![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 29 maart 2008 Locatie: Heerenveen Leeftijd: 43
|
afgelopen dinsdag de onderste 2 sprairail voor de "bodem" van de boot gemaakt en erop gelijmd. Woensdagavond voor de 1e keer in de 2K verf. Plan is om morgen nog 1x te schuren met korrel 400 en dan nog 1 laag 2K verf. Dan een paar dagen goed laten uitharden en volgend weekend de plug in de polyester. Vanmiddag nog even naar harlingen geweest voor de kleurcontrole van het proefstukje hypalon rubber. Was/is eigenlijk net iets te donker, moet iets feller oranje zijn. Overigens is de romp van de boot wel dezelfde kleur als het proefstukje hypalon !!!!!! nl. RAL2008 Hellrotorange. Maar goed, daarover maandag maar even bellen met de leverancier van het rubber. gr. Leo PS. op verzoek van Halmar iets kleiner foto's ![]()
__________________ De beste modelbouwers staan op de kant. Bouw op dit moment een Atlantic 75; de Veronica van station Harlingen. |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 13 februari 2010 Locatie: Bechtolsheim / Duitsland Leeftijd: 44
|
Hallo Modelbouwer(s), ik volg deze bouw al geruime tijd als "niet modelbouwer" vanaf de zijlijn. Echt waanzinnig wat hier gemaakt word in het klein. Respect voor de bouwer ! Ga zo door. Als er vragen zijn over het Hypalon, schrijf gerust een PB, ik doe dit soort werk als dagelijkse kost, maar dan in het groot (RIB's repareren) Groeten, Frank
__________________ Wie bij mij in mijn tekst schrijffouten vind, mag ze van mij houden... |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
Hallo Frank, je hebt een PB. vanmiddag de boot geschuurd en voor de 2e keer in de 2K verf gezet. Tevens start gemaakt met de bouw van de houten mal (plug) voor de console. gr. Leo. ![]() ![]()
__________________ De beste modelbouwers staan op de kant. Bouw op dit moment een Atlantic 75; de Veronica van station Harlingen. |
| | |
| | #34 (permalink) |
|
plug afgelopen week 6x in de lossingswax gezet en uitgepoetst. Nu net het dek ingesmeerd met de 1e laag yellcoat, als deze straks een beetje droog is de 2e laag erover. Dan vanavond een paar lagen polyester met matjes erover en een houten frame om het geheel wat sterkte te geven. Dan kan morgen de mal van het dek eraf. Hetzelfde volgt dan morgen voor voor de romp. Houten console vorderd gestaag, alleen een meetfoutje gemaakt. De console is op het zitvlak 12 MM te lang, dus dat stukje moet er nog tussenuit gehaald worden. Tevens moet de hoek van de verjonging nog iets aangepast worden. Iets te snel het stukje eraf gesneden... Dus stukje eronder gelijmd en staks weer een nieuw stukje er bovenop. Al met al vediend deze console tot nu toe niet de schoonheidsprijs maar ach staks zie je hier allemaal niets meer van aangezien het ook een plug is. gr. Leo. ![]() ![]()
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Citaat:
Hallo Halmar, nee, ik heb geen last van krimp. Maar ik gebruik dan ook niet de polyester van de gamma of bouwmarkt ook de hobby hars van wilsor vind ik niet van voldoende kwaliteit. Ik koop mijn hars bij Duursma in Wolvega. gr. Leo.
__________________ De beste modelbouwers staan op de kant. Bouw op dit moment een Atlantic 75; de Veronica van station Harlingen. | |
| | |
| | #38 (permalink) | |
| Citaat:
Susho, dat klopt, alleen kwam dat onder andere door de negatieve hoeken van de sprairails en het zeer lastige achterdek/onderdek van de arie visserklasse. Dus samengevat: een zeer lastige romp om te lossen in de mal. Zeker als je een NIET gedeelde mal gebruikt. Ook gebruikte ik toen nog geen PVA. Heb gisteren de mal van het dek van de plug gehaald. Even wat wrikken en een paar houten kegjes en hop daar was ie al. gr. Leo
__________________ De beste modelbouwers staan op de kant. Bouw op dit moment een Atlantic 75; de Veronica van station Harlingen. | |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
En nog een paar plaatjes van de mal voor het dek. De romp van de plug staat nu in de polyester en daarna nog de verstevigingen erop aanbrengen. Daarna de boel lossen !!!! gr. Leo ![]() ![]() ![]() ![]()
| | |
| | #41 (permalink) | |
| Citaat:
Hallo Rob, ja, dat weet ik alleen is dit in verhouding maar een klein en eenvoudig rompje dus de perslucht is niet nodig voor mij. Ook is dit natuurlijk niet voor serie bouw maar one off a kind. gr. leo
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 3 maart 2005 Locatie: Somewhere
|
Toch koste me het lossen met kegjes de eerste keer een gietsel en de tweede keer een mal (eigen schuld, had hem niet star genoeg gemaakt). Daarna met lucht, en de hoeveelheid valt best mee, waarna ik een zeer mooi gietsel en een hele mal eraan over hield. Volgens mij moet de plug nog ergens in mijn kruipruimte liggen.... |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 9 december 2005 Locatie: lemmer Leeftijd: 22
|
vooral geduld is handig bij het lossen voor de dekken van kleine bootjes(6m) waren we zomaar een paar uur met z'n 2en bezig, met perslucht, keggen, houten hamers,heftuck, spanbanden, enz. Beetje zonde dat je PVA gebruikt, met loswas krijg je een beter resultaat. PVA is eigenlijk alleen voor slechte pluggen Ziet er voor de rest al leuk uit!
__________________ Even druk met echte bootjes... |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |