![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Haha Hans, dat heeft vreselijk veel moeite gekost, dat rustieke terras met verbouwings resten. Wel een plaats voor padden en salamandertjes, die ga je toch hun woonruimte niet ontnemen. Brandnetels, distel en bramen houd ik wel kort, de rest . . . ach. Ik kan nog uit mijn ramen kijken. groet Harm
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Zojuist mijn baggermolen dek geboend, met tandenborstel, was erg nodig met 15 jaar stof erop. Wilde eens passen of de machines en de ketel op de plek passen die ik nu heb bedacht. Volgens mij gaat dit hem niet worden namelijk. Er komt nog wel een kap op, maar denk dat die dan te hoog moet worden. De machine moet tenslotte ook nog wat omhoog, want de krukas staat nu klem op het vlak. Mocht het zo toch gaan, kan ik altijd een "wak" in de bodem frezen. (is met 24 mm dik zat). Mijn timmermans oog zag echter nog iets verschrikkelijks. Onderkant van het dek. De opbouw van uit 1981 is wel erg niet haaks. Voldoet nu niet meer aan mijn bouwvoorschriften. Lengtes en breedtes zijn hetzelfde, alleen de ene diagonaal is 285 de andere 290mm. Is gelukkig dun materiaal, de kettingzaag kan in de kast blijven. Een los ijzerzaag blad zal wel genoeg zijn, want hier heb ik geen vrede mee. Weer een hoop extra uren nodig.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2008 Locatie: Petten Leeftijd: 21
|
He Harm, Mooie opbouw zo!!! Ik had laatst eens nagedacht over je 28 kanalen probleem. Kun je niet 2 zenders aan elkaar koppelen ombouwen tot een zender?? En daar een bedieningspaneel van maken?? Wat je volgens mij soms ook bij het vliegen van grote vliegtuigen is dat ze 2 zenders gebruiken....
__________________ Gr, Koen Geniet! Maar drink met mate! |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Heb ik ook al aan gedacht Koen, Weet niet of dat zomaar mag (type goedkeuring etc.) zal eens rondvragen, die meneer met die hijskraan heeft ook iets zelf gemaakt. Dacht zelf aan een soort lessenaar, met de basis print van een F14 en dan de knoppen en schakelaars van de uitbreiding modules zelf een plaats geven. Mede door dit denkwerk licht de bouw van de stortbak stil. Wil zeer binnenkort de RC gaan uitvinden en kopen. . . . Is best wel een gepuzzel. zie ook eventueel dit draadje:http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1687378
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! Laatst gewijzigd door Baggeraar; 16 augustus 2010 om 14:27 |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2008 Locatie: Petten Leeftijd: 21
|
hmm maar heb je dan niet 2 ontvangers en zenders nodig?? Ik denk dat er niet echt een andere oplossing voor is... Als je zo'n paneel maakt. Dan zou ik een panneel maken voor het varen en het regelen van de stoommachine en een gedeelte voor het baggeren. Ik denk dat het makkelijkst/beste gaat.
__________________ Gr, Koen Geniet! Maar drink met mate! |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Na heel wat mensen lastig gevallen te hebben, ben ik voorlopig klaar met de zender indeling, die wordt ongeveer dit: Ik zeg bewust "ongeveer" , want verbeteringen kunnen altijd nog worden door gevoerd. Adviezen zijn welkom. kanaal/ functie 1.twinstick rechts.roer molen 2.twinstick rechts.roer bak 3.twinstick links. snelheid machine BB (stop-slow-half-vol) 4.twinstick links. snelheid machine SB (stop-slow-half-vol) 5.prop module A. -A1.3standen schakelaar servo BB machine (vooruit/stop/achteruit) -A2.3standen schakelaar servo SB machine (vooruit/stop/achteruit) -A3.2standen schakelaar servo condenswateraftappen (open/dicht) -A4.2standen schakelaar servo BB sein (op/neer) -A5.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) onderlosser verhaallier BB voor (halen-stop-vieren) -A6.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) onderlosser verhaallier BB achter (halen-stop-vieren) -A7.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) onderlosser verhaallier SB voor (halen-stop-vieren) -A7.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) onderlosser verhaallier SB achter (halen-stop-vieren) 6.prop module B -B1.2standen schakelaar servo SB sein (op/neer) -B2.2standen schakelaar servo Keuze klep stortzijde (BB/SB) -B3. -B4.2standen schakelaar servo koppeling aandrijving (schroeven-emmerketting) -B5.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier BB voor (halen-stop-vieren) -B6.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier SB voor (halen-stop-vieren) -B7.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier BB achter (halen-stop-vieren) -B8.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier SB achter (halen-stop-vieren) 7.prop module C -C1.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier voorschip (halen-stop-vieren) -C2.lineaire schuif met middenstand winch baggerlier achterschip (halen-stop-vieren) -C3.lineaire schuif met middenstand servo (meerslagen) ladderlier (omhoog-stop-omlaag) -C4. -C5.3standen schakelaar servo (meerslagen) bodemdeuren stortbak (open/stop/dicht) -C6.3standen schakelaar servo BB stortgoot (omhoog-stop-omlaag) -C7.3standen schakelaar servo SB stortgoot (omhoog-stop-omlaag) -C8.3standen schakelaar (lieren aktief/noodstop) en (brander aan/uit) 8.prop module D -D1.2standen schakelaar veer retour fluit (open/dicht) -D2.draaipotmeter servo verhaallierdraad aankoppelmechaniek BB voor -D3.draaipotmeter servo verhaallierdraad aankoppelmechaniek BB achter -D4.draaipotmeter servo verhaallierdraad aankoppelmechaniek SB voor -D5.draaipotmeter servo verhaallierdraad aankoppelmechaniek SB achter -D6. -D7. -D8. Verder ben ik ook nog op de werf geweest, schip moet ook een keer uit het dok en met gaten in de romp wordt dat natuurlijk niets. De vierkante schroefaskoker kleiner gemaakt, ik had 14 gekocht. ![]() Lang gezocht naar wat er mogelijk was in de beperkte doorvoer in de huid. (vierkant 12 mm, ooit er in gefreesd toen het nog losse planken waren) wordt een naaldlager(groen op tekening) rond 10 lang 8 voor een as(geel) van 6 met afdichtingen(rood) rond 10 lang 2 voor een as van 6 mm. Het idee is om de koker ter plaatse van de uithouder rond te maken en dan eerst de uithouder pas te maken en te solderen aan de koker. Daarna as gat te boren en koker met uithouder te monteren. Dan de koker doorzagen en het asgat ruimen. Ik hoop dat dan alles zoveel mogelijk in lijn blijft. tot de volgende keer.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! Laatst gewijzigd door Baggeraar; 17 augustus 2010 om 22:36 Reden: b3 is vrij |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 7 september 2008 Locatie: Sommelsdijk Leeftijd: 44
|
nou Harm je kan wel op cursus hoe denk je dat te gaan bedienen. misschien kun je met kleuren bv voor de sb en bb groen en rood en daar de functies onderverdelen met andere kleuren . groet Jan |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
@ Jan, Zit net in excel een nieuw zender front te bedenken, als ik het over kan zetten naar een plaatje zal ik het posten.
| | |
| | #42 (permalink) |
|
Hoop dat het leesbaar is ![]() indeling van de modules kan nog anders, heb nu net geprobeerd ze een beetje per groep in te delen. lichte kleur is een schakelaar voor de servo. donkere kleur is een potmeterknop of schuif regelaar. roze zijn de twinsticks. tzt komt er wel een betere versie.
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Hallo Harm, Die kraan is inderdaad een imposant gezicht. Ik heb hem in het echt mogen zien en ik heb d'r 1 woord voor: prachtig! De zender is overigens gebouwd door Jan (Corrien hier op het forum) Misschien kun je eens bij hem te rade gaan? Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
@ Wim, met Jan heb ik ook al contact. Heb daar enorm veel aan gehad en zal ongetwijfeld een keer langs gaan voor de module ombouw. Ik moet zelf nog meerdere servo's ombouwen naar 10 slagen, maar daar ga ik eerst zelf naar kijken. Er bestaat ook een hulpje wat je als verlengsnoertje in de servo kabel kan plaatsen, dat zorgt voor maximum snelheid en voor maximaal afgelegde weg. Zal ik ook nog verder onderzoeken. @ René, In mijn "hobby huis" heb ik inderdaad heel mooi gereedschap staan. Draaibank met freeskolom en een meesterlijk ander stuk waarmee je kan knippen, buigen en walsen. Ook op de hout bewerking mag ik graag komen. (zie draadje onderlosser in mijn handtekening). De zender opbouw kan ik mogelijk van het weekend wat verder bekijken omdat dan de componenten binnen zijn en ik dus de juiste afmetingen heb.
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| baggermolen, emmers, slijtvaste onderdelen, stoom |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |