![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) | |
| Lid sinds: 14 juli 2009 Locatie: Venlo Leeftijd: 41
| Citaat:
Misschien is hier info; Projecten <LI class="cat-item cat-item-3">De Splijtbak <LI class="cat-item cat-item-9 current-cat">Emmerbaggermolen - de Friesland Veel lees plezier.
__________________ Groet Herby. | |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
| ![]() 001 Plaatje van zoals de molen er al jaren bij ligt. Bodemplaat van lindehout, kop en konten zijn gestapeld. De rechte stukken zij zijn van berkentriplex, versterkt met hier en daar een spant. ![]() 002 Dwars doorsnedes thv machines en ketel. ![]() 003 Algemeen plan. ingescand per A4tje, mbv tekenprogramma de scans uitgericht. Daarna (nu niet zichtbaar) alles overgetrokken en in combinatie met dek en dwarsaanzichten en wat fotos details uitgedacht en getekend. ![]() 004 Dekaanzicht. ![]() 005 Eerste prototype van 1 van de ca 43 emmers uit 1 mm staalplaat.(slijtvast, want het moet natuurlijk wel echt gaan werken). ![]() 006 De boutjes met zaagsnee kopje moet nog worden vervangen door een busje waar de verbindingsschalm met een pen aan vast gemaakt kan worden. ![]() 007 Detail van de hoofdbok.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Heb over de bouw nog weinig te vertellen. Maandag grondlak er op gespoten. Gisteren tijdens die onzin op de tv heerlijk aan het plamuren geweest. En net na het werk in de tuin alles een beetje in de goede richting geschuurd. Hierbij wat "verse" plaatjes. ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 21 mei 2008 Locatie: Dieren Leeftijd: 66
|
Hallo Baggeraar, Met interesse heb ik jouw draadje over de Camille Motenol gelezen. Is het de bedoeling dat het model ook met 2 ketels wordt uitgevoerd? Heb je het schema van de ketelwater niveau bewaking zelf ontwikkeld en wordt dat ook nog gepubliceerd? Ik ben misschien wel een beetje nieuwsgierig, maar ik ben momenteel bezig met het plannen en bouwen van een stoom installatie voor een model van een oude veerboot. Op het Dampfforum onder Kesser-Wasser-Feuer staat n.l. ook een bericht Wasserstands-Regelelektronik, hierin worden ook schema's gegeven voor verschillende niveau bewakingen. Groeten Henry |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Hallo Henry, Is de bedoeling maar 1 ketel te plaatsen. Als U ook aan de machines gaat denken, overweeg dan cilinders met dezelfde diameter en volle druk.(zie topic over de bouw van "stoomsleepboot Maarten"). Onder de 3 bar heb ik al gemerkt loopt een compound slecht aan.(koelt te snel af en levert niet genoeg kracht door te weinig restdruk na de hogedrukcilinder.) Ik zal eens zoeken naar dat forum, inieder geval bedankt voor de verwijzing. Die bewaking van mij is nog niet op de ketel getest en bevindt zich nog op een testbord. En voor de druk regeling overweeg ik toch een mechanische te nemen, omdat die zelfuitgedachte regeling van mij een montaprint van 10 bij 15 cm vol is. Dan is je boot al snel te klein.
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Mooi forum met volgens mij genoeg informatie, niet zo erg druk bezocht, maar veel meer stoommensen daar. Zal wel eens op mijn gemak doorlezen, kon nu niet direkt die link vinden.
| | |
| | #23 (permalink) |
|
"Plamuren en schuren duurt uren" Voorschip is wel zover klaar, zal tijdens de bouw toch nog wel beschadigen. Die zaagsnede is voor een stuk messing als voorstevenbeslag. De onderste balk van het schort is ook al op lengte. Nu de huid glad is kan ik ook de vertikale balken gaan plaatsen. ![]() Achter moet er nog wat plamuur bij, voordat de schroefasdoorvoeren er in kunnen en het roerbeslag er aan kan.
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Frederik gedraag je ! ![]()
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Weer wat vorderingen gemaakt. Ooit heb ik wel eens met een bekerspuit gespoten, alleen hoefde ik toen niet op de overspray te letten (verfnevel die naast het te spuiten object zweeft en op muren en vloeren een prachtig tapijt achterlaat). In mijn eigen verfschuur echter, heb ik geen afzuiging. Ik heb het nog wel geprobeerd maar wat een zooi! Bij de bouwmarkt spuitbussen gehaald en de boot van kleur laten veranderen om daarna te kunnen plamuren. Uit die bussen komt alleen zo vreselijk veel verf tegelijk, dat je of op een grote afstand moet blijven of zo snel moet bewegen dat je niet kan zien waar je blijft. Weer een zooi dus. Heb toen geprobeerd spuitjes te leggen van maar een cm of 15. Ging perfect. Alleen zijn die afdichtingen in de spuitbus onder het spuitmondje daar niet op gemaakt. Na ca een halve bus, was mondje verstopt met delen afdichting materiaal. Gelukkig had ik er nog een schoongemaakt en bewaard. Nieuwe erop en . . . . er kwam net zoveel verf onder het mondje uit als uit de nozzle zelf, dus weer zooi. Ben na wat rondkijken terecht gekomen bij een internet winkel (jawel zelfs ik). Wel gewoon in Nederland, want dat gez**k met en over douane wil ik niet. Hier in de stad wisten ze niet eens wat het was, vandaar de webshop. Van morgen bezorgd (keurig op tijd na 2 dagen!). Meteen verf erin en proberen. Resultaat prachtig wit. Vanmiddag beetje zwart door de grondverf gedaan en grijs gespoten. Het resultaat volgt hieronder. ![]() De vorige keer had ik verteld verder te gaan met het schort, daar is het nog niet van gekomen. Moest eerst weer gronden, want ik heb ontdekt dat deze plamuur niet lekker hecht op zichzelf. Vandaar deze verf klus weer tussen door. Schuren op grote oppervlakken gaat nu eenmaal makkelijker dan om allerlei balkjes heen. Tijd voor wat anders, drogen bij deze lagere temperatuur 20,3 graden gaat nu eenmaal niet zo snel als bij 35 graden. Tot de volgende keer.
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Dank voor het compliment Koen. Zal ik nu nog een kachel moeten aanzetten in de schuur, het wordt zo vochtig in de lucht met al die regen?
| | |
| | #30 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 september 2005 Locatie: utrecht Leeftijd: 55
|
Zeg Baggeraar , Niet om het een en ander , bootjes kan je bouwen maarre . Groene vingers heb je nauw niet bepaald . Je mag die tuin van je wel eens onder handen nemen . Wat een zooitje . Mvg Hans
__________________ HORA RUIT (de tijd verstrijkt) Lid van VMBC Het Anker |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| baggermolen, emmers, slijtvaste onderdelen, stoom |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |