Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwtips vliegende modellen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 16 november 2011, 14:17   #16 (permalink)

hmeijdam's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Hoi Gerben,
Een halve graad V-stelling
Dat is weinig.

Hiermee heb ik uitgerekend dat mijn vleugeltip dan op 5,6mm boven de bouwplank moet liggen als de andere vleugelhelft plat op de plank ligt.
(de spanwijdte is 130cm)
Oud 16 november 2011, 16:36   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

H.B.Busking's schermafbeelding

Standaard

Ja, dat is een leuk klassiek kitje. Ik had er een kopie van gebouwd en de doos in tact gelaten. Maarrrrrrja... ik kijk wat anders tegen dat prachtige oude spul aan. Kitjes om te bewaren, ARFjes om te shredden...

Beetje V stelling kan bij een Stik geen kwaad. Met een vlakke vleugel vlieg je iets nerveuzer. Dat ligt bij een kleine spanwijdte vast nog wat gevoeliger.
Doch het is maar net hoe je handen staan.

Alle Phil Kraft stikjes en de meeste derivaten behoren neutraal te zijn op de instelhoeken. Das Ugly Stik (jensen), Middle Stick (Graupner), Sweet Stick, Little Stick Midwest. Big Stik 40 van Great Planes idem, kit en ARF.

M'n voormalige Big Stick 40 ARF heeft nooit echt lekker gevlogen. De vleugels zijn nooit zuiver gebouwd geweest af fabriek. Het was de slechtste ARF die ik ooit in handen heb gehad. Heb hersteld en verbeterd waar nodig zonder het toestel opnieuw te hoeven bouwen... eigenlijk de vleugels niet hebouwd. De romp was kaas... daarna nieuw blits in de folie gezet. De vleugel had ook een lichte V-stelling. Dat was bij deze kist nog iets wat stabiliteit gaf... Was extreem wendbaar in alle RC1 facetten. Maar bij stevige wind werd het op de halve windse rakken een geducht zeiloppervlak wat je stevig moest corrigeren.

Heb met domping en met instelhoeken getest. Kist vloog niet lekker neutraal. (een draak) De domping had bij volgas extreem klimmen tot gevolg. Dus die weer op 0 gezet. (OS 50 SX met tuned pipe)
Uiteindelijk een instel hoek van om de halve graad ingesteld gelaten. Vloog iets beter, maar bleef zoekerig in hoogte. Denk dat ook de te korte staart daar debet aan was en die rare vleugels. De kist moest echt gevlogen worden en niet uit het zicht laten verdwijnen... dan was je hem kwijt.

Het vleugel profiel oogt symetrisch doch is dat is deze niet helemaal. Voor het bouwen is de onderzijde van het achterste deel van het spant vlak. Daarmee kan het zonder hulstukjes vlak over de tekening worden uitgezt.
(Het bouwen met V-stelling is niet echt problematisch, daar zijn wel truckjes voor)

Overigens zie ik Ebay Duitsland en USA nog regelmatig OS 25 SF en zelfs ook wel SFR kogelgelagerde motortjes voorbij komen tegen schappelijke bedragen? De FP motoren zullen het best prima doen, maar zijn in mijn ogen een beetje futloos. Verder zit je altijd met slijtage op dat ene grote klieder glijlager dat zich afdicht met brandstof en op de passing. Moeten met wat meer beleid gestart worden. Je flipt ze niet zomaar even aan op de spinner.
Verder zien ze er natuurlijk patent uit met de ronde koelribbetjes. Maarja als je er toch een hebt liggen...

Overigens stik het van de stik draajes op RC-Universe....
Hier er een van... ook hier komen power issues aan de orde...
http://www.rcuniverse.com/forum/m_52..._2/key_/tm.htm

En het prachtige Das Ugly Stik draadje...
http://www.rcuniverse.com/forum/m_27...tm.htm#2769063
Dat is bijzonder informatief!

Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 16 november 2011 om 16:50
H.B.Busking is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2011, 17:22   #18 (permalink)

hmeijdam's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H.B.Busking Bekijk bericht
Het vleugel profiel oogt symetrisch doch is dat is deze niet helemaal. Voor het bouwen is de onderzijde van het achterste deel van het spant vlak. Daarmee kan het zonder hulstukjes vlak over de tekening worden uitgezt.
Praat je nu over het profiel van de Stick?
Ik heb net ter controle even van de kit van de Barnstormer een ribje uit z'n sjabloon gehaald, maar als ik die er ondersteboven weer in leg, dan past hij naadloos. Dan moet het wel een symmetrisch profiel zijn toch?
Ook het profiel van de achterlijst, waar de rolroeren aan komen te hangen is symmetrisch.

Het toeval wil dat ik hier nog een ongebruikte OS-Max .25 SF heb, dus wellicht zet ik die er dan eerst op ipv de OS-Max .30 FP

Laatst gewijzigd door hmeijdam; 16 november 2011 om 17:25
hmeijdam is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2011, 17:42   #19 (permalink)
Moderatorteam

Stevo's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hmeijdam Bekijk bericht
Praat je nu over het profiel van de Stick?
Ik heb net ter controle even van de kit van de Barnstormer een ribje uit z'n sjabloon gehaald, maar als ik die er ondersteboven weer in leg, dan past hij naadloos. Dan moet het wel een symmetrisch profiel zijn toch?
Ook het profiel van de achterlijst, waar de rolroeren aan komen te hangen is symmetrisch.
Heb begin jaren 90 (1 of 92) ook het zelfde toestel gebouwd zonder V-stelling. bij mij stonden er 2 landingsgestellen op, ééntje om gewoon te landen en eentje om op de rug te landen.

Deze kisten zijn zo vergevingsgezind dat het allemaal weinig uitmaakt.

Op een bepaald moment heb ik geleerd dat je niet zo nodig rond alles een studie hoeft te maken of rond alles vragen moet stellen, deze Barnstormer van RPM is er één van Het is tamelijk foul proof.

Ik dacht dat ze een Clarck Y modified hadden gebruikt voor deze kist. Ziet er allemaal symmetrisch uit maar niet helemaal.

Stevo

Laatst gewijzigd door Stevo; 16 november 2011 om 17:45
Stevo is nu online   Met citaat reageren
Oud 16 november 2011, 18:14   #20 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

H.B.Busking's schermafbeelding

Standaard

Even ter illustratie... Das Ugly Stik gekit door Jensen ism Phil Kraft (M'n kit is vermoeddelijk uit 1968 )

Rib...

Click the image to open in full size.

Plandeel 1

Plandeel 2

Ik kan de dehydral nog wel even meten photoshop...

Hier nog wat meer... waar anders...
http://unclewilliesplans.com/about36.html

Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 16 november 2011 om 18:24
H.B.Busking is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2011, 18:44   #21 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

dubbelpost

Laatst gewijzigd door Harold; 16 november 2011 om 18:47
Harold is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2011, 18:46   #22 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

De barnstormer 25S heeft zuiver symetrisch profiel.
In het verleden ook wel vleugels zonder V-stelling gemaakt. Zonder de expo van tegenwoordig vloog dat wat vreemd. Rolroertjes zijn smal, dus je geeft steeds teveel omdat het wat laat reageert en dan weer compenseren. Lijkt mij nu geen probleem.

Mijn laatste verbrandingsmotor kist (198 was trouwens ook een barnstormer. Nog de orginele 20S van Pilot. Met webra blackhead en graupner tunepipe. Standaard domping en V-stelling trouwens.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwtips vliegende modellen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten