![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 30 november 2008 Locatie: Uden ( The Wings ) Leeftijd: 67
|
Het is mogelijk al vind het zelf maken van een prop wel een risico inhouden omdat je nooit kunt zeggen bij welk toerental het gevaarlijk gaat worden, b.v als je prop bij 10.000 Rpm uitelkaat spat zijn de bladen dodelijke projectielen dan wil ik niet in de buurt staan.
|
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 december 2010 Locatie: geldermalsen Leeftijd: 16
| Citaat:
en ik heb een keer een laag van 2 cm in een beker gedaan, hard laten worden en eruit gehaald. en die is tog behoorlijk hard en sterk. ik zou hem kunnen gebruikn als ijshocky puk. en ik verdik die hars met glass bubbles ander is het maar net iets dikker als water, en ik vind wel fijn als het een beetje dik is. maarja, ik ga eerst maar eens kijken hoe ik een goede mal ga maken. iemand suggesties? mvg david | |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juli 2009 Locatie: leiden Leeftijd: 33
|
Epoxy is puur een bindmiddel de glasvezels geven de sterkte. glassbubbels is werkelijk glas stof. je kunt dan beter kortevezels toevoegen. je kun wel een epoxymal maken van een apcprop door deze met lossing te behandelen en epoxy erover te gieten.
__________________ GP ultimate-piper j3cub rip -Decathlon-extra 3.25- T-rex 450 - blade mcpx - nine eagle solo pro bumper chopper |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Een propeller van kunsthars zonder de glas- of koolstofvezels die de trekktachten opnemen is levensgevaarlijk. Die spat bij de eerste keer draaien uit elkaar en dat kan tot ernstige verwondingen leiden. Absoluut niet doen! Ook niet in jeugdige overmoed!
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 december 2010 Locatie: geldermalsen Leeftijd: 16
|
ik zal erg voorzichtig zijn en goed testen op een grootte afstand, oke? en ik vraag ook alles hier zodat ik ook een beetje wat een goede materiaal keuze is enzo, dus komt allemaal goed. Citaat:
moet je die dan open snijden? en stel je voor je gaat zelf een een prop maken en je zou hier bestellen: Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. wat zou je dan precies allemaal bestellen? mvg david | |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Rob Metkemeijer. Ik heb nog geen berichten gehoord over uiteenspattende carbon props. De enige waarvan ik dat weet waren de gele Kavans.....
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juli 2009 Locatie: leiden Leeftijd: 33
|
je moet de mal uit twee delen maken met lossing tussen de eerste en tweede gieting. zo heb je een perfect stuitbare en deelbare mal.
__________________ GP ultimate-piper j3cub rip -Decathlon-extra 3.25- T-rex 450 - blade mcpx - nine eagle solo pro bumper chopper |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 6 december 2011
|
Kijk hier maar eens: uitstekende instructies van Wout Moerman met enkele nuttige doorverwijzingen ook. Met enig geduld en veel zorgvuldigheid zijn perfect gebalanceerde balsaprops te maken, wel voor rubber. Weet niet of electro een goed idee is met eigenbouwprops. Propellers uhu |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Lid sinds: 23 december 2003 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 47
|
In de F5B scene worden zelf props gemaakt. Het is niet simpel en zeker niet goedkoop. Als je al niet weet hoe je iets moet lossen zou ik eerst eens gaan proberen een modelletje af te vormen, een bootje of iets dergelijks. Daar leer je veel van. Als je komend seizoen eens in de buurt bent van een F5B wedstrijd dan kan je komen kijken hoe de props eruit zien. Waarschijnlijk is er ook wel iemand die zelf props bouwt aanwezig. En 2-3 Juni hebben we een europese wedstrijd, daar zijn mensen die hun modellen en props zelf bouwen, zeer leerzaam! Maar dan even ter info. Props worden gemaakt van een laagje carbonweefsel, gevuld met rovings en kevlarband. Een prop heeft een boven en een onderschaal. Meestal zijn de mallen van cnc gefreesd aluminium. De schalen worden ingesmeerd met lossing. Dan een laagje carbonweefsel, de mal afvullen (van tip naar tip) met rovings en kevlarband. Dat doe je op beide schalen. De schalen zet je op elkaar (de mal sluiten) en laat hem op verhoogde temperatuur uitharden, minimaal 24 uur. De mengverhouding epoxy en harder is zeer belangrijk, ik werk met een grammen weegschaaltje. Als de hars niet goed in verhouding is hardt de hars niet goed uit of wordt te bros. Ook als de rovings niet goed doordrenkt zijn wordt de prop niet stijf. Alles met gevolg dat een prop kan exploderen. Als dat gebeurd is je model stuk, of je motor ligt in stukken. Gevaarlijk voor personen is het niet echt, als je achter de prop blijft. De energie is vrij snel uit een blad. Maar.... ik bouw al erg lang uit mallen en waag me niet aan props. Kopen is goedkoper en ik ben niet zo'n topvlieger dat ik props moet gaan ontwerpen dus zelf bouwen. GJ
__________________ www.F5B.nl |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 juli 2007
|
En David? Prop al af???? Citaat:
Ik heb ooit eens een blad van een 3-blads 21x12 carbon prop af zien breken in de vlucht. Ik noem geen merk, maar bij navraag zei de fabrikant dat dat ongeveer 3-4x per jaar gebeurde op de 4000 props die ze per jaar verkopen. Schijnt dan een fabrikagefoutje te zijn. In dit geval stuurde de fabrikant een nieuwe prop en een nieuwe spinner toe. Maar doordat de motor nog een paar slagen had gemaakt nadat het blad eraf was, en de prop dus zwaar in onbalans was, moest de krukas opnieuw gericht worden. Daarnaast moet je er niet aan denken wat er was gebeurd als dat blad al op de grond af was gebroken. De meeste vliegers met brandstofmotoren geven op de grond eerst even vol-gas om te kijken of de motor goed draait. Ik doe dit ook, maar let er tegenwoordig wel ERG goed op dat er niemand naast of voor de prop staat.. Want zo'n carbon blad.. komt hard aan als ie bij 6500 toeren los komt.
__________________ Full Throttle Fury! | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |