![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 8 augustus 2007 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 50
|
Ik heb het mahoniedek voor de eerste keer geschuurd. Wordt mooi glad. Ik heb het geschuurd omdat ik de rest van de spijkers erin ga meppen. Ik dacht zo eerst het dek een eerste maal schuren voordat er zoveel spijkers (= lees: hobbels) inzitten dat er bijna niks meer te schuren is. ![]() ![]() Ik heb daarna de plaatsen aangegeven waar nog volgens het orgineel nog meer spijkertjes moeten komen. De neus: ![]() en de achterkant: ![]() Ik heb bij het lijmen/spijkeren van het mahoniedek een klassieke beginnersfout gemaakt. Maarja....ik ben ook beginner met hout en zo. Ik hoop dat niet een platliggende leercurve heb Ik ben niet vanuit het midden gaan werken, maar vanaf de zijkant, waar het chassis met de motor en coureur moet komen. Niet goed dus. Tekening is daar wel wat verwarrend in. Ik heb in het midden van het dek een plankje moeten zagen wat in een punt moest....beetje moeilijk dus.... Ga ik de nagels volgen van het orgineel, ben ik gered. Daar loopt een dubbele rij nagels door het midden. ![]() Kortom: ![]() ![]() Op deze manier kan ik mijn blunder een beetje verdoezelen Let's hammer on!............... Laatst gewijzigd door ducharry; 24 januari 2010 om 15:05 |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 16 juli 2007 Locatie: Helmond
|
Wat ik me nu afvraag is het volgende: Zo te zien en te lezen steken de koppen van de spijkertjes boven het hout uit. Geeft dat geen problemen met straks de blanke lak, ik bedoel zal deze niet gaan loslaten rondom de spijkertjes. Wil je een weefsel aanbrengen en dan epoxy dan zal dat volgens mij ook gaan zitten vervelen rond de spijkertjes. Of is het eindeindelijk de bedoeling dat de bovenkant van de spijkertjes gelijk zit met de oppervlakte van het hout ? Ik ben benieuwd naar je reactie. BMbouwer Laatst gewijzigd door BMbouwer; 25 januari 2010 om 21:56 |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 16 maart 2009 Locatie: Drachten, Friesland Leeftijd: 21
|
@ Dutcharry, Ik zou persoonlijk zelf de spijkertjes voorzichtig met een kleine spie erin slaan. Door dit te doen sla je de kopjes er ook netjes in. Do kost het maar een klein beetje schuurwerk om deze mooi glad te schuren samen met het dek zelf. Hoewel het er een beetje aan ligt of deze spijkertjes met een bolle kop zijn voorzien zou ik 't niet doen. Mocht dat niet het geval zijn zou je het eens kunnen overwegen. Groetjes Jeremy. |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
@BMbouwer De koppen van de spijkertjes liggen op het hout. Platkopjes krijg je niet makkelijk mahoniehout in. Ze liggen zo goed als gelijk met het hout, maar met schuren voel je ze wel. Ik heb een 1 mm drevel gekocht om ze iets dieper in het hout te krijgen. Heb even geprobeert met 1 en dat lukt goed. Ik moet daar een avondje voor gaan zitten. Ik ga eerst alle spijkers erin slaan om daarna de boel glad af te werken. Daarna komt de laatste schuren aan de beurt en ga ik daarna lakken. Het is dus niet zo dat ze er echt bovenuit steken. ![]() ![]() Wat ik nu op de foto in 1 keer wel zie, dat ik de ring van het boorkopje in het hout gedrukt zie |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Bedankt voor het compliment. Die ringen in het hout krijg ik er wel uit. Even ietsje langer doorschuren Die ringen zie je nl. niet met het blote oog. Dat ziet alleen een tele/macro lens.... Ik hou jullie op de hoogte |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Alle gaatjes voor de spijkers voorgeboord. Het waren er nogal wat Eerst weer geschuurd om alle markeerpuntjes weg te halen. ![]() Na het schuren al de spijkertjes die ik wilde, het hout ingemept. begint er steeds beter uit te zien. Ook dit weer geschuurd. ![]() Totaaloverzicht geschuurd ![]() Na het schoonmaken. Mooie kleur nu het nog nat is ![]() Morgen de houten sierlijst erop frunniken. Helaas is die gebroken, maar dat moet geen probleem zijn.....denk ik....hoop ik |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 23 september 2007 Leeftijd: 52
|
Ducharry. Ik las dat je nog overweegt om er later nog mee te gaan varen. Als ik het mooie resultaat je arbeid zie denk ik: zou leuk zijn maar zie er van af. De dekken zijn aan de onderkant niet gelakt en als je 1 keer water maakt spring en spat alles alle kanten op. Mooi afmaken maar dus niet mee gaan varen als je er lang van wilt genieten (en waarom niet!) Succes Hawser |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Hawser: Jij zegt het, ik dacht het Het is zo vreselijk veel werk dit ding, dat ik hem niet eens vies wil maken in het water. Wat jij schrijft is voor mij een bevestiging dat ik het zeker niet ga doen, om de hydroplane RC te maken. Dank voor je advies hierin. |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Vanavond de romp 2 keer in de mahoniebeits gezet. Mooie kleur! ![]() ![]() ![]() FF kijken of ik het weekend er aan toe kom om de lijst op de neus te plaatsen. Van het weekend maar eens naar "BOOT" in Dusseldorf. Europa's grootste botenbeurs, onderdelen kopen voor mijn eigen "grote mensen" boot. Moet ook helemaal klaar zijn als die in April in water in de haven komt te liggen. Gewoon tijd tekort....hahahahahaha.......het leven is zwaar....... |
| | |
| | #44 (permalink) |
|
Toch nog ff tijd gevonde Na alle tips die ik heb gekregen van anderen, waarvoor dank, heb ik de neuslijst geplaatst. Makkie.... Voorspijkeren...lijmen....naspijkeren.....schuren. ...afstoffen.... Als de romp nat is van het stof afnemen, wordt de kleur al fabeltastisch ![]() ![]() ![]() Als ik morgenochtend nog ff heb, ga ik de boel laatste keer schuren voor de aflak van de romp... |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |