![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 24 september 2005 Locatie: koksijde Leeftijd: 36
|
ik ben toe om mijn eerste scratch build te beginnen en daarvoor ben ik op zoek naar een electrische figuurzaag waar moet ik op letten bij het aanschaffen ervan? mijn eerste bouw zou de skeeter 36" zijn van Kalteisen.com (kwestie om simpel te beginnen) ik veronderstel dat het een kwestie is van de tekeningen over te zetten op het hout en uit te zagen, wat me niet zo evident lijkt is de juiste keuze van hout, alle tips zijn welkom!
__________________ Pararoca Holy moly oodeekay calmato trainer - F4U corsair - edge 540e - sukhoi-31 - der kleine rc uhu - yak 54 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2005 Locatie: Schaijk, N-Brabant Leeftijd: 20
|
alleen triplex en vergelijkbare houten moet je zagen, balsa kun je gemakkelijk met een afbreek-mesje snijden en heb je dus echt geen zaag voor nodig!
__________________ You can't only gather knowledge in your life, you also need skills |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Daar kan een breekmes niet tegen op. Als je geen hebt weet je ook niet wat je mist. Hij is nu vervangen door een lintzaag (lijsten maken) en de CNC Frees . Mvg Johan
__________________ | |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Hoi, ik kan je uit ervaring vertellen dat dit een erg makkelijk en fijn werkend stuk gereedschap is. En het mooie van alles is, zo'n ding is vaak helemaal niet duur ... Er worden vaak gebruikte aangeboden, op jouw vraag waar ie aan moet voldoen ... tja, het werkblad moet stabiel zijn en je moet scherp zaagjes gebruiken. Sommige modellen hebben een stof-afzuiging, is makkelijk maar niet echt noodzakelijk. Verder kan er weinig mis mee zijn. Dan een tip, ik heb er geen belang bij maar Strutter (Ralf) biedt er eentje aan: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...top-craft.html Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Eeehhh ... Hans, de link die je geeft is de site van SPAD, ofwel Simple Plastic Airplane Designs Ik zie niet helemaal wat de topicstarter moet met een electrische figuurzaag en SPAD ![]() Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 24 september 2005 Locatie: koksijde Leeftijd: 36
|
die van hegner kost wel losjes 660 euro...beetje teveel naar mijn gevoel... ik weet ook niet of die die wel veel zou gebruiken, wel voor mijn eerste bouw die van strutter is een optie, enkel: ik woon in België... ik kijk wel uit naar een tweedehands in mijn streek...
__________________ Pararoca Holy moly oodeekay calmato trainer - F4U corsair - edge 540e - sukhoi-31 - der kleine rc uhu - yak 54 |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Hoi, Op marktplaats worden er heel vaak 2e hands aangeboden. Misschien eens op kapaze.be zoeken ? Grtz, Menno
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Sint-Niklaas
|
Hoi, zelf bouw ik bijna al m'n kisten van plan en beschik dus ook over een elek figuurzaag, maar toch beleef ik meer plezier aan mijn Proxxon tafelcirkelzaag. Zagen van liggers ,balkjes en rompzijkanten gaat hiermee perfect, een figuurzaag is eigenlijk meer geschikt voor bochten en rondingen te zagen, en in de meeste vliegtuigen zijn rechte stukken nog steeds in de meerderheid.
__________________ When one has to bend over more than once to pick up his rc-plane, he probably had a bad landing..." |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 17 december 2009
|
wat denk je van spanten? Voor het andere zaag werk heb ik ook wel een cirkelzaag die vaak in de aanbieding zijn bij aldi of zo. koop er een goed zaagblad bij of een set die ze ook wel eens in de aanbieding hebben en je bent daar ook klaar mee Laatst gewijzigd door Gera; 4 maart 2010 om 21:22 |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 23 juli 2008 Leeftijd: 51
|
Ik bouw gewoon met een gewone figuurzaag (zo'n zwart gebogen ijzeren buisje). Met een fijn zaagje (metaalzaagje) gaat het prima. Je zaagt een hele kist (inclusief vleugel spanten die uitgehold zijn) in een avondje. Alleen de lange delen zijn wat moeilijk, maar daar heb je met een electrische figuurzaag ook wel problemen mee. Het meeste werk heb je met het losmaken van de zaag, om die door een (geboord) gat te steken, en weer goed vast te zetten, om een gat uit te zagen. Laatst gewijzigd door Volhout; 5 maart 2010 om 09:33 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |