![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Ik ben opzoek naar mede bouwers die ervaring hebben met complexe modellen die functioneel moeten werken. Web Albums - baggermolen Mijn model wordt 160cm lang met een breedte van 32 cm. Het is de bedoeling varen en baggeren met 2 compound machines van stuart te realiseren. Enkele punten die zo te binnen schieten zijn: 1.Slijtvastheid onderdelen en vooral de emmers. 2.hoe gedetailleerd kun je bijvoorbeeld een stoomlier maken die nog werkt. of plaats je daar beneden deks toch maar een electro-lier. 3.zijn er in 2010 al volledig automatische stoomketel sturingen, die druk en waternivo bewaken? 4.zijn er bruikbare RC sturingen voor zeg maar 22 kanalen? Laatst gewijzigd door Baggeraar; 20 december 2011 om 19:04 Reden: link voor foto's bijgevoegd |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 3 februari 2007 Locatie: den haag Leeftijd: 18
|
op vraag vier weet ik het antwoord je kan veel zenders uitbruiden met multiswitch/prop modules en volgens mij kan je dan wel die 22 kanalen halen Voor je 2e en 3e vraag kan je beter in het stoom gedeelte je vraag stellen die hebben daar waarschijnlijk meer verstand van lijkt me trouwens een erg leuk projekt snipey |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 februari 2006 Locatie: rotterdam Leeftijd: 21
|
Zowieso als je alles werkends met stoom wil maken denk ik zelfs dat je daar niet genoeg ruimte voor hebt. Je zit met zoveel tussen en om wegen om alles werkend te maken dat je dat denk ik niet zal lukken. Aandrijving naarmate van stoom moet wel lukken dit soort dingen kun je helemaal kopen dat wel gigantisch duur is moet ik erbij zeggen. Alleen de andere dingen zou ik toch denk ik meer met electra gaan kijken.
__________________ Citaat:
| |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 september 2005 Locatie: Geldrop Leeftijd: 39
| Citaat:
Er bestaan ketel regelingen, Stuart heeft Cheddar overgenomen, en zij verkopen automatische regelingen voor model stoom ketels. Op het gebied van de compoundmachines heb ik nog wel wat te melden: Compound werking van stoommachines werkt eigenlijk alleen bij stoomdrukken van 5 tot 6 bar. Meer mag ook (10-12 bar) maar als je een koperen ketel maakt is 6 bar de maximum druk. Met een stalen ketel zou je meer aan mogen. In beide gevallen geldt: maak je een ketel met een werkdruk van meer dan 3 bar, dan zal deze gekeurd moeten worden, ook de constructie tekening !!! Je blijft te maken hebben met een potentiele BOM ! Verder: blijven de compound machines continue rond draaien, of zullen ze af en toe stil worden gezet ? Compound machines zijn NIET zelf aanlopend, er komt alleen stoom op de hoge druk cilinder, als deze in een dood punt staat zal deze niet gaan draaien, TENZIJ er een hulp afsluiter is waarmee er kortstondig stoom op de lage druk zijde komt te staan waardoor de machine wel kan aanlopen. Ook met het omkeren van vooruit/achteruit loop je tegen dit probleem aan. Dan condens: Een compound machine zal bij het opwarmen veel condenswater er uit gooien, een paar afblaas kraantjes op de cilinders zin zeer aan te bevelen, maar met je wel op afstand dicht kunnen zetten. Je zal ook een flinke ketel nodig hebben, met dito voedingspomp. Gaan de compound machines ook nog pompen aandrijven ? - voedingspomp - natte luchtpomp voor condensor - circulatie pomp - lenspomp Al met al een ambitieus project !!
__________________ Als ik nu zit, hoe kan het dan aan mij liggen.... ? | |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Banned Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Bericht gehad van stuart Als dat ze alleen de gasregelvariant hebben De uitgebreide regeling hebben ze schijnbaar niet mvg Frederik | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Bedankt voor de info John. Ongerust hoef je je niet te maken weet veel van stoom, alleen niet van modelstoom. Heb een ware grote stoomketel 9bar met een VO van 7meter en water inhoud van ca 900 liter.(onder keur!) En heb ervaring als machinist en als stoker op diverse stoomsleep bootjes. Maar zoals ik al zei niets met miniatuur. Denk als je 10 x 10 mm zegt dat ik de stoomlieren maar onderdeks oplos met electromotor. Die ketel automatisering blijft ook nog een uitdaging.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Frederik, Ik hoop op meer info via dit forum over die ketel automatisering. ondertussen zal ik eens naar stuart opzoek gaan.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Het uitgebrijde ketel bediening De met 9 aansluitingen A B C Is als volgt Het gas De druk van de ketel regelen bij voldoende druk gaat de A B C over op eem waakvlam ![]() Ketel in houd bij te weinig water gaat de A B C over op pompen Bij te weinig water in de voorraadtank schoon water dus Laat de A B C een lamp brander De pomp moet gewoon door blijven pompen hetzij naar de ketel Of retoer schoonwatertank ![]() Gebeurt door middel Drieweg kraantje met SERVO mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 3 februari 2010 om 14:59 |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 7 december 2006 Locatie: Amersfoort Leeftijd: 39
|
Als tegenhanger voor cheddar control is er ook deze: B F Industries Middels een electrische pomp kun je in ieder geval het water niveau goed regelen, het werkt goed en ik vertrouw het meer dan een sensor op het peilglas. Voor de veiligheid en gas regeling is er ook een mechanische oplossing Heb ze liggen maar nog niet getest. Deze zijn prijzig maar heb het werkend gezien. http://fabrice.bretagne.perso.neuf.f...peur.htm#regul In theorie is water toevoer belangrijk, dat je teveel gas verstookt, jammer dan. dat kan je ook via de zender regelen afhankelijk van het vaar beeld (meer of minder gas)
__________________ Mvg, Maarten Flederus ( www.puffin.smugmug.com ) Als er geen rook is, moet er vuur bij! |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
[ Voor de veiligheid en gas regeling is er ook een mechanische oplossing Heb ze liggen maar nog niet getest. Deze zijn prijzig maar heb het werkend gezien. En wat is dan prijzig Dat pijlglas gedoe werkt bij mij anders uitstekend hoor dat van Cheddar mvg Frederik |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Citaat:
Ik heb vroeger toch in Maasbracht of Maastricht dat ben ik dus even kwijt (ben namelijk oud binnenvaart schipper geweest he) Een stoomlier gezien met een diameter cylinder van 5 mm En dan wel met een bosschuif en die was dan wel 4mm mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 4 februari 2010 om 11:53 | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 7 december 2006 Locatie: Amersfoort Leeftijd: 39
|
Het systeem op het peilglas werkt wel goed, de vraag is, werkt het peilglas goed? Wat ik heb meegemaakt naast vervuiling op het glas, condens druppels of behoorlijk schommelen/borrelen. Daarnaast heb ik een verschil gezien bij een ketel los of in een redelijk warme gesloten omgeving van een boot. de stand was niet altijd die van de ketel. Echte peilglazen zitten qua leidingen verder van de ketel en geven een rustiger beeld en worden regelmatig schoon geblazen. Dit schaal verschil is een duidelijke min voor de modellen. Een peilglas zou een diameter van 15cm hebben in schaal 1:1. Ik zeg niet dat het systeem van cheddar slecht is, alleen erg afhankelijk. De sensor van BF is minder gevoelig voor een mogelijke storing. Zelfs bij veel aanslag werkt ie voldoende. ook de afstelling qua tijd etc is goed zodat bij schommelingen de pomp niet aan - uit - aan - uit gaat. En aangezien cheddar niet meer leverbaar is en ook zeer prijzig was/is is dit een goed alternatief. Prijzig van de Anton dingen is ± 150, euri per onderdeel ongeveer.
__________________ Mvg, Maarten Flederus ( www.puffin.smugmug.com ) Als er geen rook is, moet er vuur bij! |
| | |
| | #14 (permalink) |
| leuke site die fransen. BF of FB
| | |
| | #15 (permalink) |
|
eigen waternivo regeling, nog op het ontwerp bord. zie video. :Modelbouwforum.nl - - stoomketel water nivo regeling
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| baggermolen, emmers, slijtvaste onderdelen, stoom |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |