![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Hallo, ik ben een beginner in de modelvliegtuigwereld. Ik ben van plan mijn eerste rc vliegtuigje te kopen, maar ik heb geen idee welke het beste is. Hieronder staat m’n lijste met de informatie die ik over de vliegtuigen kon vinden en die ik mischien zou willen kopen. Als jullie betere weten hoor ik dat graag. Mijn budget is erg laag, ik heb er niet meer den 70 euro voor over, want ik wil eerst weten of het modelvliegen wel wat is. Ik weet dat ik van dat geld niet veel goeds kan halen, alleen maar "speelgoed" maar ik wil toch effe weten welke nou de beste aankoop is. Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt!! De meeste heb ik van Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek - Beginners e-vlm c17e Lader & Dubbeldekker ( de enige in mijn hele lijste, heeft dit verder nog invloed op stuur gedrag?) De propeller zit aan de voorkant (mischien van belang als ik crash?, wat ik zoiezo ga doen) Lengte: 480 mm Uitvoering: C-17e Spanwijdte: 510mm Massa: 108g Gebruikklaar ingebouwde Rc-box 27 mHz 12V oplader met sigaretten-aanstekker en mechanische trimmer Bereik: ±100m? Opladen: 8-10 min - Kitty Hawk Propellers (2) zitten acter Lengte: 600m Uitvoering: kitty Hawk Spanwijdte: 700mm Massa: 190g Voedingsspanning model: 4,8V / 300 mAh Voedingsspanning afstandbediening: 8xmignon accu Voedingsspanning oplader: 6xmono (D) batterije Opladen: 12 min Bereik: ? kon ik nergens vinden, mischien 100 zoals bij die andere? Oplader: 6 mono en 8 penlitebatterijen - Mini elektro vliegtuig cessna Naar deze gaat mijn voorkeur, allen ik ben bang dat hij snel kapot gaat. Proppeller 1 voor Lengte: 410 mm Uitvoering: cessna Spanwijdte: 550 Massa: 97g Gebruiksklaar ingebouwde Rc-box 27 mHz 12V oplader met sigarretten aansteker-stekker en mechanische timmer Bereik: ±100m? Opladen: 8-10 min Nu de Silverlit’s, ik weet dat ze slecht bereik hebben enz, maar het is wel van materiaal dat tegen een stootje kan, gewoon piepschuim dus (EPP). Daarom d8 ik mischien een silverlit te kopen omdat hij niet snel kapot gaat. Ik ben van plan als ik een rc vliegtuigje heb buiten te gaan vliegen en de silverlites zijn wel erg licht, mischien te licht? (volgens mij gaat het niet goed met een silverlit als er een klein windje staat). Tussen de types van silverlit zat ik nog te twijvelen vandaar dat er hier nog een paar volgen: - Silverlit X-Twin Air Acrobat Propellers 2 achter Materiaal licht en kan tegen een stootje van EPP (gewoon piepschuim). Lengte: 270 mm Uitvoering : X-twin Air Acrobat. Spanwijdte: 290mm Massa: 25g!! Volgens mij zijn de volgende gegevens bij alle 3 gelijk: Model batterijen: Li-Poly 1x37V Transmitter batterijen: 6x1,5V AA/LR6/ AM3 geen zorg, het zijn gewonne AA batterijen. Op de afstandbediening opladen, mischien nadeel / voordeel? Opladen: 50 min, volgens mij klopt dat niet, lijkt mij een beetje veel Vliegen: 5 min, volgens mij klopt dat ook niet, lijkt mij een beetje weinig. Bereik: 40-50m heb slechte verhalen over het bereik gehoort. - Silverlit Thunder Jet (lijkt een beetje op een ruimteschip) Propellers 2 achter, beschermd door turbine Lengte: 280 mm Spanwijdte: 254 mm Andere gegevens staan hierboven. - Silverlit Airlifter Propellers 2 voor. Lengte: 405 mm Spanwijdte: 460 mm Andere gegevens staan hierboven. Dit was mijn lijste, ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht en ik hoor graag wat jullie aanbevelingen zijn. DoubleLL Laatst gewijzigd door DoubleLL; 3 mei 2009 om 21:55 |
|
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten // Cumulus, Winssen (Nijmegen) Leeftijd: 50
| Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek ?? ??
__________________ Vriendelijke groeten • diy motor tips • Drive Calculator • • diy motor group • Cumulus MFC • |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Guest
|
Ik heb nog eens goed gekeken en gegoogled en gezien dat ik allen maar troep een het opzoeken was. Ik zoek dus een vliegtuigje voor in de achtertuin, park en kleine veldjes. Ik heb wat beter gekeken, en mijn vraag is nu als volgt: wat is het beste speelgoed vliegtuigje om mee te beginnen VLIEGEN, ook als is het troep. Ik ben van plan binnenkort naar een modelvliegclub te gaan en daar ook wat informatie vragen. Mischien meld ik me wel aan, Ga lessen volgens en ga ik voor het grotere werk (dus geen R2F) dan alleen maar "speelgoedvliegtuigjes voor in de achtertuin" en begin ik mischien wel met het maken van model vliegtuig. Maar dat is op VEEL langer termijn, ik wil eerst weten of het vliegen wel leuk is. Ik ga ook eens kijken in een Modelbouwwinkel. dus mischien zouden jullie kunnen oordelen bij de volgende "speelgoed"vliegtuigjes: - Silverlit X-twin, gemaakt van piepschuim en blijkt crash bestendig. Ik dacht dat dat mischien wel een handige zou zijn omdat ik dan gewoon kon crashen zonder dat mijn vliegtuigje aan gort was. Kheb alleen gehoord dat het ontvangst heel slechts is bij deze dingen. - de mini cessna (niet de minium). Ook klein, alleen niet van piepschuim, gaat dus sneller kapot. Heb gelezen dat de cessna vliegtuigen wel goedzijn in sturen enz. - de Easy Star BP Gehoord dat het een goed beginners vliegtuig is, Ik ben alleen bang dat als ik het niet leuk ga vinden dat ik dan goedkoper uit ben met de vorige genoemde. Is dit vliegtuig wel geschikt voor op kleine veldjes? Of alleen op het vliegveld van een modelclub? Ik hoor jullie Commentaar graag aan, dus laat van je horen. Alvast bedankt. |
|
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 9 juli 2006 Locatie: elim Leeftijd: 41
|
multiplex minimag, goed moedig, goedkoop en profesioneel, wil je goed beginnen geef dan wat meer uit en koop wat goed's als je rommel koopt en het gaat stuk is de lol er direct af, begin met een goed sim programma waar je je zender op aan kunt sluiten en binnen een paar week kun je vliegen, minimagje gaat niet gauw kapot, en vlieg t als een volwassene. bij ons vliegen er een stuk of 6 waaronder ik zelf, ik vlieg al 20 jaar en heb er nog steeds veel plezier van, |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Guest
|
Silverlit: leuk speelgoed. Niet om 'echt' mee te vliegen: Cessnaatje: kun je echt mee vliegen, is, mits met begeleiding, ook te gebruiken als trainer, is wel relatief schadegevoelig. Multiplex Easystar: een bijna ideale beginner als je met relatief klein electrospul aan de gang wilt. Het elapor is bijkans onbreekbaar en mocht je het toch aan het breken krijgen, is het heel eenvoudig te repareren. De prop zit bovenop zodat hij niet bij een neuslanding zal breken. Vliegt uit de doos met de standaardaandrijving al goed, maar op termijn wil je er waarschijnlijk een aandrijving met wat meer pit op hebben. Ik vind 'm niet helemaal ideaal, want af-fabriek geen rolroeren en een zwever-uiterlijk. De rolroeren kun je zelf eventueel inbouwen, maar veel beter gaat ie daarvan niet vliegen. Multiplex Minimag: een bijna ideale beginner. Ook van elapor. De prop zit alleen voorop, dus wil nog wel eens breken bij een neuslanding. Als je 'm met de af-fabriek motor uitrust (met gunther propje) vliegt ie goed, maar op termijn wil je er meer op. De Minimag leent zich daar nog beter voor dan de Easystar, zeker voor een beginner. Het af-fabriek propje zul je niet snel breken, het motorschotje helaas wel. Bijna ideale trainer, want ziet er als een echt vliegtuig uit, is bijna onbreekbaar en heeft rolroeren. Opties als je wat groter wilt: de Multiplex Mentor. De minimag is een verkleining van de Multiplex Magister trainer, de Mentor is de opvolger van de Magister. Eveneens van elapor. Calmato EP: niet de beste keuze wat mij betreft. Vliegt op zich goed maar is af-fabriek een beetje ondergemotoriseerd en heeft zwaartepunt-problemen. Is ook houtbouw en dan heeft de Mentor voor een beginner meer voordelen. Calmato GP (brandstof): groter dan de EP, vliegt goed, geen zwaartepuntproblemen. Goede trainer, maar alleen geschikt als je bij een club wilt gaan lessen, wat mij betreft. Houtbouw, dus lastiger te repareren. Slechte kwaliteit folie. Charter (brandstof/electro): Houtbouw, leverbaar als kit of als ARF. Goede kwaliteit folie, goede vliegeigenschappen, maar de Calmato vliegt beter en blijft langer leuk. Ook leuk van Multiplex, en ook wel geschikt als trainer, zijn de twinstar of de spacescooter, als je die nog kunt krijgen. Iets lastiger te vliegen dan de minimag of easystar maar daarom ook weer langer leuk. Een heel andere route kan zijn een shockflyer, bv. een Ikarus Yak. Voordeel is dat die goedkoper zijn op te bouwen, nadeel is dat dat eigenlijk geen trainers zijn. Voordeel daarvan is dat ze het langst leuk blijven. Welk toestel je ook kiest, het is aan te raden begeleiding te zoeken. Dat scheelt je schade, ergenis en kosten. Het minimaliseert het risico dat je tijdens de start met deze hobby zo gefrustreerd raakt dat je afhaakt. Reken op een begininvestering tussen de 200 en 500 euro, waarbij uiteindeiljk 500 dichter bij de waarheid zal liggen. Investeer in goede spullen. Je kunt wel slechte spullen kopen maar zult ze dan toch op termijn willen vervangen. Koop bv. gelijk een goede (computer)lader; dit kost je tussen de 50 en 150 euro, maar daar heb je lang plezier van. Een simulator is een goed hulpmiddel, maar tenzij je van plan bent zonder begeleiding te gaan vliegen, begin dan NIET met een simulator. Je leert jezelf dan foute dingen aan die je instructeur er vervolgens moeilijk weer uit zal krijgen. Mijn advies is om eerst een paar lessen te volgen (zeg 3) en dan pas met een sim aan de slag te gaan. Succes met je keuze en nog 1 waarschuwing: eenmaal begonnen is verslaafd. |
|
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 1 mei 2009
|
Goede tips wat betreft de beginnervliegtuigen. Er is alleen geen rekening gehouden met 2 dingen, budget 70 euro, en achtertuin. Koop gewoon eerst voor 30 euro een silverlit dubbeldekker, dan kun je zien of je het ook na een week nog leuk vind, en je kan in je achtertuin vliegen. Die dubbeldekkers kunnen best nog wat wind hebben, en geven toch meer vlieg gevoel als een sim, ondanks de beperkte besturing. Mijn dubbeldekker heeft een bereik van zeker 70 meter met verlengde antenne, en reageert zeer goed. |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
Kijk eens naar een hoogdekker electro kist, voor nog geen 100Eurie heb je er één compleet. Kijk ook even bij www.modelbouwwinkels.nl. Gr Edje | |
|
| ||||||
![]() |
| Labels |
| beginner, keuze, kopen, vliegtuig |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |