![]() |
| | #17 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Tja dat is wel leuk gezegd... maar een ontwerp als op de foto van Gurodewa wordt toch wel heel ingewikkeld als je konsekwent donker over lichter wil plakken...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Sint-Niklaas
|
Al bij al valt dat probleem nog mee. Als je goed kijkt zie je het, maar het is zeker niet storend. Nu vind ik folieën het minst leuke werk aan bouwen, maar ja het moet nu eenmaal. Daarom probeer ik er meestal een mooi ontwerp bij te verzinnen, zodat het resultaat het vervelende werk ietwat verzacht achteraf. En de complimenten op de club zijn dan weer een stimulans om het volgende model weer mooi af te werken.
__________________ When one has to bend over more than once to pick up his rc-plane, he probably had a bad landing..." |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 2 maart 2008 Locatie: Tilburg Leeftijd: 30
|
Maar jij hebt nog geen problemen met lucht blaasjes? Zoals eerder genoemt.... Misschien lag het dan toch aan de bespanner dan ipv de folie.
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
Als je niet oplet heb je ook met deze folie luchtblaasjes, om deze te vermijden warm ik het oppervlak waarop andere folie komt even op met m'n foliebout, daarna kan je de te strijken folie er al min of meer als een sticker opplakken, want door de warme ondergrond begint te lijm al wat te plakken. Wel de te plakken folie zo strak mogelijk trekken. Zitter er nog blaasjes onder, deze naar de zijkanten uitwrijven. Desnoods een fijn naaldje gebruiken om ze lek te prikken. Nu heb je met fijnere stroken meestal geen probleem met luchtbellen, grotere stukken kunnen soms wel eens voor een vloek zorgen. Nog een tip: neem je tijd voor het bespannen, als je gauw gauw even gaat folieën, zal het resultaat er ook naar zijn.
__________________ When one has to bend over more than once to pick up his rc-plane, he probably had a bad landing..." |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Lid sinds: 3 september 2002 Locatie: Annen Leeftijd: 50
|
Vorig jaar een rol transparante folie gekocht. Het werkt inderdaad iets anders dan Oracover. Maar ook mij stoorde het dat het coveren van een kist vaak nog duurder is dan de kist zelf. Heb geen ervaring met diverse kleuren over elkaar. En stel dat je inderdaad wat extra werk hebt om blaasjes weg te kijgen en stel dat je inderdaad een rimpeltje meer hebt, hou dan in je achterhoofd dat je een fractie van het bedrag kwijt bent t.o.v. oracover. Prima folie |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |
| | |
| | #27 (permalink) | |
| Lid sinds: 22 augustus 2005 Locatie: Uden/Nistelrode Leeftijd: 38
| Citaat:
Het schuim blijft op de een of andere manier ontgassen, lijkt mij. Misschien wel te heet gefolied??? Gewoon op balsa lukt het mij normaal aardig tot goed (2 lagen is wel eens lastig.). Tempex eronder , en het is doffe Elende.
__________________ voor de site van The Wings hier klikken | |
| | |
| | #28 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 februari 2005 Locatie: uden
|
dat komt omdat de warmte van het te folien opervlak te warm word en de warmte niet weg kan dat bij abachi ingedekte schuimvleugels.! bij balsa ingedekte vleugels gaat dat wat beter omdat balsa de warmte goed doorlaat maak de boel niet te heet wand dan smeld de stiropor n tip abachi altijd doffe elende die vleugels zijn het mooist te behandelen met 20 gr glasmat en g4 kijhart en goed te behandelen en te lakken
|
| | |
| | #29 (permalink) |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
|
Heeft met de warmte minder te doen Johan . Balsa beplankte styro delen foen ik met 160 grad . Is gewoon een chemische reaktie dat styro altijd een gas vrijgeeft . Met Oracover heb ik de beste resultaten als er styro in zit . Zelfs een zagi heb ik met Oracover bespant direkt op de styro kern . Mvg Johan
__________________ |
| | |
| | #30 (permalink) |
|
Voila het eindresultaat: ![]() ![]() Een Duitse firma is in ieder geval een goede klant kwijt. Eens je een volledig toestel bespannen hebt, merk je dat het echt wel goed materiaal is. Nu is het wel nog even afwachten wat de troep uit de uitlaat aanricht op de folie, maar eens de folie goed heet gestreken is, is hij verduiveld moeilijk los te krijgen. De vleugel van het toestel is ook een piepschuim kern met balsa bedekt, maar ik heb geen problemen gehad met luchtbellen tijdens het folieën en erna. Wel is het nog even afwachten wat de zon en zomerse temperaturen gaan uitrichten. Voorlopig oordeel 9/10
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |