![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 26 juni 2007 Locatie: Almere Leeftijd: 25
|
Ik heb laatst een lipo besteld in Amerika naar grote tevredenheid. Ondertussen heb ik al een aantal keer gevlogen met de easystar (eigenlijk een kopie: Skyraider met ailerons) en ik ben toch wel toe aan een upgrade set. Dit o.a. omdat ik ook bij geen wind wil vliegen en ik denk meer controle te hebben wat betreft hoogte. op dit moment (net terug) staat er geen wind en vliegt mijn Skyraider nog geen 10 meter alvorens weer naar benenden te komen omdat er niet genoeg vaart is. Nu heb ik de volgende combo gezien en ik vraag mij af of iemand de getallen voor mij uit kan leggen. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...4.7_Prop_Combo Ik zie dat de ESC 25A is, betekend dit dat ik ook een 25C LiPo moet hebben? Wat ik uit de motor kan halen is dat hij 1000 rpm draait, verder zegt het mij vrij weinig (afgezien van gewicht etc.) Is dit de moeite waard of zeg je van "je kan beter dat en dat onderdeel los bestellen"? suggesties met toelichting zijn erg welkom, aldoende leert men! Ik weet ook totaal niet wat voor setup ik moet hebben voor de easystar en moet de zoekfunctie kan ik zo geen concrete uitleg vinden. Ik zoek dus een motor, esc (en bec) en prop welke op mijn skyraider passen. Een balans tussen vliegtijd en "opstijgen" vanaf de grond zou prettig zijn. Alvast bedankt! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 2 maart 2008 Locatie: Tilburg Leeftijd: 30
|
Wat betekend het allemaal: 25A staat vermeld bij de regelaar ofwel de esc. Je kunt een esc hebben met ingebouwde bec en zonder. Dit is er een met ingebouwde bec. De bec regelt de stroom terug voor je ontvanger want die mag niet meer hebben als 6V, Je motor krijgt wel de volle hoeveelheid stroom. Verder betekend de 25A dat je esc ( regelaar dus) max 25A of wel 25 Amphere mag hebben. Hij zal kort mischien 30A kunnen hebben daarna brand hij door. Je hoeft geen 25A lipo te hebben. Bij de bec van de esc staat: 2/3 cell ofwel gebruiken met 2 of 3 cell lipo,s Lees ook veel topics door je leert er veel van. Je moet kijken naar een: +- 1800/2200kv inrunner kijken in de maat 380. Dat is een diameter van 28mm, althans dat past kwa maat in een easystar. Bij een skyraider zit de motor er los op volgens mij dus of dat even goed past.... In elk geval met wat geknutsel past het zeker. Het door jouw geplaatste setje is oke maar niet snel. En het leuke van het model is dat hij best snel kan gaan. Ik heb in mijn easystar kort een 4400kv motor gehad. Dat ging ongelimiteerd vertikaal en erg hard. nu zit er een 1800kv motor in en dat gaat toch richting de 90kmh. B.v: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy B36-40-09 2250kv Inrunner $22.79 Daar zet je een 6x4 prop op. Verder kies je er een esc bij die zwaarder is dan het verbruik. Met 6x4 is dat +- 25A, Dus neem er een goedkope 30+ A esc bij. En vliegen met een 3 cell lipo.
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. Laatst gewijzigd door r.marijnissen; 17 juli 2009 om 01:05 |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Lid sinds: 14 september 2005 Locatie: Aarle-Rixtel Leeftijd: 39
| Citaat:
Upgraden kan altijd, maar daar moet je niet de oplossing van je probleem zoeken
__________________ Modelvliegclub de Sticks | |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb er op dit moment een Cam speed prop van 5,2x5,2 op zitten. Zowel de standaard prop als de nieuwe zijn juistom gemonteerd met de tekst naar achter Ook andersom geprobeerd en dat leverde veel minder voorstuwing op. Beide props geven weinig kracht bij motor vol open. Op de sim kan ik zowel windstil als met een matige windkracht 3 redelijk goed overweg met de easystar. (Bijna 10 uur simtijd er op zitten) Wat ik heb meegemaakt qua echt vliegen en de sim komt dit aardig overeen, afgezien van de power. Het sim model word al omschreven als "severly underpowered" en daarmee kan ik wel op redelijke hoogte komen. Ik denk haast dat de motor die er bij zit gewoon niet goed meer is (is een soort van tweedehands, paar keer mee gevlogen en denk dat de vorige eigenaar niet zo netjes is geweest) Als ik er dan toch een nieuwe motor in zet wil ik meteen brushless en wat meer power. Ik had ondertussen al wat werk verricht qua lezen van topics maar er worden zo veel verschillende dingen gezegd dat ik het toch even zeker wil weten voordat ik zo'n 80 euro uit geef voor een vliegtuig waar ik €60,- voor betaald heb. Ik ga straks nogmaals eens rondsnuffelen en zal voor de zekerheid nog even een keer de gekozen spullen posten. Ik ben erg benieuwd of ik het nu dan wel goed heb. Nogmaals bedankt!
__________________ Grtz, Sander Laatst gewijzigd door aslahaye; 17 juli 2009 om 07:43 |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
| Citaat:
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| haha ja dat bedoel ik, maar uiteindelijk wijst de tekst naar de staart van het vliegtuig. Zo bedoelde ik het eigenlijk In vooraanzicht van de motor staat de tekst naar voren. Hier even een kleine wishlist, hopelijk snap ik er nu wat meer van LiPo: ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 25C (ik neem aan dat 20C ook voldoende is?) Motor: KB28-47-17S 2300kv Brushless Motor (FIN) Hobbycity Online R/C Hobby Store : KB28-47-17S 2300kv Brushless Motor (FIN) $29.95) ESC: TowerPro L40-acro 40Amp Brushless Speed Controller. (40 amp genomen met oog op toekomst Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro L40-acro 40Amp Brushless Speed Controller $22.75 Prop: JM 6x4 /152.5x102mm propeller Prop adapter: Prop adapter w/ Alu Cone 1/4x28-3.2mm shaft (Grub Screw Type) Nu heb ik alleen een programmeerkaart nodig voor mij ESC, kan iemand die even voorkauwen voor mij welke ik precies nodig heb? directe link: Hobbycity Online R/C Hobby Store : All Speed Controllers ThanQ!
__________________ Grtz, Sander |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
| Citaat:
Dus de tekst wijst naar de neus van het toestel.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 23
|
juistem, normal wijst de tekst naar voren omdat de motor ook naar voren wijst. In jouw geval is je motor een pusher. De tekst op de prop moet dus naar de voorkant van het toestel wijzen. Ik ben wel benieuwd hoe hij nu vliegt met een juist gemonteerde propellor. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Volgens mij wil je er een vliegend "betonblok" van maken ... motortje van 163 gram is een beetje overdreven, ééntje van ongeveer een derde of een kwart van dat gewicht zal beter voldoen ... ik weet niet wat het kistje weegt (een ES weegt ca. 680 gram) maar meer dan 200W/kg is absolute overlill ... dus (afgerond) ca. 150W vermogen maximaal ... verder moet je de prop-speed ook niet te hoog maken (een ES of "kloon" heeft relatief veel luchtweerstand en dan zal een te kleine prop (met te veel toeren) deze weerstand onvoldoende kunnen compenseren en nodeloos "lucht" gaan malen) ... Kijk je wat Multiplex aanbeveelt, die nemen een Himax B 2810-2150 (=2150KV) deze binnenloper weegt 63 gram dus dicht in de buurt van de originele SP400 (voordeel zwaartepunt verandert niet zoveel, en een binnenloper monteert wat makkelijker op de plek van de SP400) hierop plaatsen ze een 5.5" x 4.5" prop ... deze combinatie "stookt" 17A op 3SLipo = dus ca. 188W (= 275 W/kg = behoorlijk overkill) dus een 20-25A regelaartje is ruim voldoende ... (deze upgrade kost bij MPX € 134,90 (adviesprijs MPX) inclusief 20A regelaar en 3S2000mAh LiPo accu)
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! Laatst gewijzigd door Dirk; 17 juli 2009 om 11:30 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Het is jammer dat ik nu niet thuis zit anders had ik meteen even mijn stomiteit gecorrigeerd.. Ik had inderdaad niet zo op het gewicht van de motor gelet en dat is inderdaad wel een beetje te veel van het goede en een 30 amp esc is voldoende, zal ik daar ook nog eens even naar kijken. Helaas heb ik discalculie (rekenblind) en zeggen al die berekening mij niet zo veel, daar zal ik iets op moeten verzinnen (programmaatje?) Ik ben in ieder geval een stuk wijzer, zo leer je nog eens iets! De bestelling heb gelukkig nog niet geplaatst (zo ongeduldig als ik ben Ik zal de specs van de standaard 400 eens opzoeken en gaan vergelijken Multiplex had in de catalogus geen brushless upgrade staan, heb al een mail gestuurd met aanbevelingen.
__________________ Grtz, Sander |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
| Citaat:
maar om dat uit te sluiten ... een propellor(blad) heeft een bolle en een holle (of vlakke) kant de meest bolle kant moet altijd in de vliegrichting wijzen
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! | |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Grtz, Sander | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 9 mei 2009 Locatie: vlaardingen Leeftijd: 26
|
ik heb ook de protech fusion /skyraider en mij is opgevalle dat met windstil als ik hem gewoon stilstaant gooit gaat hij ook 10 meter en valt hij neer, dus hij moet gewoon wat lucht snelheid hebbe volgas stukje renne en niet te schuin omhoog gooie dan ken je mooi wegvliegen met de standaart motor, maar je schijnt een walkera motor te hebbe brushhless die je zonder aanpassingen erin kon doen. maar daar kom ik straks even op terug groetjes
__________________ hangar: protech fusion axn clouds fly protech calamato |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Citaat:
Het gaat heel even goed totdat het vliegtuig snelheid verliest. Dan gaat het allemaal erg snel en echt hoog krijg ik hem dus niet. Het eerste wat ik ga doen is de prop controleren, werkt dat niet (of vind ik het toestel nog steeds under-powered) dan monteer ik een brushless motor incl. alle benodigdheden.
__________________ Grtz, Sander | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 9 mei 2009 Locatie: vlaardingen Leeftijd: 26
|
ik heb ff gekeke bij mijn prop de orginele en de letters staan aan de voorkant dus zo zou hij moeten en deze brushless motor van walkera past precies in de orginele motorkap zonder aanpassingen en dan heb je ook flinke snelheid en bijna verticaal opstijgen http://shop.righthere.nu/motors-spee.../prod_544.html maar ik vind persoonlijk zowiezo dat het vliegtuig te weinig vermoge heb had wel iets meer ingemogen groetjes jouri
__________________ hangar: protech fusion axn clouds fly protech calamato |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| brushless, easystar, skyraider |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |