Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Bouwverslagen - Auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 december 2008, 22:45   #31 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Hmmmm.... Richard aan de MRX4 ????

Maar pas op wat je zegt, de ackerman wordt bij deze constructie voor een deel door de stuurblokken bepaald en een ander deel door de lengte en de positie van aanstuurmechanisme, dat deel wat de stuurstangen bediend.
Oud 8 december 2008, 22:48   #32 (permalink)
RSR

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Richard E Bekijk bericht
Rob,

Je maakt een cruciale denkfout. Bij een 1:8, bijv. Mugen MRX-4R, draaien de wielen om de kogelkoppen. De denkbeeldige lijn door het draaipunt van de voorassen en het aanstuurpunt moet (ongeveer) het midden van de achteras snijden, anders krijg je links en rechts altijd (bij elke uitslag) dezelfde draaihoek van de wielen, en dat kan niet. Het binnenste wiel moet in een bocht een kortere cirkel maken dan het buitenste wiel. Bij jouw stuurblokken lopen de lijnen zelfs parallel !!!

Je moet dus even nieuwe stuurblokken maken, rekening houden met de afstand (in de breedterichting van de auto gezien) tussen de kogelkoppen van de Mugen MRX-4R waaromheen de stuurblokken draaien en de plek waar de kogelkopjes voor de aansturing vanuit de stuurstangen op de stuurblokken zitten.

Kijk even naar dit plaatje van een MRX-4R. Alhoewel het geen zuiver bovenaanzicht is, maakt het denk ik wel duidelijk wat ik bedoel.

Click the image to open in full size.

Door met de servosaverpositie (Scrabble: 17x de woordwaarde) te spelen kun je het snijpunt van de lijnen net iets vóór of achter de achteras laten snijden. Hierdoor beïnvloed je (iets) de toe-in of toe-out in de bocht.

Kijk er nog even naar en frees even een paar nieuwe stuurblokken.

Groeten,
Richard
Nou moet ik toch eerlijk zeggen dat ik hiervoor geen bijpassende smiley kan vinden (eentje die op zijn knieen door het stof moet,haha).
De MBX5 T die ik heb staan heeft dit anders zitten. Maar gelukkig heb ik Aluminium genoeg. Heb ik in iedergeval nog een kleine berg leuke sleutelhangers. Ik verbouw er wel een paar en als alle (andere domme) mindere dingen eruit zijn maak ik een aantal nieuwe. Heb toch inmiddels al een lijstje van dingen die er de volgende keer in aangepast kunnen worden.
1-0 voor jou.

Groet,

Rob
RSR is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2008, 23:31   #33 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Nou, een plaatje er tegenaan om de balljoint op een andere plek te zetten is zo gebeurd. Bouw je er meerdere met verschillende posities voor je balljoint of een verstelbare balljoint kan je de ackerman instellen
Oud 8 december 2008, 23:45   #34 (permalink)

Richard E's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Okay, maar even een Hezikiaanse post ertegenaan gooien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roelof Bekijk bericht
Hmmmm.... Richard aan de MRX4 ????
Tuurlk niet ... daar rijdt iedereen al mee.

Citaat:
[KNIP] ... de ackerman wordt bij deze constructie voor een deel door de stuurblokken bepaald en een ander deel door de lengte en de positie van aanstuurmechanisme, dat deel wat de stuurstangen bediend.
Click the image to open in full size. Dat zeg ik! (Gamma)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RSR Bekijk bericht
Nou moet ik toch eerlijk zeggen dat ik hiervoor geen bijpassende smiley kan vinden (eentje die op zijn knieen door het stof moet,haha).
Deze? Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.

Citaat:
Heb ik in iedergeval nog een kleine berg leuke sleutelhangers. Ik verbouw er wel een paar en als alle (andere domme) mindere dingen eruit zijn maak ik een aantal nieuwe.

Citaat:
1-0 voor jou.
Click the image to open in full size. Biertje?

Citaat:
Nou, een plaatje er tegenaan om de balljoint op een andere plek te zetten is zo gebeurd. Bouw je er meerdere met verschillende posities voor je balljoint of een verstelbare balljoint kan je de ackerman instellen
Lijkt me Rob's eer te na, die freest vast en zeker even een nieuwe, eentje die precies goed is.

Ik ben blij dat je nu snapt wat ik bedoelde Rob. Wordt een cool projectje man!Click the image to open in full size.
Oud 9 december 2008, 22:44   #35 (permalink)
RSR

Standaard

Voor op gesteld dat ik zodra het testen wat resultaten heeft gebracht ik natuurlijk gelijk een aantal setjes nieuwe fusees ga maken.

Oval racen toch een andere verhaal is en Ackermann effect anders mee om gegaan word dan met circuit racen. Ben er vandaag helemaal in onder gegaan. 2 jaar gelden op de PRI show geweest en de visite kaartjes er maar eens bij gezocht en die mensen benaderd. Dol enthausiast. In de US word heel veel geraced op ovals welliswaar zijn deze mensen meer van schaal 1 op 1.

Als je hoort wat hun voor setups hebben met "cirkle track " auto's...... nou volgens mij kunnen die auto's echt alleen links om. (assen scheef onder de auto wielen voor niet op 1 lijn, nee niet nadat ze gecrashed zijn)
De "foute" fussees die ik heb gemaakt zijn daar gebruikelijk......
Ze rijden die meestal met een klein beetje toe out en hebben dan het aangrijp punt links iets verder naar de wiel as toe.

veel oval auto's hebben maar heel weining Ackermann effect je zou het achter de komma in graden moeten zoeken, in midcorner. Het een en ander heeft ook veel te maken met de slip hoek. Ik zal mijn bevindingen tzt posten.

Ik ben eigenlijk wel blij dat deze discussie is ontstaan, er is volgens mij best heel veel winst uit te halen. Nu nog de tijd zien te vinden alles te kunnen testen.

Gr. Rob

Laatst gewijzigd door RSR; 9 december 2008 om 23:16
Oud 16 december 2008, 14:15   #36 (permalink)

Standaard

Hmmzzz ... wordt inderdaad veel testen, maar dat wist je al.

Realiseer je dat je goed moet nadenken over een goede testopzet, m.a.w. een opzet waarbij vooraf alle instellingen tegen elkaar worden afgezet, om de juiste informatie te verzamelen voor een eventuele volgende aanpassingen van instellingen, danwel hardwarematig. Click the image to open in full size. Net als altijd is het zaak om slechts 1 variabele tegelijkertijd te veranderen, zodat het resultaat daaravan 1 op 1 vergeleken kan worden met de situatie voor de aanpassing.

Anyway, blijf het een leuk project vinden, aangezien ik in het verleden een vervent Stockcar rijder was. Blijf het ook zeker volgen en, al dan niet gevraagd , adviseren. Daar is dit tenslotte ook een forum voor. Click the image to open in full size.
Oud 20 december 2008, 22:40   #37 (permalink)
RSR

Standaard

Citaat:
Hmmzzz ... wordt inderdaad veel testen, maar dat wist je al.

Realiseer je dat je goed moet nadenken over een goede testopzet, m.a.w. een opzet waarbij vooraf alle instellingen tegen elkaar worden afgezet, om de juiste informatie te verzamelen voor een eventuele volgende aanpassingen van instellingen, danwel hardwarematig. Click the image to open in full size. Net als altijd is het zaak om slechts 1 variabele tegelijkertijd te veranderen, zodat het resultaat daaravan 1 op 1 vergeleken kan worden met de situatie voor de aanpassing.

Anyway, blijf het een leuk project vinden, aangezien ik in het verleden een vervent Stockcar rijder was. Blijf het ook zeker volgen en, al dan niet gevraagd , adviseren. Daar is dit tenslotte ook een forum voor. Click the image to open in full size.

Vind het erg leuk dat je op en aanmerking post Ja en Amen is voor in de kerk.
Wat betrefd de setup dat word wel even wat...... maar das nu net de uitdaging. Als ik het zo hoor Richard, moet ik eigenlijk een keer met jou gaan testen duw ik de zender wel in je handen, ook ik vertrouw op een Sanwa M11 spectrum.

Maar heb weer een stapje voorwaarts gemaakt

Hier is:

UPDATE #6

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1059413

Gr. Rob

Laatst gewijzigd door RSR; 20 december 2008 om 22:43
Oud 21 december 2008, 00:30   #38 (permalink)

Standaard

Citaat:
Vind het erg leuk dat je op en aanmerking post Ja en Amen is voor in de kerk.
Wat betrefd de setup dat word wel even wat...... maar das nu net de uitdaging. Als ik het zo hoor Richard, moet ik eigenlijk een keer met jou gaan testen duw ik de zender wel in je handen, ook ik vertrouw op een Sanwa M11 spectrum.

Maar heb weer een stapje voorwaarts gemaakt

Gr. Rob
Hahaha, ik moet zeggen dat ik dit draadje met erg veel belangstelling volg, maar dat had je natuurlijk al in de gaten . Ikzelf heb heel erg goede herinneringen aan mijn Stockcar tijdperk overgehouden. Ooit eens een keer 6de op een EK geworden. Maar dat is inmiddels al wel zo'n 25 jaar gelden (wat? ben je al zo oud? ... yep, inderdaad ) Ik zie dat je dit project erg ambitieus aanpakt, en dat vind ik leuk. Lijkt me dan ook de moeite waard om eens met je een dagje te gaan testen, als je zover bent. Maar als je ook een M11 met Spectrum hebt, kan ik ook gewoon mijn eigen zender blijven vasthouden en even je ontvanger met mijn zender "bounden", dat lijkt me makkelijker.

Op welk totaal gewicht zit je nu? (met alle componenten erin die je nu hebt). En welke tank zit erop? Is dat een 1:10 tank of van een 1:8, zo ja welke? Lijk het je niet handiger als de snelvulopening van de tank op de normal 1:8 manier opengaat? Dat had ik vroegah in mijn stockcar ook.

Ik zie al welke kant je op wilt met je uitlaat. Goed gedachte denk ik. Die "uitbouw" aan de zijkant van de body blijft trouwens een vreemd gezicht, vind je ook niet?

Laatst gewijzigd door Richard E; 21 december 2008 om 00:36
Richard E is offline   Met citaat reageren
Oud 21 december 2008, 09:15   #39 (permalink)
RSR

Standaard

Citaat:
Op welk totaal gewicht zit je nu? (met alle componenten erin die je nu hebt). En welke tank zit erop? Is dat een 1:10 tank of van een 1:8, zo ja welke? Lijk het je niet handiger als de snelvulopening van de tank op de normal 1:8 manier opengaat? Dat had ik vroegah in mijn stockcar ook.

Ik zie al welke kant je op wilt met je uitlaat. Goed gedachte denk ik. Die "uitbouw" aan de zijkant van de body blijft trouwens een vreemd gezicht, vind je ook niet?
Wat betrefd het totaal gewicht ik heb de papiertjes waar ik dat allemaal op heb staan even niet bij de hand zal het lijste van de week wel even posten. Ik zit in iedergeval nog behoorlijk onder de 3,5 kilo. Wat ik dus meet het komende regelement ga aanvullen dat de komplete auto op versleten banden met een lege tank 3500 gram is. En testen zal wel uitwijzen op waar ik het beste de balast aan kan brengen.

De tank die is afkomstig van een Mugen mbx-5 Truggy. deze heeft een platte onderkant daar de meeste onroads de accu onder de tank hebben. En vooral aangezien er in het stockcar regelement geen maximale tankinhoud is heb ik gekozen voor een tank die net iets meer inhoud heeft. Er worden heats en finales gereden van 5 minuten dus ik wil wel zonder bijtanken aankomen. En als je lekker rommel met je motor en uitlaat combo dan wil met een 1/8 onroad tank 5 minuten soms wel een heel gevecht worden.
Wat betrefd de opening van de tank, jij bedoeld waarom de tank niet andersom staat? Kan hoor kan hem zo omdraaien geen punt alleen dit komt mooier uit onder de body en kan hem vanuit de stuur hut tanken, en aangezien we geen pitstops maken in de race telt op dit gebied de laatste seconden volgens mijn niet, am i wrong?

De body, ja regels maken het soms dat je rare bulten voor een uitlaat krijgt, hij moet binnen de body vallen.........
Ik ga zodra de auto volledig op zijn wielen staat een niewe body om de auto heen bouwen waar alles mooi in past en met genoeg relief om het lexaan wat meer stevigheid mee te geven. Ook probeer ik dan de body echt super op een echte stockcar te laten lijken vooral de stuur hut en ramen denk ik heel mooi te krijgen. Als alles goed is maakt Kamtec dan de body's voor mij en idereen die hem mooi en bruikbaar vind.

Gr. Rob
Oud 21 december 2008, 12:28   #40 (permalink)

Standaard

Okay Rob, ben dus beneuwd waar je zo met lege tank en kale velgen qua gewicht op uit komt. Tnx voor de toelichting v.w.b. de keuze voor de tank. Vind ik goed overdacht. Niks aan veranderen!

Qua chassis lukt het je aardig om de 1:1 look te benaderen, iets waar de meeste Stockcarrijders denk k niet zo mee bezig zijn / waren, en als je dit ook voor de body doet, gaat het denk ik wel een ardig beeld opleveren.

Je mag hopen dat je Stockcar net zo goed gaat rijden als ie er (nu al) uit ziet!

Greetzzz,
Richard
Oud 21 december 2008, 14:18   #41 (permalink)

Stockcar racer H78's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Het gaat de goede kant op met je stockcar zie ik. Het chassis ziet er mooi uit. Ook leuk om te zien. Ziet er heel anders uit dan de rest. Apart een dergelijk smal chassis. Ben ook erg benieuwd hoe je de achterkant gaat maken. Of dit wel stevig genoeg zal zijn. Ligt er een beetje aan hoe je de 3mm plaat zult zetten en vast last. Maar hat zal wel goed komen als ik het allemaal zo zie.

De gas servo komt die boven de lipo accu te zitten? Of is de servo wat er voor zit voor het gas geven.

Hoe groot is het tankje? Je zult ongeveer 150cc nodig hebben voor een wedstrijd van 5 minuten. Dan is het na de warmup rondjes tanken. Hier voor heb je dan 30 Sec. de tijd. Het bij tanken, doen er meer dus het is geen probleem. Er zijn ook altijd mensen die je willen helpen. Anders help ik je wel als je de eerste wedstrijd in horst komt rijden. Maar je kunt ook Richard mee nemen. Kan hij nog eens terug denken aan die goede ouwe tijd.
Ik rij met 177 cc en dat is met warmup net voldoende bij warm weer. Kan iets meer als 7 minuten rijden. De wedstrijd is ook zo opgebouwd.

Korte uitleg: 3 minuten de tijd om transponder te wissel en je warmup rondjes te rijden
trainen). 30 seconden voor start stop je met trainen. De helper pakt je wagen dan op en zoekt een plaatsje uit op de start lijn. In jouw geval doet hij dus ook nog even tanken. Aan de start streep telt een klok af. Dit wordt aangegeven met lampjes van 30, 20, 10 en 5 sec. Als het startsignaal klinkt mag de wagen geduwd worden. Dus geen staande start zeg maar. Dan duurt de wedstrijd 4 of 5 minuten. Na de wedstrijd begint het weer van voren met 3 min. Alleen dan voor de volgende heat. Voor jou is het dus transponder inleveren. Wagen en zender uitzetten en afgeven bij de keuring. Hesje aan trekken en marchallen op de baan. O ja doe wel goede schoenen aan. Liefst met stalen neuzen. 3,5 KG stockcar tegen je voeten aan krijgen lijkt me best wel zeer te doen en ze zijn zo bij je als je niet goed oplet met de baan oversteken.
1:8 stockcar H78, 1:10 electro tamiya M-03M,1:10 electro Corally C4, 1:16 wedico/bruder truck (in aanbouw)
Stockcar racer H78 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2008, 20:11   #42 (permalink)
RSR

Standaard

Peter is begonnen met het spuiten van de lexaan body!
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-body-rsr.html

Zeker een heel leuk draadje om te volgen, ik ben echt heel erg benieuwd wat de kleuren gaan worden ben zelf al onder de indruk van de vorderingen zover.
Kan niet wachten tot de auto klaar is een mooie body is toch wel net dat wat een auto maakt of breekt!

Even antwoorden,

De auto zal zo als ik het nu berekend heb op een 3300 gram uit komen, kan iets meer worden omdat nog niet alle onderdelen klaar zijn en een boutje hier een plaatje daar vaak ineens een hoop extra balast toevoegen.......

De Tank inhoud is 150cc wat volgens mij toch echt genoeg moet zijn voor 5 minuten plezier, de onroad 1/8 moeten het zien uit te houden op een 125cc, zou je toch zeggen dat de stockcar het moet gaan redden.

Dit weekend hoop ik weer wat plaatjes te kunnen plaatsen van de vorderingen.

Gr. Rob

Laatst gewijzigd door RSR; 30 december 2008 om 21:50
Oud 3 januari 2009, 20:45   #43 (permalink)

h67racing's schermafbeelding

Standaard Carbon

hoi Rob

En? carbonplaatjes reeds ontvangen? Succes verder met de bouw, stockcarrijdend nederland is je aan het volgen......
Groetjes
Gé Versteegen
Oud 4 januari 2009, 17:30   #44 (permalink)
RSR

Standaard update #7

Eindelijk even tijd gevonden om de freesbank op te starten en lekker met de radioplaat/onderplaat in de weer te gaan. Ik heb getwijfeld tussen carbon en aluminium, mijn idee om voor aluminium te gaan is dat ik een voordeel zie mbt de koeling van de motor op een alu plaat.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1059413

@ Gé heel leuk dat je ook de topic bent gaan volgen en ik hoop zelf dat je met advies en kommentaar komt......
Er zitten vast wel dingen aan die je met jou/jullie ervaring zien. De achterkant is nog steeds een punt waar ik niet uit ben.
Carbon is binnen bedankt!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door h67racing Bekijk bericht
hoi Rob

En? carbonplaatjes reeds ontvangen? Succes verder met de bouw, stockcarrijdend nederland is je aan het volgen......
Groetjes
Gé Versteegen

Laatst gewijzigd door RSR; 4 januari 2009 om 19:30
Oud 5 januari 2009, 00:04   #45 (permalink)

Stockcar racer H78's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Ziet er gelikt uit. Wat het verschil pressies is tussen de nummers van hat metalen heb ik geen verstand van. Voor mij ziet al het aluminium het zelfde uit. Maar dat ligt meer aan mijn kennis denk ik.

Over de achter kant. Tja waar ik aan zit te denken is dat je een stuk plaat pakt. Hier 3 van de 4 rechte stukken omhoog buigt en de hoeken vast last. Dus er eigenlijk een “bakje” van maakt. Waar het vliegwiel, snaarwiel en de snaar door heen gaat uitfrezen. Eventueel aan de achteraan waar de bumper opzit nog afschorren naar onder toe. Heb even een schetsje gemaakt voor de duidelijkheid. Niet dat mijn teken kunsten nu zo geweldig goed zijn maar misschien is het nu wel duidelijker wat ik bedoel.
1:8 stockcar H78, 1:10 electro tamiya M-03M,1:10 electro Corally C4, 1:16 wedico/bruder truck (in aanbouw)

Laatst gewijzigd door Stockcar racer H78; 5 januari 2009 om 00:13
Stockcar racer H78 is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Bouwverslagen - Auto's
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten