Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Bouwverslagen - Auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 oktober 2009, 20:26   #106 (permalink)
Guest

Standaard

hoi Rob

hoop het kunstwerk te zien op de Bokaal in Almere

marcel
  Met citaat reageren
Oud 14 november 2009, 01:19   #107 (permalink)
RSR

Standaard

Zoals de titel van de topic al luidt,
Mijn eerste stockcar seizoen zit er alweer op. Ik kijk terug op een best leuk eerste jaar stockcar rijden. Het bouwen van de auto vind ik echt te gek!! Begonnen als "witdakkertje" en nu het seizoen afgesloten met een blauwdak! Volgend jaar alles in het werk stellen om met het rode dak te mogen rondrijden..... Het zal nog een lange weg worden maar waar een wil is...

Inmiddels heb ik al plannen gesmeed om wat veranderingen aan de auto door te voeren.
Zo ben ik inmiddels begonnen om de volledige auto in een 3D model te tekenen. Wil een beter inzicht krijgen hoe de gewichtsverdeling zal worden voordat ik hem daadwerkelijk gebouwd heb.
Ook het totaal gewicht van de auto moet een stuk omlaag, eind van het seizoen zat hij nog maar net onder de 4 kilo.... Ook denk ik met het verlagen van het zwaarte punt in de auto een stap voorwaarts te maken.

Ook hebben we de handen ineen geslagen om met een aantal stockcar rijders een auto samen te gaan bouwen welke uiteindelijk ook voor iedereen te koop zal zijn. De gedurende de winter periode zal er hard gewerkt worden om het seizoen te kunnen starten met deze auto, in wedstrijd verband zal ik en Danielle van Doorn er mee gaan strijden ook zal er getest worden met twee auto's. Het plan is dan ook om nu 4 auto's te gaan bouwen en daar gedurende het seizoen de "kinderziektes" uit te halen.

De basis zal afgeleid worden van vise wereld kampioen Sander Poels zijn huidige auto. Ik ben zelf enorm enthausiast over dit project. Afgelopen seizoen heb ik mijn beste prestaties behaald met een Ex Sander Poels auto. De auto ken merkt zich door de vriendelijkheid en het gemak waar mee je met zijn auto's rondrijd.

De winter kan mij niet lang genoeg duren er ligt nog erg veel hobby plezier in het verschiet.

Op dit moment twijfel ik een beetje of ik de verrichtingen van de bouw van mijn eigen auto in deze topic zal bij houden of een nieuwe starten... om het wellicht een beetje beter overzichtelijk te houden.

Zo nu en dan zal ik ook in mijn topic hier op het modelbouwforum een update geven van het gezamelijke project, welke ook te volgen is op.
www.willitwork.nl van Ruud en Daan en op de site van Sander Poels - Laatste nieuws:

Groet,

Rob
Oud 14 november 2009, 09:45   #108 (permalink)
SCRT Pilot
Guest

Standaard

Hoi,

Even een off topic vraagje. Ik heb op de site van de club bij Rosmalen ooit gelezen dat stockcar rijden de goedkoopste vorm van RC autorijden is (was). Ik heb ooit slicks (1 set) gekocht voor een Tamiya F103 voor 180 gulden!

Ik vraag me dus af of je jezelf niet arm rijdt aan bandjes bij het stockcar rijden.

Wat is de reden dat een stockcar bijna altijd een methanol motor heeft? Is dat omdat een accu na een paar minuten inkakt en een verbrandingsmotor tot de laatste druppel vol kan blijven gaan?
  Met citaat reageren
Oud 14 november 2009, 20:40   #109 (permalink)
RSR

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SCRT Pilot Bekijk bericht
Hoi,

Even een off topic vraagje. Ik heb op de site van de club bij Rosmalen ooit gelezen dat stockcar rijden de goedkoopste vorm van RC autorijden is (was). Ik heb ooit slicks (1 set) gekocht voor een Tamiya F103 voor 180 gulden!

Ik vraag me dus af of je jezelf niet arm rijdt aan bandjes bij het stockcar rijden.

Wat is de reden dat een stockcar bijna altijd een methanol motor heeft? Is dat omdat een accu na een paar minuten inkakt en een verbrandingsmotor tot de laatste druppel vol kan blijven gaan?
Wat op de site van de verenigng in Rosmalen staat klopt volledig naar mijn mening.
Als je de verschillende brandstof klassen bekijkt waaraan je in wedstrijd verband mee kan doen is stockcar rijden met stip het goedkoopste.

Net als met iedere hobby kun je het zo gek maken als je zelf wilt, wat ook zeker voor het stockcar rijden geldt. Echter om goed mee te kunnen doen kan je met een bescheiden investeering al goed mee komen. Ook bied deze klasse de mogelijkhied heel veel onderdelen zelf te maken zo een beetje 75% van de onderdelen, een echte modelbouw klasse dus!

Het verhaal over de banden wil ik wel ontzenuwen, 180 gulden voor een setje slicks??? Nou ik heb geen idee. De foam banden waar wij mee rijden komen voor een setje rondom ongeveer op een 10 tot 12 euro. en afhankelijk van de baan verslijt ik op een race dag tussen de 1 en 8 banden! Wij gebruiken de velgen telkens weer opnieuw, verwijderen de oude band en plakken zelf een nieuw laag rubber erop.

De keuze voor de brandstof motor is in het regelement vast gelegd. Simpel weg je mag niet eens met een elektro motor mee doen. Het heeft niks te doen met het uithoudings vermogen, ik ben er zelfs wel van overtuigd dat je wanneer het zou mogen je met een Brushless stockcar misschien nog wel sneller bent, hummmmm zou wel leuk zijn dit eens te gaan ombouwen voor de fun Er word wel elektro stockcar gereden in een andere schaal 1/12 meestal in de wintermaanden op een binnen baan.

Gr. Rob
Oud 14 november 2009, 21:10   #110 (permalink)
SCRT Pilot
Guest

Standaard

Ik bestrijd de inhoud van de website ook niet. Het verbaasde me alleen als ik denk aan wat ik voor wat bandjes heb betaald.

Ik heb me een jaar of 2 geleden bijna aangemeld bij Rosmalen maar met het bandenspook in gedachten heb ik het uiteindelijk niet gedaan.
  Met citaat reageren
Oud 16 november 2009, 01:36   #111 (permalink)

Stockcar racer H78's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SCRT Pilot Bekijk bericht
Ik bestrijd de inhoud van de website ook niet. Het verbaasde me alleen als ik denk aan wat ik voor wat bandjes heb betaald.

Ik heb me een jaar of 2 geleden bijna aangemeld bij Rosmalen maar met het bandenspook in gedachten heb ik het uiteindelijk niet gedaan.
180 gulden voor een setje rondom vind ik ook behoorlijk veel. Als dat zo was stopte ik meteen met rijden. Gelukkig zijn de stockcar banden goed koper zoals Roberto al zei.
Reken voorbeeld+ uitleg:
De achterbanden kosten voor een paar +/- 14 euro hier haal je 4 achterbanden uit. Is dus 3,50 per band. De velgen kosten 1 euro, zit je voor een achterband op 4,50 p/s. Voor de voorband betaal je ook 14 euro per set maar hier zitten er maar 2 in. Dus 7 euro per stuk en met velg dus 8 euro. Maakt dus 25 euro rond om, maar een linker voorband is meestal een oude achterband. Dus eigenlijk maar 17 euro.
De voorbanden gaan ook veel langer mee. Ik schat dat je er toch zeker 5 á 6 wedstrijd dagen plezier van kunt hebben. De achterbanden is wat verschillend soms kun je met je banden 2 wedstrijden doen maar soms heb je er ook 4 nodig.
Ook ik gebruik de velgen op nieuw. De voorvelgen eigenlijk nooit, maar dit komt ook mede doordat ik geen lagering gebruik op de vooras waardoor het hart van de velg versleten is als de banden op zijn. De achter velgen gebruik ik het zolang ze niet krom zijn.

Het stockcar rijden heeft maar een nadeel met de banden. Je hebt er veel nodig om uit te kiezen. Je hebt naast verschillende hard heden ook verschillende diameters nodig. Rechts een groter dan het linker wiel. Als je net begint zul je dus je bandjes moeten afdraaien. De banden die dan te klein die bewaar je dan wel voor later. Op een gegeven moment heb je dan zo veel banden dat je bijna niet meer hoeft af te draaien en je dus uit je eigen voorraad je banden kunt pakken.

Dan nog een tip: Als je nog intressen hebt om stockcar te gaan rijden. Ga gewoon eens een keer langs in Rosmalen als er een wedstrijd of een trainings dag is. kun je het zelf een keer zien. Gr H78
1:8 stockcar H78, 1:10 electro tamiya M-03M,1:10 electro Corally C4, 1:16 wedico/bruder truck (in aanbouw)
Stockcar racer H78 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2010, 16:44   #112 (permalink)
RSR

Standaard update

Hierbij even wat plaatjes van uit mijn tekenprogramma van de auto waar ik in 2010 mee wil gaan rijden

Click the image to open in full size.

Groet,

Rob
Oud 12 maart 2010, 19:17   #113 (permalink)
SCRT Pilot
Guest

Standaard

Ziet er goed uit, NX?
  Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2011, 21:06   #114 (permalink)

Standaard

Vaudtje....
Oud 21 oktober 2011, 21:07   #115 (permalink)

Standaard

En is er nog wat gebeurd in 2010 of zelfs in 2011 ondertussen...?
Oud 21 oktober 2011, 21:20   #116 (permalink)

Richard E's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Volgens mij heeft Rob deze Stockcar met alle toebehoren op MP staan.
Oud 21 oktober 2011, 23:06   #117 (permalink)
RSR

Standaard

Hoi Richard,

Yep hij staat op marktplaats, zonde he eigenlijk.......
Ik heb er geen tijd meer voor, of ik geef er niet de prioriteit aan die het nodig heeft...
Ben nu lekker aan het sleutelen in het 1/8 onroad racen.
En hobby zelf erg veel met mijn bootjes.

Nou wie maakt me los? Zou het wel erg leuk vinden als de spullen naar iemand gaan die er ook weer wedstrijden mee wil gan rijden

Gr. Rob
Oud 22 oktober 2011, 13:30   #118 (permalink)

Jordie Bouwens's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Standaard

Bestaan er ook stockcars op 1:14 en electro? Want die past dan goed bij me Scania 1:14
Oud 22 oktober 2011, 22:44   #119 (permalink)
RSR

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jordie Bouwens Bekijk bericht
Bestaan er ook stockcars op 1:14 en electro? Want die past dan goed bij me Scania 1:14
Nee die zijn er niet in wedstrijd verband,
Wel 1:12 elektro

Maar een beetje modelbouwer maakt ereen zelf in de gewenste schaal
Oud 22 oktober 2011, 23:54   #120 (permalink)

Richard E's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Eej Rob,

Ja idd echt zonde dat ie op MP staat ...

Ik kan me voorstellen dat je graag ziet dat iemand er echt wedstrijden mee gaat rijden, het is dan ook een revolutionaire Stockcar. Zitten erg veel denk-/ teken-/ en maakuurtjes in … Ik heb er zelf ook serieus over nagedacht er een te bouwen en dan zou ik dezelfde aanpak gekozen hebben, al zou ie er uiteindelijk wel anders hebben uitgezien.

Natuurlijk snap ik als geen ander dat je het sleutelen in het 1/8 onroad racen fantastisch vind. Vorig jaar heb ik een draaibankje aangeschaft en ik experimenteer ook redelijk veel met custom made onderdelen. Een aantal daarvan maken inmiddels vast onderdeel uit van mijn M3 Evo+. We gaan elkaar aankomend seizoen vast weer zien op de NK’s, ik heb er nu al ontzettend veel zin in.

Groet,
Richard

P.S. die bootjes snap ik wat minder, maar ieder z´n ding
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten