Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwtips varende modellen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 januari 2012, 15:31   #16 (permalink)
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo
al mijn accu's komen van een baterij winkel en NIET uit een model shop
als een lood accu lange stijd staat dan willen de platen nogal eens gekke kuren uithalen (sulfide of zoiets)
bij mijn pa staan de accu's dag in dag uit aan de druppel laders(conrad)en hij heeft nooit problemen door het jaar
het kan zijn dat 1 accu inderdaad de geest heeft gegeven
kan je wel testen door de boot op een 6 volt accu te laten varen
als je twee losse nicad's hebt deze mee in serie zetten zodat je boven de 6 volt(8.4) blijft zonder dat de rookie uitschakeld
zo kan je de twee accus los testen al vaart de boot dan wat langzamer bij een defect aan de accu zal je dan meteen zien dat deze instort
dan weet je welke de slechte accu is en kan je der terug mee naar de shop gaan (garantie ???)

gr raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is offline   Met citaat reageren
Oud 28 januari 2012, 16:45   #17 (permalink)

Johan de Vries's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raf Bekijk bericht
het kan zijn dat 1 accu inderdaad de geest heeft gegeven kan je wel testen door de boot op een 6 volt accu te laten varen als je twee losse nicad's hebt deze mee in serie zetten zodat je boven de 6 volt(8.4) blijft zonder dat de rookie uitschakeld zo kan je de twee accus los testen al vaart de boot dan wat langzamer bij een defect aan de accu zal je dan meteen zien dat deze instort
Dank voor de tip; inderdaad heb ik de boot al op één van de twee accu's op 6 volt laten varen, daarmee gelijk een 'black-out' ofwel 'machinekamer dood'. Mogelijk had ik daarmee de mankerende accu te pakken. Maar heb toen niet de test met de andere herhaalt, eigenlijk wel jammer, dan had ik misschien meer geweten. Maar nogmaals dank voor alle tips en adviezen!
Oud 5 februari 2012, 12:18   #18 (permalink)

Standaard

Hallo.
In mijn zwarte zee met een 6 volt accu 8 amp nooit een probleem gehad.
Waarom dan wel met twee accu's, kan maar een probleem zijn een van de accu's te hoge inwendige weerstand. Dit kan je wel meten met een belasting. Neem een halogeen lamp van 6 volt 15 watt of zoiets en kijk dan of de spanning van de accu stabiel blijft. Voor en 12 volt accu natuurlijk een 12 volt lampje gebruiken.
Al mijn boten zijn voorzien van gel accu's van diverse merken maar zelden of nooit heb ik problemen. zoals altijd meten is weten.

Henk
Henk Grondman is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwtips varende modellen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten