan niets van LiPo batt) In de toekomst ben ik van plan een brushed motor te kopen dus als ik een LiPo batt koop dan zou ik deze graag ook nog kunnen gebruiken. of is het mss beter dat ik gewoon nog een NiMh batt koop en als ik overschakel naar een brushed motor, ik een gepaste LiPo koop. Wat denken jullie wat ik het best doe? BTW. ik heb ook ergens gelezen dat de prestaties van de motor omhoog gaan bij het gebruik van een LiPo. Klopt dit? |
| | |
| | #51 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 maart 2009 Leeftijd: 43
| Citaat:
Maar vlieg deze motor nu met 2s lipo en dat gaat geweldig iig. Laatst gewijzigd door deeq2; 26 april 2009 om 21:32 Reden: typo | |
| | |
| | #52 (permalink) | |
| Lid sinds: 10 november 2006 Locatie: Roeselare, België Leeftijd: 18
|
De x-16 kan 2-4 cellen lipo's aan. Citaat:
Zelf vlieg ik op 7 en 8 cellen nihm 1400 mah, hiermee heb ik power genoeg, 3-4 bft gaat de 7 cel wel in een slakkengangetje tegen de wind in. Of een 2s 2200 mah lipo, dat moet goed gaan volgens mij. grts niels | |
| | |
| | #53 (permalink) | |
| Lid sinds: 10 november 2006 Locatie: Roeselare, België Leeftijd: 18
| Citaat:
niels | |
| | |
| | #54 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
@ Dopy, als je regelaar het aankan dan mag je gerust op een 3s lipo vliegen met die motor. Hij slijt wel een stuk sneller, maar een nieuwe is niet zo gek duur en als je hier kijkt denk ik dat er genoeg mensen zijn die hem nog hebben liggen en aan jou willen overdoen voor een prikkie. En anders is de Jamara Pro 480 nog een heel goede upgrade voor 8 euro of zo. @ Deeq2 Dat kan kloppen, op 2s lipo best te gebruiken voor jou doel, maar niet meer op 3s lipo. Zoals Niels al aangaf KV is toeren per volt in de modelbouw. Die berekening van jou klopt in principe ook wel alleen zijn er nog enkele verlkiezen die meetellen en de door jou gebruikte prop kan niet tegen die toeren. Bij de Graupner props zit een papiertje met een formule waarmee je het maximale teorental kunt berekenen van de betreffende prop. Helaas heb ik die formule nu niet bij de hand. De witte Gunther prop en de zwarte prop die MPX er nu bijleveren zijn niet bestand tegen meer toeren dan 15.000. | |
|
| | #55 (permalink) | |
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
En anders de informatie uit deze post gebruiken. Prima regelaartje met een uitstekende beveiligings voor LiPo's. Als je onder de 3V/cel komt (6V vor 2S dus) dan kun je geen gas meer geven en stopt de motor. Alle servo's en zo werken dan nog wel gewoon. Dan doe je het gas helemaal dicht, wacht een seconde en maximaal half gas kun je keurig landen. Een 2S LiPo is prima te gebruiken omdat de spanning van een LiPo heel lang constant blijft, gemiddeld 3,7V per ce, 7,4V voor een 2S. De spanning van een NiMH zakt langzaam in en is gemiddel 1,0V per cel en slechts 6,0V voor 6 cellen. Dus met een LiPo hebt je heel lang hetzelfde en is het ineens afgelopen terwijl je bij NiMH langzaam aan merkt dat "de fut" er uit is. Kies een 2S LiPo met een beetje flinke capaciteit, 2500mAh of meer, en minimaal 20C met een gewicht tussen de 140 en 190 gram. Een NiMH-cel weegt kaal circa 23 gram. Dus een 6 cellen NiMH pakket weegt al 138 gram, 8 cellen al 184 gram. En daar komt nog vanalles bij aan verbindingstukjes, krimkous etc. Hou in gedacht dat goedkope LiPo's ook als zodanig presteren en wat op de sticker staat lang niet altijd waar is, zeker niet bij "chineze" LiPo's. En denk er aan dat je LiPo's nagenoeg altijd met een goede balancer moet laden om de levensduur van de accu te verlengen. LiPo's hebben een speciale laadstand op de lader. Gebruik NOOIT een NiMH/NiCd lader zonder LiPo stand.
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. Laatst gewijzigd door Sleurhutje; 26 april 2009 om 22:39 | |
| | |
| | #56 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 januari 2008 Locatie: Daar waar file staat. Nuttige Berichten: -666 Pincode: 6669 Leeftijd: 32
Weblogartikelen: 1 |
Wat betreft het richtingsroer, deze is qua uitslagen groot zat. Kan er zelfs een slow rol mee maken (ja, enkel met richtingsroer).. Meer moet je er ook niet van verwachten, dan zul je de mod naar rolroeren moeten uitvoeren. Maar zoals gezegd, ik ga er enkel foto's en films mee schieten en van de zomer een beetje zweven.. Dat kan prima met dat "kleine" richtingsroer (welke bij mij overigens de volledige uitslag benut). Zal er van de week eens wat foto's van online zetten. Oke, het is een ordinaire EZ, maar het is toch altijd leuk om "jouw" EZ te tonen aan de rest van de wereld
__________________ 5p1k3 gaat schaalvliegen: Tigermoth van Flair, Pipercup 1/4 van Sig, Sopwith Camel van Hangar9 en FPV |
| | |
| | #57 (permalink) |
| Lid sinds: 24 juli 2005 Locatie: Etten-Leur Leeftijd: 47
|
Ik heb mezelf ook maar een easystar aangeschaft, voornamelijk om wat plaatjes in de lucht te schieten. In een goeie avond tijd in elkaar gezet met secondelijm plus activator. Heb em voor zien van dit 2200kv motortje http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...hless_Inrunner Met deze regelaar http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...eed_Controller Verder zit er een 6 keer 4 prop op. Van het weekend eens proberen. Gr, Moelie. |
| | |
| | #59 (permalink) |
Weblogartikelen: 2 |
Okay, voor de fotofanaten onder ons. Van 3mm Balsahout de binnenkant van de cockpit bekleed om schuiven van de accu te voorkomen (en wat stevigheid in de lengte voor als je wat minder fortuinlijk landt ![]() Als camera gebruik ik een FujiFilm Z10fd, lekker opvallend kleurtje mocht de camera onderweg ooit besluiten een eigen leven te gaan leiden. ![]() Steuntje geknutseld waar de camera diagonaal staat en een paar graden naar beneden wijst. Dit eerst even wat getest met duct tape en dan wat vliegen en kijken naar het resultaat. ![]() De "neuskegel" zorgt ervoor dat je niet schuin vliegt door de schuin geplaatste camera. Ziet er wat raar uit maar in de lucht ziet niemand het. ![]() De Fuji camera heeft als voordeel dat als je de sluiterknop ingedrukt houdt, elke 1,6 seconden een foto wordt gemaakt. Met een 2GB SD-kaartje kun je een krap half uur non-stop foto's maken. Van de 3000 foto's zijn er dan 10 bruikbaar. En dan wat resultaten: ![]() ![]()
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. |
| | |
| | #60 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 juli 2005 Locatie: Etten-Leur Leeftijd: 47
| Citaat:
Net even zwaartepunt gecontroleerd, en met dit cellenpakket helemaal in de neus geschoven ligt ie mooi in balans. Gr, Moelie. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |