Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Bouwverslagen - Auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 16 december 2011, 09:40   #31 (permalink)

roodstreepje's schermafbeelding

Standaard

Dat is een mooi verslagje dat je gemaakt heb Ronald.

Proficiat dat je zolang kunt afblijven van dat VP spul, zal niet gemakkelijk zijn.

Ben wel benieuwd naar de prestaties.
Ik zie jullie wel op 29 januari in Purmerend.

steven
Oud 16 december 2011, 15:28   #32 (permalink)

GeertG's schermafbeelding

Standaard

Mooi ding, volgens mij hou jij wel van axial

groeten, Geert
Oud 16 december 2011, 19:03   #33 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Haastnooit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodstreepje Bekijk bericht
Dat is een mooi verslagje dat je gemaakt heb Ronald.

Proficiat dat je zolang kunt afblijven van dat VP spul, zal niet gemakkelijk zijn.

Ben wel benieuwd naar de prestaties.
Ik zie jullie wel op 29 januari in Purmerend.

steven
Dankje voor de complimenten Steven. Dat doosje met oa VP spul heeft idd een grote aantrekkingskracht ... lol. Maar ik kan me tot nog toe nog beheersen .... Heb ook nog niet alles compleet dus dat maakt het iets makkelijker.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GeertG Bekijk bericht
Mooi ding, volgens mij hou jij wel van axial

groeten, Geert
Ja, dat klopt wel. Axial maakt op zich niet zo veel wagens, maar wat ze maken is precies in mijn straatje Ook de Wraith en de Exobuggy spreken me wel aan, maar voorlopig komen die er nog niet bij hoor !
Oud 16 december 2011, 23:20   #34 (permalink)

Ghossie's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de Wraith vorige week in t echie mogen aanschouwen, tis geen crawler of trial maar een waanzinnig auto om je mee uit te leven in ruw terrein met een hoog fun gehalte.
Ghossie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 december 2011, 23:58   #35 (permalink)

darkfire's schermafbeelding

Leeftijd: 14
Standaard

volgens mij is de wraith een stap tussen de crawlers en de exobuggy van axial.

Oud 17 december 2011, 10:54   #36 (permalink)

Leeftijd: 25
Standaard

ja met alle logische problemen van highspeed met solid axles :P
Oud 17 december 2011, 11:07   #37 (permalink)

Standaard

Ja OK, nu graag weer ontopic blijven en de discussie over de Wraith ergens anders houden
Oud 17 december 2011, 13:33   #38 (permalink)

douwe's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Volgens mij kun je die reply's gewoon zelf verwijderen ronald...
dus ook deze.. dan schoon je je topic zelf weer ff op
Oud 17 december 2011, 14:15   #39 (permalink)

Standaard

Nah, dat vind ik niet perse nodig, een beetje chitchat over andere dingen vind ik niet zo erg. Maar liever geen hele discussie over het functioneren van een ander type as in een heel andere setup
Oud 17 januari 2012, 17:25   #40 (permalink)

Standaard

Afgelopen zondag naar de rookiecrawl geweest in Purmerend, het was een gezellige en leerzame bijeenkomst. Jammergenoeg kon ik niet de hele dag, dat moet de volgende keer zeker anders ... LOL

Het was ook de laatste rit met de XR10 in stockvorm, en dat is maar goed ook, want de zwarte verf laat los van de body. Kennelijk een spuitbus van mindere kwaliteit want het geel blijft perfect zitten. 's Avonds heb ik de meeste verf er zo vanaf kunnen pulken .... De XR10 heb ik gisteravond compleet gedemonteerd, de huidige stand is:

Click the image to open in full size.

Nu kan de BJ4 ombouw beginnen .... wordt vervolgd !!!
Oud 11 februari 2012, 21:18   #41 (permalink)

Standaard

Upgrade achteras

VP rear axle top
VP rear axle linkmount
VP motorplate
VP gearbox
VP lockouts
BWD “Blade” 5 point rear axle brace
BWD Motor sav’r

De achteras is zo een beetje de “achilleshiel” van het XR10 chassis, bij (extreem) zware belasting kan flexibiliteit in de as de gearmesh in de gearbox negatief beinvloeden. Tel daar de (te) kleine stock 8mm lagers van de gearbox bij op en je hebt een prima recept voor afbrekende tanden van de gears in de gearbox. Dit alles zoals gezegd bij absurde extreme amerikaanse behandeling.

De stock as en gearbox hebben het bij mij tot nu toe prima uitgehouden, geen enkel probleem gehad. De stock gears zijn na een jaar gebruik nog steeds in uitstekende conditie, de VP bushings hebben hun werk goed gedaan. Eigenlijk heb ik geen enkele reden om iets te veranderen …. maar omdat het budget er is en het gewoon onwijs mooi spul is krijgen de assen een “Full VP Treatment”.

Op bovenstaande foto de VP linkmount, motorplate met 10mm lagers en de stock Axial gears. Deze blijf ik voorlopig gewoon gebruiken, ik heb ook nog een setje in reserve. Mochten er onverhoopt toch tandjes gaan breken, dan wordt het tijd om ook deze te upgraden naar een setje van RC4WD.

Omdat ik niet zo van opvallende kleuren en een bonte auto hou, heb ik gekozen voor allemaal zwarte upgrade parts. Hierdoor lijkt alles in eerste instantie gewoon stock, maar als je beter kijkt ….

De stock axle brace heb ik vervangen door een ietsiepietsie stoerdere variant van Billet Works Design (BWD). Dit was geen abc’tje, de passing van de BWD brace is afgestemd op de stock axle top en linkmount. Een paar kleine aanpassingen waren nodig om de boel op de VP axle top te krijgen.

Upgrade vooras

VP front axle top
VP front axle linkmount
VP motorplate
VP gearbox
VP Chubs
VP knuckles
VP Knuckle weights
BWD servomount
BWD Motor Sav’r
RowdyRacing batteryplate
Chaotic Crawlers Ti steering tierod

Na de achteras is het de beurt aan de vooras, gearbox failure bij de vooras komt veel minder vaak voor. Maar ook hier heb ik gekozen voor “Full VP treatment”.

Ook de stock gears uit de vooras waren nog in prima conditie en zitten nu dus weer gemonteerd in de VP gearbox. Uiteraard heb ik de stock C-hubs en knuckles vervangen door aluminium exemplaren van VP. Verders nog een BWD servomount en een aangepaste RowdyRacing batteryplate.

De stock 3 delige BTA steering set is vervangen door een straight Ti steering tierod van Chaotic Crawlers. Hiervoor is een kleine aanpassing nodig aan de onderste kunststof schaal van de as.

Nog een foto van beide assen:

De kunststof as schaal op de eerste foto is de originele, op de latere foto’s een nieuwe van mijn reserve as … mijn 2 jarige dochter is met de originele aan de haal geweest en sindsdien …. spoorloos. Ik kan ook niks laten slingeren ….. lol. Om met het gewicht van de voorwielen te kunnen spelen heb ik de VP knuckleweights ook maar aan de vooras toegevoegd. De DH2’s met de Sedona’s blijven lekker op de FB2 zitten. Voor de BJ4 heb ik 2 sets andere velgen zonder weightsysteem in de velg, dus moest ik wel de knuckleweights hebben ….

Oud 12 februari 2012, 10:20   #42 (permalink)

Standaard

Upgrade chassis

Y-town Crawlers Beetle Juice v4 chassis

Zoals eerder gezegd heb ik gekozen voor het Y-town Crawlers Beetlejuice v4 chassis vanwege de mooie vloeiende lijnen van het chassis. Het chassis is bijna helemaal van delrin. Alleen de bevestigingspunten van de lowerlinks op de skidplate en de afstandhouders van de cab zijn van metaal.

Het maken en samenstellen van mijn chassis is vermoedelijk een beetje een haast klus geweest voor YTC, mijn bestelling is vlak voor de USA nats verzonden. Het glimmende delrin van de chassisplaten en cabine zat vol met krassen. Dat was bij het chassis van UGC wel even anders …. die was echt spatzuiver. Daarom heb ik alle delrin delen van het BJ4 chassis lichtjes opgeschuurd met een schuursponsje en is alles mat zwart geworden.

Daarnaast waren de voorste spacers van de cab van ongelijke lengte (?!?) …. die heb ik daarom moeten vervangen door een paar gedeanodiseerde Axial spacers. De skidplate is een ietsiepietsie scheef geboord en verzonken. Een kleine correctie heeft dit enigszins verholpen, maar net niet helemaal ….. Al met al een klein beetje teleurstellend gezien de kosten van een chassis, maar voor het gebruik gelukkig niet onoverkomelijk.

Upgrade shocks

Losi gold springs
JeepinDoug C-cups

De stock XR10 shocks blijf ik voorlopig nog gebruiken, maar wel met een paar kleine aanpassingen en upgrades. De stock Axial springs had ik bij de eerste opbouw al direct vervangen voor de zachtere Losi goldsprings. Nu komen daar de JeepinDoug springcups bij.

De springcups zijn ontworpen voor Losi shocks, maar als je het gat uit boort naar 3.5 mm, zijn ze ook te gebruiken op de Axial shock shafts. De JeepinDoug springcups zijn onmogelijk te verliezen, en zitten “vastgeschroefd” op de Goldsprings. Onmogelijk te verliezen, en maar goed ook met de enorme toename in stuuruitslag t.o.v. de stock as.

Het BJ4 chassis presteert volgens YTC op zijn best wanneer de maximale articulatie van de shocks wordt beperkt. Er vanuit gaande dat ze gelijk hebben, heb ik de voorste dempers zowel aan de binnenkant (6 mm) als aan de buitenkant (5+3,7 mm) van limiters voorzien. Bij de achterste dempers heb ik alleen een limiter aan de buitenkant gebruikt (9+3,7mm).

Tijdens de rebuild van de shocks bleven de bladders niet echt goed zitten, bij een nadere inspectie bleken ze beschadigd te zijn. De shocks heb ik nu opgebouwd zonder bladders, de bovenkant van de shockbody is omwikkeld met teflontape. Vullen gaat nu via de onderkant, waar je de shocks nu ook kan laten bleeden.

De eerste tekenen zijn goed, voorlopig nog 100% lekvrije shocks ….
Oud 12 februari 2012, 10:27   #43 (permalink)

Standaard

Upgrade links

Chaotic Crawlers Ti links voor BJ4

Bij deze bouw geen eigen gemaakte delrin links, maar mooie slanke titanium links van Chaotic Crawlers speciaal gemaakt voor het BJ4 chassis. Sinds de datum van aankoop en de montage is er inmiddels een ge-update set beschikbaar met minder ingewikkeld gebogen upperlinks. We hebben hier dus te maken met versie 1 van de links.

De links zijn ontworpen voor het gebruik van revo rodends, en worden netjes gelabeled aangeleverd. Voor de lower links is het verschil wel duidelijk, en lijkt de label een beetje overbodig, maar de verschillen tussen voor en achter upper links is veel moeilijker te onderscheiden.

Het kost even wat tijd om exact de juiste stand van elke rodends te bepalen, maar uiteindelijk is het voor elkaar en staan de links zodanig dat alles netjes vrij kan bewegen.

Ik moet nog wel een beetje wennen aan het aanzicht van die slanke links, maar geloof wel dat het goed komt met het gevoel dat ik er bij heb …. lol
Oud 12 februari 2012, 14:21   #44 (permalink)

ruudxd's schermafbeelding

Leeftijd: 14
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haastnooit Bekijk bericht
Dankje voor de complimenten Steven. Dat doosje met oa VP spul heeft idd een grote aantrekkingskracht ... lol. Maar ik kan me tot nog toe nog beheersen .... Heb ook nog niet alles compleet dus dat maakt het iets makkelijker.
De dikgedrukte letters kunnen wel weggehaald worden

Maar het ziet er inderdaad zeer mooi uit!

Ruud
Oud 12 februari 2012, 14:47   #45 (permalink)

douwe's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Ronald... Je bent echt heel gemeen!!!!!
door jou wil ik ook weer wat anders met mijn xr10..
Jij moet je alleen nog eens bewijzen bij een wedstrijd met dit moois...
Voor de rest zeg ik niets meer hierover... grrr. Heb eens lopen rekenen wat me dat allemaal zou gaan kosten.... pfffff
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten