Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwtips vliegende modellen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 juli 2011, 19:41   #1 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

HugoW's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard Superlichte staart maken; vakwerk of depron?

Vraag: hoe vul ik de contouren van mijn nieuwe staart voor de SIG Somethin' Extra zo licht mogelijk: Met een vakwerk van balsa, of met een vulling van depron?

Click the image to open in full size.

Achtergrond: in veel reviews lees ik dat iets grotere roeren met tabs een grote verbetering is bij dit toestel. Daarnaast heb ik hem omgebouwd naar electro, en daardoor is hij erg staartlastig geworden. Ik moet ongeveer 150 gram lood op de neus plakken voor een goed evenwicht. Ik wil de staart dus erg licht maken, want de staart ligt 75 centimeter achter het zwaartepunt, terwijl ik extra gewicht maar 25 centimeter voor het zwaartepunt kan toevoegen. Dus iedere gram die ik bespaar op de staart bespaart 3 gram toevoegen op de neus.

Alle tips zijn welkom.

Dank,

Hugo
HugoW is nu online   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2011, 19:57   #2 (permalink)

serge pot's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

gelamineerd vakwerk is hier je juiste benadering
je bouwt het stabilo op uit 3 lagen van 2 mm waarbij de lijmvlakken overlappen en dus een stevig geheel vormen .je moet dan wel medium balsa nemen.

heb zo de staart van mijn bristolscout gemaakt en dat is dermate stevig dat het een beste stoot kan hebben ook het richtingsroer.

en je accu zo ver mogelijk naar voren .

depron bouw bij dit soort toestellen is te zwak en te bewegelijk .
Oud 8 juli 2011, 20:59   #3 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Als hij staartlastig geworden is door de ombouw naar elektro heb je de verkeerde setup gekozen.

En vakwerk is lichter als orginal , dat is zwaar balsa .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2011, 09:41   #4 (permalink)

HugoW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plotterwelt Bekijk bericht
Als hij staartlastig geworden is door de ombouw naar elektro heb je de verkeerde setup gekozen
Mooie uitspraak, onderbouwing? De kist moet ongeveer 2.000 -
2.200 gram worden. De motor is 230 gram, 830kv, die moet op 4S met de aangeraden prop 2.500 - 3.000 gram (piek) moeten trekken. De accu is een 4S3000, 313 gram. Op de kist hoort een 6,5 tot 7,5cc tweetakt. Hij is exact conform handleiding gebouwd, met als uitzondering dus deze staartvlakken. De originele staartvlakken zijn klaar en zouden erop kunnen, daarmee is ook gewogen.

Hugo
Oud 9 juli 2011, 11:45   #5 (permalink)

Volhout's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard Zwaartepunt...

Een hele nieuwe staart bouwen....om er zo'n 50 gram uit te halen zal een hele klus zijn. Heb je de delen wel een gewogen? Misschien wegen ze niet eens 50 gram....

Even rekenen ... misschien kun je de motor op een paar afstandbustjes zetten om het zwaartepunt te corrigeren...

reken...reken...

De motor (230 gram + prop = 250+ gram) zit nu op 25 cm voor het zwaartepunt.
Dat geeft een moment van 6250gcm. Je moet 150 gram op de neus plakken (op 20 cm van het zwaartepunt ?) geeft een moment van 3000gcm. Dus je kist heeft totaal 9250gcm nodig.

Een alternatieve manier zou zijn om de neus iets langer te maken. Stel dat je daar 20 gram aan materiaal voor nodig zou hebben, dan zou de motor op de nieuwe positie: 9250 / (250 + 20) = 34 cm moeten komen.....dus 9 cm erbij ....dat ziet er niet uit...

Geen optie dus.....

vleugel naar achteren verplaatsen ... hiervoor moet je weten waar de accu ligt, want die schuift mee in het verhaal. Als ik even aanneem dat de accu in het zwaartepunt ligt, en dus mee schuift met de vleugel verplaatsing, zijn de getallen dramatisch slecht...

reken .... reken .....

Zie bovenstaande: het moment van de staart is 9250 (want dat was nodig om goede balans te krijgen), en de staart is 75 cm lang. Als we ervan uitgaan dat het gewicht in de staart een 2:1 verhouding heeft is de arm van het moment 50cm me een bijpassend gewicht van 9250/50 = 185 gram.
De gewichtsverdeling in de neus nemen we als bovenstaand (250 gram op 25cm, en we willen geen lood toevoegen. Dan krijgen we balans op: (185/(250+185))*(25+50)= 31 cm Dat betekent dat de vleugel 6cm naar achteren zou moeten.

Als je wat meer gegevens hebt over de plaats van de accu en het gewicht, kun je zo berekenen waar de nieuwe vleugel positie zou moeten komen. Mijn schatting is dat het op een cm of 2-3 zou uitkomen als je alles (gewicht romp, accu etc..) mee zou rekenen.

Groetjes,

Volhout.

Aan de andere kant....als je een 200 gram (accu ligt waarschijnlijk wat verder naar achteren) zwaardere accu koopt...kun je langer vliegen. Misschien is de beste opslossing een combinatie... staart herbouwen, motor iets verder naar voren... een cm'tje of twee kan altijd. En wat is nou 150 gram op een kist van over de 2 kilo. Brandstofkisten slepen dubbel zo veel aan brandstof mee.

Laatst gewijzigd door Volhout; 9 juli 2011 om 12:01
Volhout is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2011, 12:48   #6 (permalink)

HugoW's schermafbeelding

Standaard

Dank voor de input. Je hebt geheel gelijk, het zal van verschillende kanten moeten komen. Maar ik weiger zonder moeite zomaar 150 gram lood op een toestel te plaatsen. Als dat nodig blijkt mij mijn 1/4 piper, best, maar niet op zo'n klein stuntkistje.

Ik kan de motor 30mm verder naar voren doen (ziet er vreemd uit, maar nog niet onmogelijk). Met wat modificaties zal de accu dan ook een 50mm meer naar voren kunnen, da's ook een flinke winst.

Vleugel verplaatsen begin ik niet aan, is eigenlijk een complet herbouw van de romp. Dat moet niet nodig zijn. Wel las ik net, al zoekend op RCU, dat bijna iedereen een probleem heeft met staartlastigheid. Niet de idioten die er een saito FA80 op schroeven, maar wel de mensen met een OS55 en kleiner. En een 55 is al een behoorlijke overkill.

De modificatie van het hoogteroer heeft een kleine winst opgeleverd. De nieuwe is 1 hele gram lichter dan de oude! Maar ik moet het stabilo ook nog iets versmallen zodat de tabs er passen, dus totaal denk ik 5 gram winst. Dus 15 minder op de neus! Ik ga het richtingroer ook zo aanpassen; groter en lichter.

Verder zitten er 2 standaard servo's in de romp, ik heb nog 2 kleinere (lichtere) die sterk genoeg zijn en die ook nog eens verder naar voren zouden moeten kunnen. Is ook nog een mogelijkheid.

Hugo

Laatst gewijzigd door HugoW; 9 juli 2011 om 12:52
Oud 9 juli 2011, 13:49   #7 (permalink)

Standaard

en waar zitten je hoogte en richting servo's ?
Oud 11 juli 2011, 14:54   #8 (permalink)

HugoW's schermafbeelding

Standaard

Iets achter het zwaartepunt, niet in de staart. Dan was er nog veel meer te halen. Dat is ook niet de eerste verbouwing, want het levert weinig op. Ik denk dat ik met het verschuiven van de motor en accu het meeste win. Ik heb al een nieuw motorschot gemaakt en ingelijmd, en een gat voor de accu in het oude schot gemaakt. Vanavond weer eens wegen...

Hugo
Oud 12 juli 2011, 06:32   #9 (permalink)

HugoW's schermafbeelding

Standaard

Nog een plan: de staart heeft origineel bracing van stalen stangen met quicklinks. Ik zit eraan te denken een nylon draad te gebruiken. Onder de romp een schroefje waar de draad begint, dan door het stabilo, door het kielvlak, terug door het stabilo en het uiteinde weer aan het zelfde schroefje vast, onder lichte spanning. Dan de draad in het stabilo en het kielvlak borgen met een schroefje en een drupje lijm. In het stabilo en kielvlak zitten al hardhouten inserts. Goed idee?

Hugo
Oud 12 juli 2011, 12:37   #10 (permalink)

Standaard

gewoon doen , elke gram in de staart is er minimaal 10 in de neus .
Oud 12 juli 2011, 12:52   #11 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HugoW Bekijk bericht
Ik moet ongeveer 150 gram lood op de neus plakken voor een goed evenwicht.
Citaat:
Mooie uitspraak, onderbouwing?
Ik ken geen modelbouwer die in zijn somethin'extra 150 gram lood bij moet doen om het CG goed te krijgen .

Op onze club vliegt er ook een , en die heeft er een viertakter op zonder 1 gram lood .

Als jij dus 150 gram aan lood bij moet pakken klopt jouw setup niet .

Mvg Johan
Oud 12 juli 2011, 14:28   #12 (permalink)
Moderatorteam

Burp's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Johan, deze is omgebouwd naar electro wat hem in de neus wat lichter heeft gemaakt waardoor er nu dus wat "te kort" gewicht in de neus zit.

Zodra je alles hebt gedaan en er alsnog gewicht bij moet doen dan zou ik dat in de vorm van een accu doen. Dan is het geen dood gewicht maar nuttig te gebruiken (langer vliegen)

Laatst gewijzigd door Burp; 12 juli 2011 om 16:16 Reden: typo
Burp is nu online   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2011, 14:58   #13 (permalink)

HugoW's schermafbeelding

Standaard

Laat Johan maar, Martin, ik ben lekker bezig en ik kom steeds dichter bij mijn doel. Net even nylon visdraad gehaald voor de bracing, en ik ga vanavond verder aan de vakwerk staart. Ik heb het frame uit de openingspost toch even met depron gevuld en gefolied, kunnen we de boel eens naast elkaar bekijken. Baat het niet dan schaad het niet.

Hugo
Oud 12 juli 2011, 15:50   #14 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Hugo, even off topic maar hoe is het met je Piper? En je had volgens mij ook een goedkope benzinemotor gekocht, ervaringen al deelbaar of heb ik die gemist?
MichielNED676 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2011, 16:02   #15 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
Alle tips zijn welkom.

Martin@ ik heb al verschillende modellen omgebouwd op elektro .
En daar begint het al met het kiezen van de juiste motor .
Het gewicht van deze motor is al heel belangrijk om een juiste CG te krijgen .

Hugo heeft gewoon een te lichte motor genomen en probeert dat nu door grammen achter te sparen te regelen .

En dat gaat gewoon niet lukken zonder er straks lood of een te grote lipo in te pakken .

Mvg Johan
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwtips vliegende modellen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten