![]() |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Nou, ik ben opnieuw met de Sirion aan de slag. Ik dacht eigenlijk, spul er aftrekken en opschuren zodat je het niet meer voelt. Als je die Hongkongcover er af pulkt, komt het plastic er redelijk gemakkelijk af, maar de kleurlaag blijft zitten. Ik dacht: Als het maar glad is. Maar toen ik een stukje gele Oracover over de opgeschuurde vleugel legde, bleek je de resterende plekken zilver heel duidelijk door het geel heen te zien. Dus zit ik nu al een paar dagen te schuren, wel mechanisch. Als het weer ernaar was zou ik dit buiten doen (of desnoods in m'n schuurtje), maar met temperaturen rond de nul is dat niet zo'n feest. Dus zit ik in een egaal bestofte zolderkamer. Als ik nog eens bij de Gamma kom koop ik vast zo'n stofkapje... maar om er nou speciaal voor naartoe te fietsen... In elk geval, alle kleppen (4), winglets (2), en 1 vleugel zijn klaar. Morgen nog de andere vleugel. En dan even goed afstoffen en zuigen en dan kan ik wat leukers gaan doen. Ik ben heel erg benieuwd of de Oracover lukt zonder bellen. Na twee keer zilver bespannen heb ik nu maar heel wat anders gekocht; geel van boven en rood van onder. Dat wordt nog best moeilijk op de vleugelneus, maar het moet wel een beetje uitdaging blijven... Geen foto's; mijn camera komt niet in dat stofhok...!
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Ik heb mijn hele Stratos met 90 grad gefolied . (digitaal gemeten) Warme folie gelijk zacht aan gedrukt met een badstof handdoekje . Meeste is dus direkt op het styro gefolied . Mvg Johan
__________________ | |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Inmiddels ben ik over de helft met het bespannen van de Sirion. Het lukt! Blaasjes die opkomen kan ik zonder veel moeite wegwerken met de bout en een doekje. Met de HongKongCover kwamen ze steeds terug, was het niet meteen, dan wel een dag later. Maar het ziet ernaar uit dat het nu netjes blijft. Kortom: ik zal misschien nog wel eens HKCover gebruiken, maar niet op een ingedekte schuimvleugel. Wat er precies gebeurt is onduidelijk, maar het is niet mooi te krijgen.
| | |
| | #19 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 maart 2005 Locatie: Lelystad Leeftijd: 62
|
Ik lees voornamelijk over het bespannen van een schuimvleugel. Ik neem aan dat schuim iets anders is als depron. Kun je depron ook bespannen en is de HK folie daarvoor geschikt? Ton |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
Ik denk dat je depron misschien wel kan bespannen, maar even een proefje doen lijkt me slim. Een stukje afval-depron, stukje Oracover, bout niet te heet zetten (zo nodig geleidelijk aan heter proberen). Ik weet niet wat de oorzaak was dat ik de Sirion niet kon bespannen met HongKongCover maar wel met Oracover. Er is gesuggereerd dat het schuim bij verwarming gas afgeeft, maar dat zouden dan wel meer klanten van Gerten toestellen gemerkt hebben. Omdat ik een andere vleugel (Robbe Nova) eerder met Oracover had bespannen wat wél goed was gelukt, heb ik het aangedurfd om het een derde keer te proberen. Ik heb wel de indruk dat Oracover wat makkelijker te verwerken is, dus zich makkelijker om ronde vlakken laat spannen etc.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 maart 2005 Locatie: Lelystad Leeftijd: 62
|
Hallo Bart, Depron verven of spuiten is een ding maar bespannen is misschien ook mogelijk en mooier. Het wordt er misschien ook sterker op. En kosten spuiten of goedkope HK folie is misschien gelijk. Ik dacht bij mijzelf b.v. een Lazy Bee te bespannen redelijk recht toe recht aan. Tja dan moet je natuurlijk wel een stukje HK folie hebben liggen en een bout hebben. Ik ben nog maar kort met de vliegtuigen bezig dus heb nog geen werkplaats vol materialen. Alvorens materialen aan te schaffen eerst maar eens de kenners op het forum raadplegen. Dus Bart ik durf het bijna niet te vragen............... Zou jij een stukje depron en HK folie er aan willen opofferen en je bevindingen hier te vermelden. Ton |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Ja dat wil ik wel proberen. Even geduld... vanavond of morgen of zo... Wat depron spuiten betreft: daar is al een boel over geschreven. Acryllak (bv van de Action) kan op zich geen kwaad met depron, het probleem zit 'm in de verdunner die erbij wordt gestopt om 'm spuitbaar te maken. Dat is een of ander vluchtige zooi, en die vreet depron wel degelijk aan. Als je dat eenmaal weet, en je hebt de mogelijkheid om van enige afstand te spuiten (een metertje?) dan kan het dus wel; het is zaak om van zo ver af te spuiten dat de verdunner tijd krijgt te verdampen. Misschien dat je wel meer lagen moet spuiten om het dekkend te krijgen. Ik zal dezer dagen even een proefje depron en HK cover doen.
| | |
| | #25 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juni 2007 Leeftijd: 50
|
Depron is prachtig met goedkope folie en lijmspray van action op te brengen en daarna te bespannen zie: YouTube - Bill Lowe's Ghost indoor airplane Laatst gewijzigd door bluefalconholland; 26 februari 2010 om 18:27 |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
@ Johan Mooi, ik bedoel polypron maar dat zal niet veel verschillen. @bluefalcon Toch wel mooi dat indoor vliegen. Helaas ken ik het niet in Leystad. Hier staat altijd behoorlijk wat wind in die polder. @Bart Kun je ook even testen of de polypron tegen de hoogste stand van het boutje kan. Bedankt mannen Ton |
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Nou, daar ben ik alweer. Ja hoor, Johan en Bluefalconholland hebben gelijk - depron is prima te foliën. Ik heb het geprobeerd zowel met de HongKong folie die ik niet mooi kreeg op mijn Sirion, als met dezelfde Oracover waarmee ik de Sirion uiteindelijk wél goed kreeg. Ging allebei; gek genoeg werd het met de HK cover van meet af iets gladder (ik had een stukje 6mm depron aan de ene kant met HK cover, aan de andere kant met Ocover gedaan). Toen ik daarom probeerde of ik de Oracover mooier kon krijgen... werd het alleen maar hobbeliger. Eerst geprobeerd op de 75% stand waarmee ik foliewerk meestal afwerk... later nog eens met de 100% stand, dat werd niet beter. Conclusie moet zijn dat het allebei kan... maar dat de HongKong cover een ietsje gladder resultaat geeft op depron! Omdat ik toevallig in het bezit ben van een digitale schuifmaat, heb ik van beide folies de dikte gemeten (ja hoor, zonder backing laag Nee, Oralite heb ik niet in huis, anders had ik dat ook wel opgemeten... Dat stukje 6mm depron dat aan beide kanten is gefolied, bracht me al op het idee dat op deze manier de depron wel heel buigstijf werd, en het idee kwam al bij me op dat dit misschien wel interessant was voor een shocky... dus dat was een verrassing om die Ghost te zien. Ja, je kan heel veel van het depron wegsnijden en er dan gewoon overheen foliën, het zal sterker zijn dan de oorspronkelijke plaat depron en véél lichter. Zeker als je het met Oralite zou doen natuurlijk. De rimpeltjes die ik niet weg kreeg krijg je natuurlijk weer heel gemakkelijk weg als er geen depron onder zit...
| | |
| | #28 (permalink) |
|
Dat is snel Bart fijn dat je het hebt willen testen. Ik begrijp dat je het polypron niet hebt laten smelten. Dus ik kan er met een gerust hart mee beginnen. Dat wordt tzt een bestelling bij HK! Gelijk dat boutje maar meebestellen daar. Voor die prijzen kan ik mooi oefenen. Bedankt! Ton |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Ik heb de bout ook nog op max. hitte tegen het depron gehouden. Hoewel het oppervlak iets van glans verandert smelt het niet. Ik vond het erg grappig dat de depron zo buigstijf werd als je het aan beide zijden foliede.... kreeg haast zin een shocky te gaan maken, maar het is niet zo mijn ding. Heb je de Oracover gebruiksaanwijzing gelezen? (want voor de HongKongCover geldt hetzelfde): Hobby-In
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 27 februari 2010 om 10:22 |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: ede Leeftijd: 40
|
een folie boutje is iets wat een modelbouwer moet hebben eigenlijk en deze kosten vaak niet meer als 40 euro inclusief een glij sok (rc technics ). folie kost niet zoveel , aangezien het een experiment is heb je al aangoedkopere folie genoeg .
|
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |