![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 1 juli 2004
|
Ok, daar gaan we dan... Ik zat al een tijdje te dubben of ik niet weer eens iets nieuws moest gaan bouwen en zo ja, wat. Uiteindelijk moest het er toch maar van komen en dan ook gelijk maar zo buitenissig mogelijk Om te beginnen had ik een motor nodig. Na flink wat zoeken en navragen is dit hem geworden: ![]() Na binnenkomst meteen even gekeken hoe de verhoudingen waren. Conclusie: deze motor is best groot ![]() Tot nu toe voorzie ik 2 problemen, die ik zal moeten oplossen tijdens de bouw: 1- Aangezien deze motor weinig toeren maakt, kan ik geen eindreductie in het achterwiel bouwen (tenzij ik het toerental eerst versnel. Dat wil ik niet, want dit is zwaarder en kost vermogen) Het differentieel krijgt dus het volle vermogen te verstouwen. Een standaard differentieel overleeft dit niet. 2- Eveneens vanwege het lage toerental, zal een centrifugaalkoppeling, zoals wij die normaal gebruiken, waarschijnlijk doorslippen. Hier moet een andere oplossig voor worden bedacht. Afgelopen weekend ben ik begonnen met punt 1. Een normaal 1:8 buggy differentieel is te zwak, dus op zoek naar een alternatief. Een FG differentieel leek een optie, maar is erg groot. Bovendien heeft deze geen haakse overbrenging en vond ik 2 sateliettandwielen een beetje weinig. Uiteindelijk dus zelf maar iets ontworpen en gemaakt. De tandwielen heb ik gekocht en aangepast. De sateliettandwielen zijn module 1, terwijl het kroon- en pignonwiel module 2 zijn. Overbrenging van het kroon -en pignonwiel is 1:1,5. Het huis heb ik uit aluminium gemaakt en de assen zijn van messing. Later zullen de tandwielen nog worden gehard. Het voltooide differentieel, naast een 1:8 Ofna buggy differentieel: ![]() Blik op het binnenwerk: ![]() Binnenwerk uitgenomen: |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Best groot blok idd Waar heb jij de tandwielen vandaan? via internet leverbaar of bij lokale leverancier langs? netjes gedaan hoor zo je eigen diff maken. succes verder met de bouw!
__________________ -=Tamiya TT-01 & TA-05=-=Losi XXX-T=-= Corally PHI=-=FG Sportsline=- ----------------=AmazingRacing.nl=-=RC-Motorsport.nl=----------------- | |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 11 februari 2004 Locatie: Elspeet Leeftijd: 26
|
Leuk project. En ben benieuwd hoe het bouwen van zo'n machien nu in zijn werk ga. Loop zelf ook al een tijdje met het idee in m'n hoofd om eens een super-stock na te bouwen. Maar daar zal voorlopig nog wel niet van komen.
__________________ http://www.rcvliegen.nl |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Specs van het blokje: Twin cylinder MVVS 116 IRS 116cc (7.2 Cubic inch), Boxer configuration Power output 11 hp @5900. bore 42mm, stroke 42mm, weight 3220 grams including ignition and battery. Fuel: petrol, unleaded 95 octane (US: unleaded premium gas 91 pump octane). oil: Mobil 1 2T or equivalent two stroke fully synthetic racing oil. En het is dus een tweetakt Tandwielen zijn van de firma Maedler (http://www.maedler.de/de/Catalog/G/1643.aspx en via mijn lokale leverancier gekocht. Bedankt voor de leuke reacties! Ik heb geen idee hoe lang het gaat duren voordat deze klaar is (gaat best veel tijd inzitten) Maar ik hou jullie op de hoogte! |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 13 oktober 2005 Locatie: amersfoort
|
Ziet er idd leuk uit! En met die 116cc en 11pk gaat die ook wel aardig vooruit denk ik.
__________________ Hpi micro rs4/Hydro&Marine Skater XL MKII/MHZ micro iceberg/Losi mini lst/Traxxas rustler VXL/TGR sinister/TT FM-1e/HPI F10/FG Sportline/ |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 8 december 2004 Locatie: bovenkarspel Leeftijd: 41
|
je blijft me verbazen . steeds weer van die mooi spullen ontwerpen en nog maakt ook.
__________________ let niet op me taal ik ben woord blind. nieuwe msn dus me andere licht er uit. |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Het heeft even mogen duren, maar hier zijn we weer met een nieuwe update Allereerst moest het blok natuurlijk een keer worden gestart, even horen wat voor geluid erin zit Dus eerst maar eens een stevig bokje gebouwd: ![]() Goed vasthouden en... starten maar! Nou, qua geluid zat het wel goed. We stonden in een manegehal en ik kreeg de volgende dag te horen dat de paarden een hal verderop flink zenuwachtig werden toen we aan het starten waren Verder dus met de achteras. Eerst moesten de aandrijfassen en de pignonas worden gemaakt en met de tandwielen worden verbonden. Bij de pignonas was dit geen probleem, omdat deze groot genoeg was om hem vast te schroeven op een flens. ![]() De sateliet-tandwielen waren lastiger, omdat ze zo klein zijn. Eerst had ik gedacht de aandrijfassen gewoon aan de tandwielen vast te lassen, maar uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een pen in de as te zetten en een sleuf in de tandwielen te frezen. ![]() Toen het achterashuis gemaakt. Het differentieel en de assen zijn apart gelagerd in het huis. De assen zijn aan de buitenkant vastgezet met een seegerring en kunnen dus geen kant op. ![]() ![]() Op de aandrijfassen zijn flenzen gemonteerd, waar later weer de velgen op worden geschroefd. ![]() ![]() Zo ziet het er dan uit met de banden erop: ![]() Nu dat voor elkaar is kunnen we ons op gaan maken voor de grootste uitdaging, namelijk de koppeling. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |