![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 september 2002 Locatie: groningen Leeftijd: 54
|
Collegae! Stom toevallig ben ik misschien in de gelegenheid om (voor een zacht prijsje? :P ) de voorraad hout, die destijds nog in een modelbouwzaak te Veendam lag, te kopen. Het gaat om grote planken dik balsa, en allerlei latjes, diverse soorten en maten. Maar, het is wel plm. 10 - 15 jaar oud. Is dat erg? Als het allemaal zo krom is als een hoepel, hoef ik het niet. jan.
__________________ Alle mannen willen maar één ding: gelijk hebben. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
tja, als het krom is kan je dat makkelijk zien. Dat ligt aan hoe het opgeslagen is. Meestal valt balsa wel mee, triplex trekt snel krom. Oude bouwdozen van vroeger bouwen nog steeds lekker
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Turbine Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 39
|
Ik heb ook balsa liggen van +10 jaar oud. Het nadeel is dat het droger wordt naargelang de ouderdom en dat leverd niet altijd schitterende mechanische eigenschappen op. Zo heb ik balsa plankjes van 2 mm liggen die dermate oud en droog zijn dat ze ook al hun sterkte en buigzaamheid zijn verloren (ze knakken gewoon middendoor bij het buigen daar waar vers balsahout gewoon heel blijft). Daarom geef ik ook de voorkeur aan "jonge" balsa. Stevo
__________________ Number of take offs must always equal number of landings otherwise you're in trouble. Remember the time when flying was dangerous and having sex was safe. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
is hard geworden in het goede model
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Turbine Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 39
| Citaat:
Ik heb ooit een Curare 60 gehad van 20 jaar oud volledig uit balsa en het gene ik beweer was meer dan ooit van toepassing op dat model. Scheuren in de houten romp bij de minste niet zo zachte landing dat je het niet meer voor mogelijk hield. Uiteindelijk bleek het balsa dermate droog geworden dat het gewoon ook al zijn sterkte had verloren. PS: Ik heb dat probleem normaal gezien niett aangezien de meeste van mijn modellen nooit meer dan 10 jaar meegaan Stevo
__________________ Number of take offs must always equal number of landings otherwise you're in trouble. Remember the time when flying was dangerous and having sex was safe. | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
|
Mijn huidige wedstrijdmodel is gebouwd uit hout van een voorraad uit 1986. Geen enkel probleem, het is zelfs lichter. Mijn advies: gewoon gebruiken.
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 23 september 2002 Leeftijd: 41
|
En mocht het te droog zijn kan je het lijkt me gewoon met de plantenspuit bewerken. Wel aan beide kanten even veel. En dan netjes recht stijf opstapelen. Dan trekt het overal evenveel door. Het mooiste daarna zou zijn het hele boeltje in een dichte kist te leggen. Zodat het er overal evenvochtig is. Anders zouden de buitenkante weer te veel uitdrogen. Het lijkt me voor jou juist een uitdaging Jan Dit verhaal geld dus als het te droog is. Dan moet je wel weten hoe vochtig het moet zijn. Ik zal het wel eens meten van de week. Als het lukt met de vochtmeter voor hout van ons werk. Maar dan moet ik eerst op balsa uit want dat heb ik niet. |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Lid sinds: 26 juli 2010 Leeftijd: 16
| Citaat:
ik zoek balsahout voor een modelzeilboot, weet jij waar ik dat kan vinden in brugge??? mvg jonas | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
|
Balsahout gedraagt zich anno 2010 net zo als in 2005, dus ik zie het probleem niet zo.....
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |