![]() |
| | #92 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 oktober 2006 Locatie: Leusden Leeftijd: 66
| Citaat:
groeten Rido
__________________ Club: Gooi & Eemland | |
| | |
| | #93 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 maart 2005 Locatie: Lelystad Leeftijd: 62
|
Even weer terug on topic een vraagje over het folien. Ik zag in een beschrijving dat je b.v. bij binnenhoeken een hoekje folie vooraf moet inplakken. Moet je b.v. bij doorvoeren zoals op de foto ook alvast een klein stukje plakken, want je zult de folie toch moeten insnijden om over die bevestigingspunten te krijgen. Of kan je alleen volstaan met insnijden en er overheen trekken bij die punten? Blijft het dan mooi sluitend om de doorvoer? |
| | |
| | #94 (permalink) |
| Lid sinds: 9 september 2002 Locatie: Zoetermeer Leeftijd: 49
|
Ik zou er nog een klein stukje overheen plakken met mooie ronde hoekjes. Dat moet je doen voor het krimpen wan anders loop je de kans dat bij het krimpen je over de insnijding verder gaat wijken. Dat stickertje kun je makkelijk knippen uit een reststukje. |
| | |
| | #96 (permalink) |
|
Ik zou het andersom doen. Eerst de grote flap met doorvoer. Daarna over de doorvoer nog een stickertje. Andersom kan ook Wat je wilt voorkomen is dat er een scherpe snede in je grote lap folie zit/ overblijft. Dus over de snede, of net aan het einde van de snede, moet een stukje extra folie komen wat bij het krimpen voorkomt dat je folie daar verder gaat uitscheuren. Verder is het ook handig om het stickertje tegen je doorvoer omhoog te plakken. Dan moet het wel uit 2 stukjes of de randjes van je snede. Als je die flapjes omhoog plakt dan hecht het ook nog extra. als alles af is en gekrompen dan kun je die extraatjes ook nog wegsnijden. -| -| -|= -|x===== ...................stickertje -|xxxxxxxxxxxxxxx.........grote lap -|---------------.........hout ----------- |
| | |
| | #98 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 maart 2005 Locatie: Lelystad Leeftijd: 62
|
Gelijk nog maar een vraagje. Zo'n roer hoe beplak je dat? Hij is 6 mm dik ik neem aan dat je dan niet op de kopkant stopt. Ga je dan van de ene kant helemaal om de rand naar de andere platte kant en hoeveel mm laat je dan op de andere kant staan? Eigenlijk geldt dat dan ook voor een vleugelrand toch? Moet ik de randen ook echt rond schuren? |
| | |
| | #99 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2005 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 51
|
De randen hoor je minimaal netjes rond te schuren, bij de meeste toestellen probeer ik richting V te gaan. Voor het foliλn eerst een kant en dan een paar mm. om de rand heen, randen dan goed heet vastzetten/krimpen. Dan de andere kant tot het midden, het is dan de bedoeling dat je nu een overlap hebt van ongeveer 5mm. of ietsje meer. Succes.
__________________ The older the boy the more expensive his toy |
| | |
| | #100 (permalink) |
|
Gaan we uitproberen, ik ben benieuwd heb nog nooit met dit spul gewerkt. Ik heb nog een kapotte vleugel van de Lazy Bee waarmee ik kan experimenteren. Resultaten laat ik wel zien in het draadje van mijn Pou Du Ciel. Bedankt. Ton |
| | |
| | #101 (permalink) |
|
Folie is binnen en ben al aan het uitproberen geweest. Dit is voor het eerst dat ik folie gebruik en het valt me nog niet mee op dichte depron vlakken. Welke fohn/ verfbrander gebruiken jullie? Zijn ze er ook die een regelbare temperatuur hebben? Een gewone haarfohn wordt niet heet genoeg. Onderstaande voorbeeld vleugel heeft bovenop een opstaande tip. Plak je dan het vlakke deel apart en het opstaande deel apart? Ton |
| | |
| | #102 (permalink) |
|
Zonde van de folie! Haal morgen bij de Action / Kruidvat oid een paar gekleurde 'permanent markers' en kleur je model lekker met viltstift. Als je echt wilt folieen dan maak je eerst wat proeven op afval depron en niet op je model. Dan merk je vanzelf wat je problemen zijn en lun je lekker expirimenteren. Pieter |
| | |
| | #103 (permalink) |
|
Pieter ik begrijp je reactie en bezorgdheid maar wat je niet weet is dat deze vleugel al in de boom gehangen heeft en dus nu een mooi proefkonijn mag zijn. Dus de vragen blijven staan. Ton |
| | |
| | #104 (permalink) |
|
Hallo, Hier mijn bespannings oefen resultaten. Zoals ik al eerder zei is dit de eerste keer dat ik met folie werk. Ik gebruik dus de HK folie in combinatie met een folieboutje. Ik heb op een oude gehavende depron vleugel van de Lazy Bee geoefend. Ik moet zeggen dat het best wel moeilijk is en dat de folie er een paar keer is af geweest voor dat ik dit resultaat had. Het is ontzettend dun die folie en wat me opvalt is dat je de struktuur van de depron kunt zien. Hier de eerste foto. Het witte middendeel is een expiriment met later opgeplakte ribben. Het gaat mij dus nu uitsluitend om de zijvlakken. In het tegenlicht op 1m afstand ![]() Uit het licht ![]() vleugeltips van dichtbij ![]() ![]() Nou schiet er maar op los ik sta open voor alle opbouwende kritiek. Ziet dit er normaal uit bij depron? Moet het depron eerst nog bewerkt worden? Zo ja hoe en wat. Wat me opvat is dat de rode kleur beter lijkt dan de grijze. Graag hoor ik van jullie alvorens mijn Pou Du ciel aan te pakken. Bedankt Ton |
| | |
| | #105 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 oktober 2006 Locatie: Haarlem Leeftijd: 60
|
Misschien een domme vraag, maar is het wel de bedoeling om depron met folie te bespannen ? Dat lijkt me ontzettend moeilijk. Als je wilt oefenen kun je dat beter doen met het (open) geraamte van een vleugel. Hier een voorbeeld: ![]() Succes, JH
__________________ Geluk: Een goede gezondheid en een slecht geheugen. Laatst gewijzigd door JHvdK; 16 april 2010 om 11:33 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |